ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för eing9911 »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - eing9911

Sidor: [1] 2 ... 5
1
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Eftermontera servo
« skrivet: 29 maj 2013 kl. 09:00:05 »
Är det någon här som har koll på om det finns servo kit för eftermontering eller skulle man kunna uppgradera någon av de kända maskinerna med deras egna originalservo på något enkelt vis?

2
Polaris / SV: Lufta bromsar sportsman 700 -04
« skrivet: 27 maj 2013 kl. 22:14:28 »
Ett tips gällande luftning av bromsar på motorcyklar är att gör det baklänges jämfört med en bil. Lossa locket till behållaren på handtaget, skaffa en flaska med ett lock som det går att montera på en slang på. Fäst slangen på luftnippeln på bromsoket och öppna nippeln. Pressa försiktigt in bromsvätskan bakvägen. I och med att luften naturligt vill uppåt så kommer det att bubbla lite uppe vid handtaget.tryck inte för hårt dock för då blir det en fontän av bromsvätska. Kanske inte så kritiskt på en ATV som har en massa plast bara men min motorcykel med plåttank (sprayad med biltema-färg) tyckte inte om det = omlack av tank.

3
Köpa en ATV / SV: Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 27 maj 2013 kl. 21:38:34 »
Citat från: StefanN skrivet 26 maj 2013 kl. 13:02:54
Även John Deere korgen?

Du ser, service är alltid underskattat!

Jag köpte faktiskt John Deere korgen då den ska vara mer eller mindre identisk med polaris. Framförallt är den några tusenlappar billigare, till och med i sverige. Det är faktiskt en av få saker jag har köpt i sverige till den maskinen.

Angående drivaxlarna så var en av de främre helt slut när jag köpte den och den andra var glapp i knutkorset så jag köpte en komplett och ett nytt knutkors. (Maskinen var höjd 2" fram och det var det första jag tog bort. Det sitter även 26" ITP589 däck runt om så den är tillräckligt hög.) Den nya axeln gick dock åt helsike när jag fastnade i ett dike fyllt med lera och dum som man var hade man full gas och vred styrningen så att framhjulet greppade lite väl bra. Det i kombination med fullt utfjädrad framvagn gjorde processen kort och den inre knuten slets av. Det lät "klick" och sen var det klart...Grannen fick komma och dra upp mig. Sen köpte jag en winch...(och en ny drivaxel igen) :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Jo, service gör nytta men man ska inte behöva byta olja så pass tätt inpå renoveringen tycker jag fast å andra sidan kanske det är just pga renoveringen det behövdes göras. Men men, den verkar funka nu iallafall. Angående olja så är det polaris olja för just diffen som är i. Den ska tydligen vara känslig för fel olja också...

4
Köpa en ATV / SV: Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 26 maj 2013 kl. 11:46:39 »
Citat från: StefanN skrivet 25 maj 2013 kl. 01:25:00
Alukorg behöver du inte tillverka själv, de finns att köpa  ;)

Bild ex.
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Den där passar inte, den är till de nyare modellerna. Jag har damsugit marknaden efter någon som tillhandahåller en alukorg till första generationen av hilliard-diffar och det enda jag hittade då var en som hade fått en tillverkad av en firma. Den höll bättre men tillslut gav även den upp så konstruktionen som sådan är för klen egentligen. Ett alternativ skulle kunna vara att bugga om till den nyare modellen. Jag gjorde ett oljebyte på min nu och det verkar ha löst problemet för nu funkar den som den ska ?!?!?! Ska köra lite mer för att se om det återkommer.

5
Köpa en ATV / SV: Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 24 maj 2013 kl. 08:21:39 »
Citat från: StefanN skrivet 23 maj 2013 kl. 19:58:10
Så din Polarisframaxelreferens är en sliten rackare!!?

hade jag renoverat en framdiff hade jag ju valt en alukorg ;)


Lite svårt att välja något som inte finns...2002-2004 (kanske 2006, minns inte riktigt) är det en annan diff på dem, första generationen av hilliard-diffarna och den jag har nu är renoverad så allt ligger inom toleranserna enligt verkstadshandboken = likvärdig med en ny diff och den höll inte. Visst hade en alukorg varit bättre och jag diskuterade med en kille som är svarvare på jobbet om att göra en i aluminium men det är inte ekonomiskt försvarbart. Möjligtvis om man har tillgång till en CNC-styrd svarv så man kan minska antalet mantimmar och man kanske kan köra fram ett flertal korgar och sälja dem men nu fanns inte den möjligheten.


