ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Instrumentprojekt
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Instrumentprojekt  (läst 7195 gånger)

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Instrumentprojekt
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2009 kl. 01:09:04 »
Lite inspiration för funktioner som skulle kunna förverkligas är inte fel kom gärna förslag.

För er som inte är så bevandrade i elektronik och dess buzzwords så kanske det är svårt relatera till vilka möjligheter som finns. Det jag gör nu först är en hårdvara, det är en enhet med massa leksaker i som ger grundförutsättningar för att realisera olika funktioner. Sen skriver man mjukvara till processorn som använder dessa givare, gränssnitt etc för att skapa funktioner.

Listan med huvudsakliga komponenter tänkte jag skulle vara en apperizer men jag utvecklar denna i mer detalj här:

==> MCU - STM32F103RE - 32bit ARM Cortex M3 RISC 72MHz, QFP-64, 512KB Flash, 64KB RAM
Själva datorn i systemet, gott om mos för att göra rätt avancerade saker. Kommer att förses med relatidsoperativ eller schedular typ FreeRTOS.

==> SPI FLASH - AT45DB642D - 64MB serial flash, internal datalogging, possibly addition of SD-card
Detta gör att vi kan lagra information som ligger kvar även om strömmen försvinner, som en hårddisk ugf fast stötsäker.

==> LED DRIVERS - STP16CPS05 - 16bit constant current LED driver SPI latch
Driver ström till ledmatriserna, hela displayen är gjord av punkter med lysdioder i olika färger, detta gör att den blir otroligt ljusstark och tydlig jämfört med en LCD som man har normalt. Rallybilar etc brukar ha punktmatriser för viktig information.

==> CAN I/F - TLE6251GV33   3.3V - CAN Transciver
CAN bus transciver, fysiskt lager mellan processorn och yttervärden som gör att vi kan ansluta till annan enhet på fordonet genom endast 2 trådar och på så sätt bilda ett nätverk. Ex en motorenhet kan sända all slags data såsom, varav, temp, tryck etc etc i dessa två trådar.

==> Raw LED Supply - LM5576 - High efficiency SMPS buck regulator
Switchad strömförsörjning som kan mata ledmatriserna utan att generera värme i signifikant grad.

==> Digital supply - TBD - Suitable low Q-current linear regulator
TBD = to be defined (lär dyka upp fler ggr)
En försörjning till processorn med låg förbrukning kommer möjliggöra att den kan svara på ex radioanrop även när maskinen är avstängd.

==> Gyro - LY5530ALH - 300°/s FS, Yaw, Analog output
Ett gyro dvs en sensor som kan känna rörelser med ett fullskaleområde på 300grader per sekund i rotationsplanet. Dvs roterar kring sin egen axel (quaden roterar / sladdar)

==> Gyro - LPR530AL - 300°/s FS, Pitch & Roll.
Ytterligare ett gyro som tar hand om känsel för lutning i både längsgående och sidgående. Dvs vi kan känna all sorts lutning.

==> Accelerometer    - LIS3LV02DQ - 3-axis accelerometer +/-2G +/-6G FS, QFN-28, SPI I/F
Sensor som ger exakta G-krafter i alla tre axlar. Vi kan med denna känna ökningen i hastighet, fall/hopp etc etc.

==> 2.4GHz ISM-radio - CC2520 - Low power IEEE 802.15.4 compliant RF Transciver, QFN-28
ISM står för Industrial Scientific Medical och är ett radioband på 2.4GHz som är fritt över hela världen att använda för kommunikation med låg effekt och låg datamängd. Detta gör att vi kan prata med och styra vår maskin över radio. Detta är tänkt att användas vid laptimer och fjärrkontroll men det finns garanterat fler applikationer.

==> Temperature sensor - LM95071 - SPI based temperature sensor in SOT-23
Tja tempsensor..
 O0
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Instrumentprojekt
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2009 kl. 01:12:59 »
Citat från: Motoya skrivet 13 juni 2009 kl. 01:02:31
Jag fattar inte ens hälften med det blir nog bra  ;D

 ;D Det klarnar nog så småningom, jag skall försöka dokumentera / förklara bättre vad det lider.. Det är ju lite överrepresentation på projekt i verkstan på forumet så jag tänkte det kunde vara kul med lite elektronik osså. Sen behövde jag ha något eget projekt att koppla av med just nu...
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

Utloggad sweet

  • såå kan de gå
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
sweet
SV: Instrumentprojekt
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2009 kl. 01:57:08 »
jag fattar inte ett shit fortfarnade tyvär  :hmmm: kanske e jag som e dum eller?????
Anmäl till moderator   Loggat
intreset finns bara om man kan sätta vinst på de...

