ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Jan-E. »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Jan-E.

Sidor: [1] 2 3
1
Suzuki / SV: Ingen gnista
« skrivet: 5 mars 2011 kl. 15:05:37 »
 Meddelande till Erisan !Klicka på mitt namn uppe till vänster. Där finns epost adr (hittar ej din motsvarande på ditt namn!?). Skicka mail dit så replyar jag lite "bra att ha grejs" vid/för felsökande bland sladdar & doningar på din maskin. /Jan-E.

2
Suzuki / SV: Ingen gnista
« skrivet: 6 februari 2011 kl. 10:48:08 »
Det finns ett antal säkringar i elsystemet och det kan vara bra att kolla dessa. Kolla alla kontaktdon genom att lossa kontakterna från varandra & spraya med elektronikrengöringsspray, samt skrapa lite försiktigt med något smalt "skrapverktyg" (tillverka själv) vid misstanke om oxidbildning (liknar "ärg" eller ljusa fläckar). Hantera alla ledningar försiktigt & speciellt gäller det tändkabeln till tändstiftet (sitter den bra vid tändspolen & är tändspolens jordanslutning ok?). Glapp & ledningsbrott kan inträffa. Kontaktdon kan skaka loss var som helst, & det enda raka är att "beta av" speciellt alla kontaktdon/anslutningar då dessa är stor anledning till elektriska problem. Komponentfel är inte alls lika vanligt så en noggrann genomgång av kabelskor, kontakt-skruvförband, jordförskruvningar till gods och vidare, är en bra väg att gå vid "felsökningen". Dödmasgrepp-kontaktmekanismen kan glappa (efter alla år) så kolla+rengör även det donet + testa att "lirka" lite åt olika håll + startförsök emellan justeringarna. (Om Du tjuvkopplar detta så glöm ej att återställa efter det att felet ev slutligen hittats!). (Elchema finns vid önskemål. "Säg till" i så fall). /Jan-E 

3
Suzuki / SV: bandsats !
« skrivet: 16 januari 2011 kl. 11:51:14 »
Jo! Det är så sant som det är skrivet, "Rmkungen"

Man ska nog inte ens jämföra skoter med bandförsedd ATV.
De är helt enkelt avsedda för så olika "väglags"-föhållanden.
Den som tror något annat lär sig ju uppenbarligen, som sagt ???.

Det är nog nästan som att jämföra med gamla (4WD) Volvo Valpen (power lock bakdiff mm)
som med sina stora hjul och 8 växlade låda faktiskt klarar snö bra i sakta mak, med en snöskoter !!!!
Båda klara snö men på, minst sagt, olika vis. På eller "genom" snön.
(( Skulle vilja se den led tillverkare (eller andra skid & skoteråkare) som får se mig komma tuggande med
den 2 ton tunga Valpen i hans nygjorda skoterled. Tämlígen skrynklig
i pannan skulle sådan person nog bli + ev rätt förbannad &:så antagligen.  :hmmm:)) / Jan-E.   

4
Suzuki / SV: bandsats !
« skrivet: 16 januari 2011 kl. 11:16:58 »
Hoj igen! Svar på "rmkungen"-s fundering om min erfarenhet av körning med bandsats på ATV.
Har provat ytterst lite själv men pratat mycket med medarbetare i ett norskt företag (mest ägaren där) som bla har som specialitet att bygga stugor på fjällen i både i Norge och Sverige (Nordligaste Dalarna och norrut & ung lika breddgrad ang Norge). Bla åt turistnäringen i Sverige & delvis Norge samt åt samer som behöver stugor på de mest otillgängliga & minst sagt rejält snöiga ställen ute på fjällvidderna. De har bla provat att dra iväg med byggnadsmaterial & redskap på rel stora släp/slädar för stugbyggen på "långt bort på fjället" & det gick inte alls, fast man trodde det skulle gå från början. De fick gå tillbaka till enkelbredbandare igen, för dubbelbandarna har de redan tröttnat på, pga fastnandet jag (de beskrev) nämner i inlägget #22 ovan. De far ju fram i både skog & på fjäll, som sagt var.
Jag refererar alltså till deras berättelser och min egna erfarenhet är alltså minimal ang bandsats på ATV, men jag tror nog på dem i alla fall, och ser ju vad de kör för maskiner, då de varken har tid eller råd att ha onödigt strul. Då får de säkerligen dåligt betalt av sina uppdragsgivare antagligen dessutom. Ingen betalar väl för en stuga som ej blev gjord! Jag själv äger f.ö. själv en LT-F4WD. En st Volvo Valp 9033 som ganska lätt klarar ca 50 - 60 cm snö, men fastnar man då (tex i skog) får man inte kul. En Arctic Cat Panther med smalt band (drygt nog). En "mini suv" som personbil & håller mig nog mest på vägen med den, då dylika inte klarar terräng & snö så bra utan att strax gå sönder eller fastna. Där fungerar en komromisslös maskin som tex Valpen sig som fisken i vattnet dock + oöm! MVH / Jan-E.     