Troligtvis är inte min maskin bästa referensmaskinen men man läser ju lite här och där (blandannat på detta forum) att det är återkommande problem med diffkorgar, drivaxlar, kylning etc så jag och min maskin är inte unika.

6
Köpa en ATV / SV: Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 23 maj 2013 kl. 16:25:19 »
Citat från: Persson.Niklas skrivet 22 maj 2013 kl. 20:07:48
Det är faktiskt riktigt bekvämt att ha direkt fungerande diff utan att stanna och lägga i knappar osv som på polaris. Hur kör du om det går sönder? Jag kan nog faktiskt tänka mig att polaris har mest 4x4problem... Men dom är ju kalasbra sålänge dom håller! (Provkörde en 700 och den kändes som hundra år gammal motför en nyare apropå inget).

Canam efter 2009 är "väl" bra. Har dock sett filmer på moderna som enhjular  litegranna när dom klättrar osv. Enligt atvnerd så håller canams grejer bäst!

Honda är förlegade men gör som vanlligt högkvalitativa grejer! kolla tex: (måste bromsa för att diffa........)

Jag vet att flertalet av japanerna har samma system för framdiff... men som sagt youtube är bra som jämförelse!


Ja, hur jag kör...får väl börja med att säga att jag köpte den som ett renoveringsobjekt mer eller mindre då tidigare ägare verkar ha kört mer än servat. Så jag bytte en massa lager och bussningar, primärvariator (hade spruckit pga värme), renoverat sekundären, bytt en drivaxel och lite knutkors. Där tänkte jag att det skulle räcka men när det blev vinter så insåg jag att framdiffen inte kopplade ur alls. Det blev inte så mycket kört den vintern pga detta bland annat. På våren rev jag diffen och köpte ny diffkorg, rullar och armature plate då korgen hade spruckit. Sen körde jag inte så mycket den sommaren 10-20 mil bara varav 50% landsväg och 50% i skog (ej stigar utan i skogen och på myrar mestadels i jakten och drog fram en och annan älg.) När det blev vinter igen (nu i vintras så märker jag att framdiffen ligger på igen så jag antar att korgen har gått sönder igen... Det känns som att 700 inte är dimensionerad riktigt. Tydligen har väl de nyare problem också men det verkar kanske va bara de större maskinerna som är drabbade. Jämför jag då med min granne som har en grizzly 700 med 27" däck så har min fått leva ett lättsamt liv. Han har dock bara fått en punktering och han har inte haft några problem alls. Han tycker dock att den går för fort vid krypkörning i skogen efter däckbytet...


Kollade igår på en 550 XP och den verkade ju trevlig. Ska kika på Suzuki och Honda också när jag får tid. Suzukin verkar ju snarlik Yamaha på många punkter tycker jag (på pappret i allafall).


7
Köpa en ATV / SV: Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 22 maj 2013 kl. 11:20:15 »
Satt och kollade på massa youtubeklipp igår med olika jämförelser av olika maskiner, vilken djungel.... Alla har för och nackdelar har jag insett. Can-Am går bort har jag insett då diffen verkar kliva in sent.


Polaris hade jag ju nästan dömt ut på förhand men det går inte komma ifrån att de är i princip billigast (500 HO), har hög markfrigång och diffen kliver in snabbt. De som äger dem lovordar komforten, framförallt på XP versionerna. När man läser på forumen verkar ju diffen hålla på de nyare maskinerna som inte är allt för starka.


Yamaha har jag gillat men den måste dock extrautrustas en del för att funka tillfredsställande (nya däck framförallt, winch etc sånt som många andra verkar erbjuda som standard utrustning).


Suzuki verkar också lovande men jag har för dåligt kött på benen där, likaså Honda...