Utloggad Motoya

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1723
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Motoya
SV: Instrumentprojekt
« Svar #15 skrivet: 13 juni 2009 kl. 02:02:03 »
Ja nu släppte en del, MEN. Men  ;D varför ska du ha en "rally inspirerande" ljus till displayen? Blir inte det lite starkt? Eller tvärtom? Synligt med svagt?

Jag kommer ihåg när man knappt såg vägen när man körde badboy i mörkret, displayen gjorde en blind!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad mayhempredator

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ystad
    • Visa profil
mayhempredator
SV: Instrumentprojekt
« Svar #16 skrivet: 13 juni 2009 kl. 06:05:04 »
jag förstår vad det är du gör men inte hur  :D skitkul med folk som hittar på nya grejer  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
predator 500 05

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Instrumentprojekt
« Svar #17 skrivet: 13 juni 2009 kl. 09:54:49 »
Citat från: sweet skrivet 13 juni 2009 kl. 01:57:08
jag fattar inte ett shit fortfarnade tyvär  :hmmm: kanske e jag som e dum eller?????

I nuläget handlar det om en instrumentering med mycket extra funktioner. I förlängningen så kan det bli fler prylar. En rejäl uppdatering mao. Det blir tydligt när jag kommer lite längre..  :)

Citat från: Motoya skrivet 13 juni 2009 kl. 02:02:03
Ja nu släppte en del, MEN. Men  ;D varför ska du ha en "rally inspirerande" ljus till displayen? Blir inte det lite starkt? Eller tvärtom? Synligt med svagt?

Jag kommer ihåg när man knappt såg vägen när man körde badboy i mörkret, displayen gjorde en blind!

Jag tror inte det utan tanken är att det blir tvärt om. Ljuset kommer justeras efter omgivande ljus med en sensor.
På min dinli idag sitter det ett LCD-glas med backlighter. LCD kan inte avge ljus utan det bygger på att kristallerna blokerar ljus från att reflekteras tillbaka. Detta ger svarta segment på displayen. För att kunna se något i mörker alls måste man ha en backlighter dvs en ljuskälla bakom displayen, det kan vara lysdioder, el-film eller ccfl.
Hursom resultatet är att backlightern lyser men siffrorna måste man fokusera och titta ner för att se tydligt. Med dotmatriser kommer periferin på instrumentpanelen bli mindre tydlig och informationen på displayen träda fram då det är denna som avger ljuset.  ^-^

Men det kan såklart bli pankaka jag har ju inte provat än, vi får ser hur det går  ;)

Citat från: mayhempredator skrivet 13 juni 2009 kl. 06:05:04
jag förstår vad det är du gör men inte hur  :D skitkul med folk som hittar på nya grejer  ()p

Som sagt det är nog många "mekar" här, detta blir lite kontrast och kanske en smula lärorikt för vissa, ska försöka dokumentera tydligt.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

Utloggad matte86

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
matte86
SV: Instrumentprojekt
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2009 kl. 22:21:37 »
Citat från: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 00:41:18
Citat från: matte86 skrivet  9 juni 2009 kl. 18:12:02
Värkar intressant ()p
ska ja fräsa en låda åt dig i massiv alu? ;)

 :djump: Det hade varit grymt!! 2.4Ghz antennen måste vi lösa med ett utstick av PCB'n från aluchassiet. Det är en bit kvar innan vi har något som kan stoppas i en låda men jag brukar alltid göra 3 prototyper, vi skulle kunna byta lite tjänster.. Du kan få överta en av dessa prototyper när mjukvaran kommit så långt att den är stabil eller att vi har en fungerande bootloader för uppdatering på fält.  :dntknow:


Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?


Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 -09
Kazuma Jaguar 4x4 500cc*såld*

Utloggad schneberger

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 125
  • Total likes: 0
    • Visa profil
schneberger
SV: Instrumentprojekt
« Svar #19 skrivet: 14 juni 2009 kl. 23:33:06 »
möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)
Anmäl till moderator   Loggat
www.motorcyclebuilders.net

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Instrumentprojekt
« Svar #20 skrivet: 14 juni 2009 kl. 23:48:08 »
Citat från: matte86 skrivet 14 juni 2009 kl. 22:21:37
Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?

