ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo konvertering Outlander 800
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Turbo konvertering Outlander 800  (läst 8320 gånger)

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
Turbo konvertering Outlander 800
« skrivet: 11 september 2007 kl. 06:56:56 »
Någon som vet om det går eller kostar det mer än det smakar ?
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad AtvHudik

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1562
  • Total likes: 1
  • Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
    • Visa profil
AtvHudik
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #1 skrivet: 11 september 2007 kl. 08:12:54 »
Allt går ju men behövs det?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 800R XMR
BBFW - Atv madness

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007 kl. 10:06:10 »
Den lär ju bli näst intill omöjlig att köra i skogen,
turbo har sina nackdelar. (ketchupeffekt)
Jag tycker du ska glömma det där med turbo, det finns andra sätt
som dessutom blir billigare.
Men varför på en Outlander???
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #3 skrivet: 11 september 2007 kl. 12:54:36 »
Citat från: "gurra-g"
Den lär ju bli näst intill omöjlig att köra i skogen,
turbo har sina nackdelar. (ketchupeffekt)
Jag tycker du ska glömma det där med turbo, det finns andra sätt
som dessutom blir billigare.
Men varför på en Outlander???


Ketchupeffekten kan man ju komma undan,eller ja, Man behöver inte ha någon sådan effekt så länge man väljer rätt turboagg, Finns ju agg anpassad för mc-motorer från 350cc upp till 900cc Man kan få ett mera mjukare laddtryck/övegång
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #4 skrivet: 11 september 2007 kl. 15:29:45 »
Har mailat till dalbäck racing och se vad han tycker och kostnaden , jag tror att man kan ha mer annvändning av turbo än can-am s egna trim leksaker då är det nog fult ös på en gång .
om turbo vore så svår tyglad så borde det inte finnas på orginal bilar och hojar , skotrar .
det finns andra lägen än full gas om jag inte minns helt fel .....lol

jag tror det kan fungera med ett agg från dalbäck , han har ju lyckats fått sina prylar vägreggade ..............

vi får se vad som händer
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #5 skrivet: 11 september 2007 kl. 16:44:01 »
Citat från: "Raptor devil"
Har mailat till dalbäck racing och se vad han tycker och kostnaden , jag tror att man kan ha mer annvändning av turbo än can-am s egna trim leksaker då är det nog fult ös på en gång .
om turbo vore så svår tyglad så borde det inte finnas på orginal bilar och hojar , skotrar .
det finns andra lägen än full gas om jag inte minns helt fel .....lol

jag tror det kan fungera med ett agg från dalbäck , han har ju lyckats fått sina prylar vägreggade ..............

vi får se vad som händer


Skulle vilja se hans reggpapper.. Tror inte att det står att den får ha +50 hkr.. Utan det är ju 20 som gäller. så varför äns bry sig i om det är lagligt? Då är det ju ingen ide att äns titta på en turbo. Så skit i lagen för det är ingen som kommer att kolla det (innan du smäller iaf) och kör så det ryker.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #6 skrivet: 11 september 2007 kl. 17:54:44 »
Men du behöver  en annan kamaxel, och kompressionen måste du sänka. Andra ventiler behövs också, och sen så ska sprutet mappas om.
Jag skulle nog lägga ner det där projektet, för vill du undvika en svårkörd motor så vill det till en hel del resurser. om du nu inte är gjord av pengar vill säja.:wink:

Och jag menar att maskinen skulle bli svårkörd i skogen på lågväxeln, på vägen går det väl an.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #7 skrivet: 11 september 2007 kl. 18:26:52 »
Det är en intressant tanke och beroende på hur långt man vill gå så koster det ju olika.

Man behöver inte byta kamaxel, en orginal kamaxel för sugmotorer är ganska snälla och lämpar sig rätt OK för turbo/kompressor.
Samma sak gällande ventiler, finns ingen anledning att ge sig på dom heller.

Kompressionsförhållandet måste man bara ändra om man ska ladda så pass mycket att orginal kompressionsförhållandet är för högt.
Det riskerar att knacka och man bränner kolvar.

Det är NOG så viktigt att bränslet är duktigt mappat, annars så inträffar kolvhaveriet betydligt snabbare.

Man kan räkna att en turbo som laddar 0,5 ger TEORETISKT 50% höjning av orginaleffekten. Sen blir det inte alltid så. Då måste man ge sig på mer saker i motorn, som ovan talade om.

Säg att du får 25% ökning av 50 hästar, du får kanske 65 häst och vridet ökar med samma hastighet.

Turbo är som en drog, du laddar på tills nått brister, sänker du trycket och lagar? Nej, du förstärker det som gick sönder så du kan ladda mer osv :)

EDIT: med en liten turbo så får man laddtryck tidigt vilket ger en rätt ok motor, behåller man kompressionen intakt så har man en lättrycksturbo och man har ju då orginalvridet kvar på låga varv.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #8 skrivet: 11 september 2007 kl. 18:33:41 »
Sen så har vi det där med värmeproblem och smörjning....

Jag skulle i alla fall kört på Can-ams egna trimkit, 30 hk för lika många lakan. Då har du ca 95 hk i motorn, beprövat.

Men visst, turbo är häftigt också.8)

Edit: mitt 100:e inlägg! :D
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #9 skrivet: 12 september 2007 kl. 00:57:18 »
Eller ännu värre, Spika så hårt så att det blir hål i kolven,Jag vet :)
Det där med tempratur löser man på tre sätt, Antingen det första eller alla tre.
1, En anpassad intercooler som kyler luften som ska in bra.
2, Vatteninsprut(Mer modd om man ska ha det)
3, mycket bränsle som kyler vid rätt laddtryck.
En spiksensor är ju att föredra på ett sådant här projekt.

Sen är det inte så stor ide att fråga dalbäck om vad han använder sig av för turbo om du nu undrar det, Jag har redan kollat med honom, Han använder en special utvecklad turbo påstod han Haha, Själv hitta jag sakerna själv till min 700, Turbo,slangar,intercooler,mm, mm.
Massa pill i vinter här :) Funkar det fint (Borde funka finare än herr dalbäcks) Så kommer jag bygga några satser och sälja mycket billigare än dalbäck  :roll:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Finnen

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 358
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Finnen
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #10 skrivet: 12 september 2007 kl. 01:45:10 »
Hur skulle de funka med kompressor då? :D Mycket svårare å sätta dit en sådan eller??? Då har man ju iallafall tryck från låga varv också!!!
Anmäl till moderator   Loggat
gare utav en Dinli 450 DMX 07a
Spacers Fram (röda)
Spacers Bak (röda)
Sänkningssats Fram
Sänkt bak
12tums Fälgar
Maxxis Spearz Däck  255/50-12 bak samt 175/75-12 fram

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Turbo konvertering Outlander 800
« Svar #11 skrivet: 12 september 2007 kl. 02:08:13 »
Citat från: "Finnen"
Hur skulle de funka med kompressor då? :D Mycket svårare å sätta dit en sådan eller??? Då har man ju iallafall tryck från låga varv också!!!


Skulle väl funka men man får inte glömma att den snor en del effekt då motorn ska driva turbinen via vevaxeln, Effekt är inget man bjuda på  :wink:
Sen är satserna rätt dyra, Eller MYCKET
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo konvertering Outlander 800
 


Online just nu.

572 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Stefan Nordin
Flest online idag: 664. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info