Man får ta och provköra lite olika modeller känns det som innan man bestämmer sig.

8
Köpa en ATV / Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 21 maj 2013 kl. 14:49:39 »
Jag funderar på att byta maskin från min Polaris Sportsman 700 -03. Den har väl funkat hyffsat men en sak jag har retat mig på är just 4-hjulsdriften och att den inte håller i framdiffen. Jag har bytt korgen en gång redan och jag är ganska säker på att den är trasig nu igen efter 15-20 mil bara.


Ett krav på den nya maskinen är att den verkligen är 4-hjulsdriven  och att diffarna går att låsa. Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).


Men frågan är ju då om jag bara har haft otur med min Sportsman eller om det fortfarande är ett problem. Jag sneglar väl mest på lite svagare maskiner runt 500 cc och Sportsman 500 HO är det ju bra priser på men måste jag meka med den stup i kvarten så går den bort.


Vilka brister är det på dagens maskiner? Är någon bättre eller sämre än någon annan?


Prisklass mellan 70-100000:- hade jag väl tänkt mig och minst 500 cc.

9
Köpa en ATV / SV: Överväger att byta maskin men till vad?
« skrivet: 9 december 2011 kl. 12:33:16 »
Citat från: StefanN skrivet  9 december 2011 kl. 11:34:16
:hmmm:

Jag menade det jag skrev, inget illa menat.

OK i så fall sorry :-X

10
Köpa en ATV / SV: Överväger att byta maskin men till vad?
« skrivet: 8 december 2011 kl. 19:49:02 »
Ahaaa sarkasm. Kul ()p ':) Jag hittar ingen symbol för vad jag ville få fram....

Jag har tillräcklig koll på hur maskinen funkar och jag ser hellre att motorn går på vettiga varvtal (dvs inte på maxvarv för det är absolut inte hälsosamt) och det må hända att remmen slits mer än normalt då jag ligger på högväxeln men då kan jag ligga i en fart som gör snöröjningen effektiv. Jag plogar mestadels vägar kan tilläggas.

Man vill ju inte direkt ligga på maxvarv och det gör man om man kör på lågväxeln och vill få bort snön längre än 5 cm från kanten på bladet, typ.


11
Köpa en ATV / SV: Överväger att byta maskin men till vad?
« skrivet: 7 december 2011 kl. 10:26:35 »
Citat från: StefanN skrivet  7 december 2011 kl. 05:14:48
Ploga på högväxeln är inget jag skulle göra.

Ang. soppaförbrukning så ligger Polaris på topp där  :help:

En kompis å jag var ute en hel lördag och körde, hans Can am Renegade 800cc -10 drog 10 liter medans min Polaris 850cc 2011 drog 17liter och vi körde i stort sätt lika hela dagen  :o Jag har 1.5" större däck iofs.

Att ploga på lågväxeln är ju totalt meningslöst för den går ju försakta på den så snön slängs ju inte iväg. Det är inte direkt så att den plågas... Det må va hänt att jag får byta remmen lite tidigare för det är väl det som kommer att hända.

Det är väldigt knepigt hur de har valt utväxling på dessa maskiner för lågväxeln är väldigt låg så den är i princip bara användbar när man ska krypköra i skogen eller dra jäkligt tungt. Det skulle ha funnits en mellanväxel :)

12
Köpa en ATV / SV: Överväger att byta maskin men till vad?
« skrivet: 6 december 2011 kl. 09:30:09 »
Det toksnöade igår när jag kom hem så Potatisen fick jobba lite. Jag har ju faktiskt funderat ibland om jag verkligen "behöver" en 700 för det har ju under 4 års tid funkat att ploga snö med farsans Linhai 300. Men igår fick jag en sån där uppenbarelse när snön packades (det var riktigt blöt och tung tösnö) så det var upp till pakethållaren fram och ca 1,5 m framför plogbladet och maskinen bara tuggade på utan att sacka något på högväxeln ()p Hade varit Linhaien hade jag troligtvis fått ge upp och tagit traktorn alternativt beställa en ny centrifugalkoppling igen...

Sidor: [1] 2 ... 5

Online just nu.

573 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 603. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info