ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: HK i Dinli 450
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: HK i Dinli 450  (läst 8141 gånger)

Utloggad Lunatics

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 270
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Lunatics
HK i Dinli 450
« Svar #12 skrivet: 21 juli 2007 kl. 23:03:12 »
viktigt de dära med 45-46-49hk. hehe :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Till Salu.
MX450 Nitro 07 Svart
HMF Quiet Race Series Slip-On 102db
160 Munstycke Skulle behövas 170-180 :)
UNI Luftfilter
Nytt gelbatteri

Ev. hjälm och kläder för kill runt 183cm/78-87kg
Olja+filter var 30-40mil.
Välvårdad bra skick, Står alltid i garage. Avstäld mellan September till maj

Utloggad Jon80

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jon80
HK i Dinli 450
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2007 kl. 09:17:46 »
Citat från: "blaise"
hk som mäts från fabrik anger alltid motorns styrka mätning på bakhjulen är en andra mätning som eventuellt görs av nån i efterhand samma gäller bilar mm.


Exakt, och om motorn inte lyfts ur bilen för mätning, så är alla siffror som påstår sig mäta "på veven" en omräkning av transmisionsförlusterna som är mer eller mindre 'gissade'.

Citat från: "Jocke72"

Du behöver lägga drevning och stegning i lådan till din redogörelse.

Det är inga problem med en toppig effekt så länge växelllådan är anpassad för det, alltså att du kan hålla dig inom effektbandet.

Men en med toppig effekt är mer svårkörd, särskilt om det är en kurvig bana. Svårare att portionera ut effekten och flöda på lagom med effekt i förhållande till grepp på rådande underlag med mera...


/J


Om vi får en växellåda som passar den toppiga effekten, så får vi ju ett smalare körbart register, och då är vi tillbaka till att det är medeleffekten i det körbara registret som ger accelerationen, inte toppeffekten.

Citat från: "Moco"
Vikten är säkert rätt mycket större på KFX:en. Men jag tror att faktorer du inte tänkt på är V-twin och CVT (Continuously variable transmission). Jag upplever att KFX:en drar iväg nåt jävulskt vid rödljusen. Fast nu handlade ju denna tråd om Dinli, sorry. Bara så nöjd med min KFX  :D


V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten? Folk brukar gilla att ange 0-xxx km/h för accelerationssiffror, något 'orättvis' bild ger ju detta (om vi går till tex bilar 0-100), där min turbobil gör 115 på tvåan före växellampan börjar få spel, medans Mercedesen behöver ytterligare en växling. Växlingstadiet tar tid, vilket ger en sämre accelerationstid, men rent teorietiskt skulle Mercan kunna ha ett bättre vikt / hk förhållande, vilket kommer till hjälp vid omkörningar där inga växlingar behövs

Nåja, blev lite svamel där på slutet :)

Mvh Jon
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mickel

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 316
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mickel
HK i Dinli 450
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2007 kl. 11:09:08 »
O sedan så är väll själva hk ointressant, de e väll Hk per kilo, som man jämför o då ligger väll Dinlin skitigt till  :)  o för att inte tala om KFXen den gamle blyklumpen tänk dig den ute i skogen eller på bana  :D
Anmäl till moderator   Loggat
livsnjutare av stora mått :-)

Utloggad Lunatics

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 270
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Lunatics
HK i Dinli 450
« Svar #15 skrivet: 22 juli 2007 kl. 17:37:34 »
Sen kan det vara så att 2st likadana orginal med 46hk. Den ena drar den andra, Mycke hänger på Inställningar o körteknik =)
för att få veta exakt trycka i HK krävs bänkad. då vet man vad man har.

Skriva att det är 46 eller 49hk visst men får en Humm om hur mycke effekt. men det är som att skriva att mina högtalare har 500w men i RMS riktiga watt är det 220w

 :P
Anmäl till moderator   Loggat
Till Salu.
MX450 Nitro 07 Svart
HMF Quiet Race Series Slip-On 102db
160 Munstycke Skulle behövas 170-180 :)
UNI Luftfilter
Nytt gelbatteri

Ev. hjälm och kläder för kill runt 183cm/78-87kg
Olja+filter var 30-40mil.
Välvårdad bra skick, Står alltid i garage. Avstäld mellan September till maj

Utloggad klotsvenne

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3045
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
klotsvenne
HK i Dinli 450
« Svar #16 skrivet: 22 juli 2007 kl. 18:57:13 »
en ltz med keihin förgasare går mycket BÄTTRE än en dinli så då har väl ltzn närmare 60 hk på bakhjulet....kul o veta.... 8)
Anmäl till moderator   Loggat
YFZ 450

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
HK i Dinli 450
« Svar #17 skrivet: 22 juli 2007 kl. 19:14:31 »
Citat från: "Jon80"
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten?


V-twin och CVT borde väl vara intressant när vi pratar om att dra iväg kvickt. V-twin ger väl bättre bottendrag, det händer grejor direkt när jag gasar på istället för att maskinen "kommer" vid ett visst varvtal.
CVT gör att jag eller maskinen "slipper växla" och därmed sparar man tid (just som du beskriver med din turbobil kontra mercan).
Effektmässigt spelar det ingen roll, men jag pratar om att dra iväg snabbt med sin fyrhjuling, inte vad bakhjulen ger för effekt.
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Redcreek

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 234
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Redcreek
HK i Dinli 450
« Svar #18 skrivet: 22 juli 2007 kl. 19:31:10 »
inte har väl kfxn 49 hk på bakhjulet?
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700
DMC Afterburner twin Comp
Dalton Clutch Kit (blå fjäder)
Dynojet
NerfBars

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
HK i Dinli 450
« Svar #19 skrivet: 22 juli 2007 kl. 21:07:40 »
Citat från: "Redcreek"
inte har väl kfxn 49 hk på bakhjulet?


Jag vet egentligen inget, tycker mest det är kul att skriva en massa skit i forumet  :D
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Jon80

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jon80
HK i Dinli 450
« Svar #20 skrivet: 22 juli 2007 kl. 23:43:43 »
Citat från: "Moco"
Citat från: "Jon80"
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten?


V-twin och CVT borde väl vara intressant när vi pratar om att dra iväg kvickt. V-twin ger väl bättre bottendrag, det händer grejor direkt när jag gasar på istället för att maskinen "kommer" vid ett visst varvtal.
CVT gör att jag eller maskinen "slipper växla" och därmed sparar man tid (just som du beskriver med din turbobil kontra mercan).
Effektmässigt spelar det ingen roll, men jag pratar om att dra iväg snabbt med sin fyrhjuling, inte vad bakhjulen ger för effekt.


Det är bakhjulens effekt som gör att hojen drar iväg. Inget annat. Att V-twin ger ett bättre bottendrag = V-twin har mer HK vid lägre varvtal = Hojen pinnar på bättre = Hojen har fler hästkrafter utmed det körbara registret. Återigen är det helt ointressant vad som skapar effekten, det är effekten som kular iväg hojen, inget annat, och oavsett vad som skapar den.

Edit: Sen är det ju helt rätt som du skriver, att CVT kapar tid där manuellt-växlade hojjar måste växla
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: HK i Dinli 450
 


Online just nu.

704 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 714. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info