ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: startkablar
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: startkablar  (läst 14120 gånger)

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
startkablar
« Svar #24 skrivet: 28 mars 2006 kl. 23:24:47 »
Att ladda batterier är en hel vetenskap. Har lekt lite med EL RC-bilar. Där det gäller att få varje cell att ta så mycket laddning som möjligt utan att överladda något. Ett bil batt består av 6 celler á 2V. För att ladda det behöver man lite mer spänning än vad man skall ta ut. Därför kan man se 14,4 V (har jag för mig) när det laddas. När batteriet kommer upp i en viss nivå avbryts laddningen. Och nu kommer det fina i kråk sången. om en cell är full laddad men de andra fortfarande kan ta laddning så kommer ladd regulatorn inte att känna detta utan fortsätta att ladda eftersom summan av cellerna är under gräns värdet. Där av kan det bli så att om man har dåligt med vatten i en cell så kan den koka utan att de andra äns blir varma. Så om man parallel kopplar ännu ett batteri så "ser" ladd regulatorn bara summan av batterierna. Så om ett av batterierna är mycket ur laddat och det andra är fullt så finns det risk att det som redan är fullt blir överladdat och kokar. Men sedan är det ju även så att när det inte laddas så kommer spänningen i batterierna själva att normalisera sig. Så det som är mer ur laddat kommer att ladda upp sig från det som är mer laddat...  Så det är en kombination av vad Mr2T och toomuch skriver. Detta är vad jag lärt mig om laddning. Så om ni skall ladda ert MC batt med bilen så koppla in batteriet paralellt med bilen och låt det sitta ett tag så laddas ert upp sif medans det andra laddar ur sig. Ni kan provstarta bilen lite då och då för att se att inte ni laddar ur bil batteriet så pass att ni inte kan starta bilen  :lol:

Vet inte om jag spred något ljus över detta eller bara krångla till det som vanligt.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad johano

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 528
  • Total likes: 0
  • Sollentuna
    • Visa profil
johano
startkablar
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2006 kl. 09:31:10 »
Citat från: "orelak"
Pratas mycket ampere i samma mening som laddregulator, Regulatorn enligt mina små elkunskaper håller enbart reda på spänningen i kretsen och inget annat. :?


Visst, men genom att sänka spänningen så minskas ju rent praktiskt strömmen. Regulatorns uppgift är alltså att styra strömmen som laddar batteriet. Om regulatorn tar ner spänningen från generatorn till samma nivå som batteriet håller blir skillnaden 0 och ingen ström går in i batteriet. Om regulatorn ökar spänningen till en nivå som är högre än batteriets spänning, kommer ström att flöda in i batteriet och därmed ladda det.

/johan
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ400 -06

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
startkablar
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2006 kl. 16:42:39 »
Jag förstår hur du menar stene ..
Men cellerna i ett bilbatteri är seriekopplade å det är därför den ena kokar för alla får lika många "laddampere" däremot om man paralellkopplar (pratar bara ny batterier nu) så kommer det batteriet som blir fullt först  sluta ta laddning medans det andra fortsätter ta laddning..


Rätta mig om jag har fel.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
startkablar
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2006 kl. 17:14:54 »
Varför skulle ett batt som är full laddat sluta att ta laddning om man fortsätter att lägga ladd spänning över det? då skulle man ju inte behöva en laddregulator. De är ju som sagt paralella. Så spännignen över båda batterierna är den samma 14,4 V. ok att stömmen delar sig (Kirchoffs strömlag) men spänningen är den samma över båda. och så länge den inre resistansen i batteriet inte är oändlig så kommer en ström att flyta genom det (ohm's lag) och batteriet tar laddning. Visst kommer det att ta mindre ström eftersom den delar den med det andra ej laddade batteriet. Så en risk att du över-laddar det ena batteriet är överhängade. Och som Mr2T skrev. Så kommer förmodligen det med mindre kapacitet att bli full laddat först. men eftersom det större forfarande kan ta laddning så kommer laddregulatorn inte reagera över detta utan fortsätta att lägga 14,4 volt över båda battarna och risken för överladdning uppstår på det batt som redan är full-laddat. och förmodligen så går ett av battarna, hojen och halva garaget åt h-vitte (murphys lag)  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
startkablar
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2006 kl. 22:05:10 »
Jag håller helt med om det sista antagligen brinner grannens kåk ner också..:)Har varit med om det vid mer än tio tillfällen..

Jag har lyssnat med vänner som är betydligt mer kunniga på området än vad jag är å i stort sett bara vidarebefodrar vad som sagts..
Strömen kommer inte fördelas jämt mellan batterierna det större kommer ta mera därav kommer baterierna vara i stort sett klara samtidigt (fick nån utläggning om hinkar vatten å nivåer kände sig som en skolpojke)
När det ena är klart kommer spänningen stiga å regulatorn dra ner på "laddning"  så risken för överladdning är minimal,, däremot kan det sista bateriet ta längre tid på sig att laddas då det redan laddade batteriet bromsar regulatorn att släppa på ström..

Fan undrar om det enklaste inte är att köpa en laddare till..:)

Är det ingen som har loggningsutrustning så man kan göra ett praktiskt prov det brukar vara det vetigaste liksom vara säker på att hojjen å garaget kommer gå åt skogen..:)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
startkablar
« Svar #29 skrivet: 29 mars 2006 kl. 22:46:37 »
Då tycker jag vi nöjer oss med det. Men akta er för murphy :lol:

Och det gammla ordspråket. Friskt kopplad hälften brunnet
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

per

  • Gäst
per
startkablar
« Svar #30 skrivet: 30 mars 2006 kl. 17:28:44 »
det finns ett till dilemma med de här... laddings-regulatorn på en mc brukar oftast vara av senerdiod-typ dvs det sitter en stor sener-diod som bara jordar ner all spänning som överstiger tex 14v.... om det nu skulle vara så att bilens generator ger en högre spänning finns det nog en gansak stor chans att man överbelastar dioden... vilket i sin tur kanske resulterar i brända kablar osv....
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Toomuch

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 178
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Toomuch
startkablar
« Svar #31 skrivet: 30 mars 2006 kl. 19:12:32 »
Det är ju ett sätt att se på det..  Då fick ju Stene rätt, murhpy kommer elda upp allt.:)
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: startkablar
 


Online just nu.

621 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 629. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info