Antennen kommer att vara en ledningsbana i kretskortet och den kan man inte kapsla in, så en variant kan bli att kretskortet sticker ut eller radiodelen blir på utsidan och sedan försluts med plast. Låt oss återkomma när det kan blir dags. Man är småbarnspappa, båtägare och håller på att iordningställa trädgården så precis just nu blir det ett ryck imellanåt  :P men jag räknar med att jag kan avsätta tid framöver.  ;)

Citat från: schneberger skrivet 14 juni 2009 kl. 23:33:06
möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)

Cool, jo något åt det hållet kan det bli. För att logga travel på dämparna skulle man behöva linjärgivare och dessa ansluts till enheten vid motorn (ECU) när man kommer så långt. Då lär man vara intresserad av data för bromsar, trottellyft, hjulspinn diverse temperaturer & tryck..
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

Utloggad schneberger

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 125
  • Total likes: 0
    • Visa profil
schneberger
SV: Instrumentprojekt
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2009 kl. 00:13:45 »
Citat från: DanielN skrivet 14 juni 2009 kl. 23:48:08
Citat från: matte86 skrivet 14 juni 2009 kl. 22:21:37
Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?

Antennen kommer att vara en ledningsbana i kretskortet och den kan man inte kapsla in, så en variant kan bli att kretskortet sticker ut eller radiodelen blir på utsidan och sedan försluts med plast. Låt oss återkomma när det kan blir dags. Man är småbarnspappa, båtägare och håller på att iordningställa trädgården så precis just nu blir det ett ryck imellanåt  :P men jag räknar med att jag kan avsätta tid framöver.  ;)

Citat från: schneberger skrivet 14 juni 2009 kl. 23:33:06
möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)

Cool, jo något åt det hållet kan det bli. För att logga travel på dämparna skulle man behöva linjärgivare och dessa ansluts till enheten vid motorn (ECU) när man kommer så långt. Då lär man vara intresserad av data för bromsar, trottellyft, hjulspinn diverse temperaturer & tryck..


defenitivt.. all sån data är ju faktiskt intresant för att veta hur den verkligen beter sig.

för genom att ha data som hur framvagnen sätter sig i kurvan kontra all annan skit så kan man ju , speciellt som jag hittade en skitbra 90 graders testkurva igår. köra den fram och tillbaka och testa inställningar.

sen att jag är prylbög och bara helt enkelt gillar sånt där. det kan ju ha något med det att göra också:=)

tänk om du kunde. köra banan först , mittenspår utan att skräva kurvor. sedan lägger man till banbredd. och att denna data används inte bara för tidtagning utan . du kan gå in i datorn seanre och titta. vad hade jag för mellantid där, hur många g?. hur bromsade jag. när gick jag på gasen .

du kan ju även göra så att eftersom att det här med bandata är mekigt att göra varje gång. så kan man som användare välja en egen sträcka. men man kan även ladda ner bansträckning för t.ex mantorp, rörken , torslanda. det finns ju alltid folk som är intreserade av att hjälpa till med datainsamling.

vilket intrstrument det skulle kunna vara för att bättra sin körning =)

till bromsarna borde en tryckgivare kunna vara tillräckligt. samt trottel possition är ju inte så svårt. lämpilig liten pott. alternativt ta från en bil.. jag har iofs tps på min , den skall bara bli klar först =)

jag fäljer detta med spänning.. då jag själv skulle göra ett sådant här projekt för ett tag sen.. men insåg att kunnskaperna fanns där. men inte vägledningen för att plocka fram dom och få ett vettigt sammanhang. mycket lösa fragment ,

så jag stället lätt upp som testis om det behövs.
« Senast ändrad: 15 juni 2009 kl. 00:18:25 av schneberger »
Anmäl till moderator   Loggat
www.motorcyclebuilders.net

Utloggad F.dark

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
F.dark
SV: Instrumentprojekt
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2009 kl. 00:00:11 »
hur gick det me detta?? blevdet klart??
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 DL904 -10
Bestyckad
Uni filter
Drevning
Egenhändigt byggd slipon
Spacers fram och bak
gat+cross däck

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Instrumentprojekt
 


Online just nu.

549 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 606. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info