Hej !Vem vill åka runt på en Grizzly eller BF med 20Hp.....Då återstår frågan, vad är minst dåligt/olagligt, att åka trimmad gatreggad eller köra Terrängreggad på vägen ?Om jag bor i stan och har en mark utanför stan får jag då åka med min terrängregade mellen hemmet i stan och skogen ?
Man får inte ha trim på bilen heller har du hört talas om nogon som fått böta för chip trim?? terräng reg får bara framföras i 20km/h timmen utan passagerare på väg mellan platser som man skall köra på. stor risk för böter vid den typen av körning..
Nä, du får INTE ha trim på bilen... Är förvisso inget farbror blå el besiktningen bryr sej om i vanliga fall om den end, är chippad. Men är besiktningen nitisk så kan du åka dit på det, och det är bara att åka hem och ta bort chipet. Dom har blivit hårdare på det än tidigare. Förr kunde man komma med en max-chipad, utbytt turbo, 3" blås och få igenom det men det är värre nu... Ska det vara helt lagligt så ska fordonet typas om, går upp till vissa gränser men sen kan det behövas byte av bromsar mm, mm... Därför är ju många chip i dag av den typen att man själv uppgraderar mjukvaran så inför en besiktning är det bara att köra in orginal så är det grönt...Att ta bort ev, strypningar är ju däremot en annan sak, då är ju oftast fordonet anpassat till den ostrypta effekten. att ta bort strypningar är ju inte det samma som att trimma... Huruvida det är lagligt på atv vet jag ej... Finns väl en max Kw för atv som en EU regel för gatbruk men det är väl isf, en "lag utan tänder"...
För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...
Citat från: "7anne"För att återgå till frågan... Jag hade klart valt en reggad och ostrypt då det säkert ses som relativt oskyldigt. Vist det kan bli strul med försäkringar och liknande om det händer ngt, men tror knappast att det görs ngn, större utredning om det inte är uppenbart vråltrimmat. Däremot köra helt oreggat då är man ju helt rökt... Finns inget som är lagligt i det alls, tror inte det finns ngn, försäkring som gäller överhuvudtaget i det fallet... Mina fem öre...Som jag förstod det var inte frågan om men skulle köra oreggat eller gatreggat + trimmat, utan istället terrängreggat eller gatreggat + trimmat :? Dessa båda kan försäkras som terrängskoter/fyrhjuling.Mitt val hade berott på var i sverige jag bor. Hade jag bott i Norrland eller Småland så hade jag valt en terrängreggad. I resten av Sverige hade jag dock valt den gatreggade varianten då det nästan är omöjligt att köra annars i någon störren omfattning utanför sin egen mark.