5
Suzuki / SV: bandsats !
« skrivet: 15 januari 2011 kl. 15:13:26 »
Vad jag märkt så har de flesta med bandsats monterad (på vilken 4-hjuling som helst) "strul" på olika sätt. Ingen tillverkare dimensionerar hjulställ och grejorna intill för annat än själva (original)-hjulen.
Klart som "korvspad" att det kan bli problem när dessa "bändande" rel stora höjande maskinelement plussas på (egentligen en) beräknad och klar grundkonstruktion, för hjul. Mera omtanke och kör/försiktighet hjälper förståss grejorna att hålla & fungera.
Dock blir det aldrig någon "riktig" snöskoter av det hela, enligt "de gamle", pga bla gammalt känt grundproblem bekant för alla som kört dubbelbandare (snöskoter) tex yrkesmässigt/då det måste fungera.
Dubbelbandarsnöskotrarna ratas/ogillas tex av yrkesfolk som kör timmer/byggmaterial i skogen om vintern. Garvade yrkesförare väljer hellre bredbandade (enkelt) drivband för sina uppdrag. De mestadels enda som är nöjda med dubbelbandare är de som gör skidspår med spårslädar på redan preparerade "banor". Varför då då!!??   
Jo! Om dubbelbandaren får en sten eller stubbe under mittskenan blir den vanligen sittande/hängande där, och måste hjälpas/bökas loss. Detta kan ju aldrig hända en snöskoter med ett enda brett band under själva maskinen! Logiskt + uppmärksammat av skogs/fjäll-yrkesfolk.
ATV med bandsats kan på liknande sätt bli hängande i djup snö på själva snön om det är tillräckligt skiktad och/eller "för" tjock snö eller på tex stubbar vid skogskörning. Visst är bandsatser bra grejor rätt använda, och körda med insidan av "kontoret/roten", men som en enkelbandad bredbandad snöskoter, kan dylikt utrustad ATV aldrig ta sig fram + tex dra släp över tex "fjället", + hålla/fungera. MVH / Jan-E.

6
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 15 januari 2011 kl. 14:33:30 »
Lillhajen! Intressant tips där att Ebay är bra när delar behövs till gamla Suzukisar.


JETSKIJOCKE Du nämner motorproblem med din maskin ca 4 inlägg upp här ovan i "LT-F4WD tråden".
"Felsöker" Du någe på din motor eller....(onödigt kyligt dessa dagar)?
Stiftbyte kanske räcker!? (+Kör alltid motorn varm, innan varje avstängning, för friskare motor & stift=> motverkar bla (ej synlig!)sprickbildning invärtes porslinet i varje tändstift=> svårfunnet strul!. MVH/Jan-E.

7
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 1 januari 2011 kl. 02:14:24 »
Det kan ju vara lite bökigt att hitta exakt vad motorstrulet kan bero på men tipsen är bra. Tändstiftsbyte kan vara en bra start, då ett till synes fint stift kan vara bland de lurigaste felen. Mycket korta körningar (bla många misslyckade starter!) utan rejäl varmkörning (varmt/kallt/varmt osv) knäcker lätt porlinsisolationen inne i stiftet, så att krypströmmar tar den vägen sporadiskt istället för att hoppa med blå fin sjusbåge i själva gnistgapet där bränslet skall tändas. Sprickorna syns inte men kan finnas där centralt inne i stiftet. Byt & skrota det gamla (släng så att det ej hamnar i motorn igen!). Luftfiltret är en annan lömsk bov. Mitt såg fint ut men vid urplockning för bättre kontroll, visade det sig att det släppte innanmäte som en rutten svamp. Det såg uppätet ut innifrån och gissa vart den "svamp- materien" fastnade och saboterade funktion någonstans. Rätt! dvs i ventilerna och allmänt i förbränningsrummet. Motorn gick men knappast bra. Luftfilter (under sadeln under plastlocket) finns i original att beställa via välfungerande SUZUKI återförsäljare, liksom allt annat till tex 1986 års LTF4WD, otroligt nog.
(F.ö tex Gummidamasker till hjulaxlarna passar ur pirat /universalsortimenten hos nästan varje bra MC/ATV-återförsäljare som exempel på billigare lösningar ang damaskerna). Hur går det för övrigt? Har Du, Jetskijocke, hunnit mixtra någe mera?  / Jan-E.

8
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 23 november 2010 kl. 23:39:10 »
Hm...Allmän info om mitt LT-F4WD läge.
1) Det har ännu inte blivit av med någe "transfer cover" avlägsnande med åtföljande pyssel där innanför. Bla har jag ej fått tag på nödvändiga avdragaren!
Gjorde annat fusktrick men det fungerar utmärkt faktiskt.
Klippte tvärs över en havererad innerslang från bildäck (typ så som man gör slangbella) så att lagom stort "gummiband" skapades. Trädde igenom främre lasthållaren (rundslag/lycka) och när jag vill ha spaken i fix främre läge, så krokar jag bara om slangbelle-snodden runt spaken. Den hoppar inte ur längre garanterat, vid körning eller överhuvutaget inte alls. Loss med snodden & övriga lägen kan väljas. Simpelt men fullt fungerande åtgärd!
2) Hur flängt som helst men att motorn börjat tappa orken i vissa lägen som jag skrev var då inte så konstigt. Den famlade helt enkelt efter tryggare bensinnivå i tanken. Fick för mig att kolla mängden "soppa" & det var ju nära nog snustort!! Maskinen verkar lite törstigare än jag trodde så nu får jag bättra på bensinpåfyllningen lite. Skamligt dum miss där :banghead:. Nu går den kanon igen :djump: /Jan-E.

9
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 14 augusti 2010 kl. 16:16:31 »
Jo! Ja! Jag ska ge mig på detta med "högra spaken dilemmat" men måste "stålsätta mig" (eller hur man brukar säga) inför detta mek först. Bör alltså införskaffa nämnda avdragare först &:så kanske.

Just nu verkar det som om jag måste göra ren förgasaren (smuts-misstanke) och/eller undersöka tändstiftet & det elektriska (så långt jag begriper detta), för maskinen har just börjat gå lite ojämnt vid körning. På tomgång går motorn dock felfritt !?
Gasar man iväg tappar den plötsligt ork & så drar den igen & så tappar den ork och så vidare. Tråkigt men det är väl bara att bita ihop & undersöka detta nu då. Dock första gången det händer & helt nytt "aber" trots maskinens ålder. Inte illa trots allt ändå. Fel vill väl gärna komma lite i "skov"/omgång.  Forts.följer. / Jan-E



10
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 29 juli 2010 kl. 10:39:12 »
Ok! Vi kör på att "transfer cover" finns mellan motorblock & handstartgrejen  ("dragstartern").
Kan man avlägsna nödvändiga lock/skydd så att man kommer åt juster-möjligheterna där medans motorn siter kvar i maskinen/ramen?
Eller måste man ta loss motorn? (låter lite halvjobbigt).

Har kikat på några filmklipp där på YouTube som jag tror att "Thullen" har producerat, & visst ser det "gesvinnt" (smidigt) ut. ("Färdigmeckat" hette något klipp där & så kan man hoppa till andra bra filmsnuttar där i "närheten". Thullen mfl skall ha också ha stort tack för dessa "filmklipp". Skall begrunda dessa lite till, men helst önskar man ju att en vajerspel justering inte ska behöva leda till de "mek" som bla Thullen visar (Urk!).         /Hoj!  /Jan-E.   

11
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 26 juli 2010 kl. 06:59:11 »
Bra info/detaljer där, Redbeard. Jag har ett info.blad från MC-Jansson i Falun om en traktorkonverteringssats till dessa maskiner. Bla ingår då en elfläkt som ska placeras mellan framdiff & motorn för bättre "flås"/kyl.

Lillhajen! Du nämner en "transfer cover" & "till vänster" där man kan mixtra med (högra) H/L/SL-reglagets justeringsmöjligheter.

Fråga: ) Var sitter denna "transfer cover"? Är det något på motorn/växellådan, eller finns den/det uppe vid själva reglaget ovanom tanken?

Tacksam för tips var den sitter.  Hoj! / Jan-E. 

12
Suzuki / SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« skrivet: 23 juli 2010 kl. 01:29:02 »
17 hkr enligt "redbeards" regbevis. Intressant !! Kikade på en nedladdad sida från vägverket (hämtad ca år 2004) om fyrhjulingar och där står att skoterregistrerade ATV:er får (fick!?) ha max 20 hkr. Kan det vara så att tillverkarna anpassade sig efter detta för att få sina maskiner att passa resp lands marknad & som här, regler? (alltså som ang min skoterreggade LT-F4WD från 86). Sedan får den rejäla växellådan med hög, låg samt superlågutväxlingen fixa den erfoderliga dragförmågan.

Fundering igen:)  :help:Jag har märkt att då det högra reglaget förs i främsta/bortersta läget (4WD + superåg) så kan spaken tendera att hoppa ur/lite åter mot föraren(mig!) varvid växeln hoppar ur vid körning. Håller jag i den bortåt så går det bra & maskinen tuggar på som önskat.
Kan man göra så att den ej tenderar att hoppa ur enligt beskrivet ovan?
Visst kan jag trycka spaken bortåt men lite fånigt är det ju. Man vill ju helst hålla båda händerna i styret.
Verkar som spaken har nåt vajsing ang wire-spel, eller att den borde haka fast i något "läge" som nu ej är helt kapabelt att "hålla i" spaken.
Tacksam för tips hur göra med detta. / Hoj! / Jan-E 

Sidor: [1] 2 3

Online just nu.

547 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes:
Rennod
Flest online idag: 587. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info