ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: otrimmat
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: otrimmat  (läst 1807 gånger)

Utloggad maxorn

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 129
  • Total likes: 0
    • Visa profil
maxorn
otrimmat
« skrivet: 19 juli 2007 kl. 22:29:47 »
eftersom det snackas en hel del om om drevning munstycken ock luftfilter mm,
undrar man om det finnes några som mig som anser att det räcker som det är. var tvungen att ta atv:n til jobbet idag de va inge kul kallt dragit och bullrigt. jag vill fis köra, speja bränna in på en skogsväg utan en meter lera, ta en soft tur utan  ett berg av utmaningar,
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Reed

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Reed
otrimmat
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2007 kl. 22:43:23 »
Körde ltz förut och var fullt nöjd med draget i den, det enda jag önskade mig var lite mindre vibrationer, och kanske lite lägre varv vid landsvägsfart, men det får man ju enkelt genom att byta däck och dreva om den lite.

Trimm kan vara kul, men många håller på att pilla aldeles för mycket utan att det ger så mycket.

Trimagasystemen ger ju oftast bara att man får effekten vid ett annat (högre) varvtal, och inte speciellt många hästar extra.

Att hålla på att byta munstycken kan man göra i en evighet och testa sig fram, det är nog bättre att köra på ett redan utprovat koncept om man ska trimma, dvs tex luftfilter, avgas och munstycken som ett "kitt".
Anmäl till moderator   Loggat
in: CF Allroad 500 4x4 "Svartmyran"

Firmans: Polaris Sportsman 500 6x6 -05 *Argo 8x8 Amfibie -05 *Arctic Cat 400 4x4 -07

Utloggad Arke

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Arke
otrimmat
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2007 kl. 22:48:55 »
Jag har en Raptor 700 och den behöver absolut inte trimmas. Effekten räcker gott. Provkörde en likadan maskin som var fullkittad och den hade till o med lite sämre eller samma effekt. Bara väsnades mer!
Men jag kan förstå att dom som inte har storkubiksmaskiner att dom vill ta ut mer effekt.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If it´s not okay,
it´s not the end.

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
otrimmat
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2007 kl. 22:51:09 »
CF 500 har 130 munstycke i förgasaren. Linhai 300 har 128 munstycke.

CF har ett fett stopp mitt på röret, har sett hur det ser ut nu.

CF tar in extremt varm luft under sadeln.

Dessa saker är inte OK och det ska ändras.
Jag kallar inte det trimma direkt men optimera kanske :)
Inte konstigt att den drar massa soppa och stannar då och då :?


Annars håller jag med, fis-köra, lagom med terräng, stanna och fika etc  :D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Nikoz

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Nikoz
otrimmat
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2007 kl. 16:57:46 »
Bra nyfiken, ni som säger att ni inte trimmar. Vad menar ni med trimma igentligen? Att ta bort strypningar eller att man byter ut delat till "trim system" osv

För jag kan absolut inte förstå hur man kan köpa tex en Raptor 700r för runt 90,000 - 100 000 tusen och sen puttra runt med den strypt, kan ju puttra runt  och köra sakta me den ostrypt om du så vill.

Maskinerna är ju gjorda för sina ca 40 häst som dom har, inte sina 15 kw (20 häst max)  som dom blir stypta till.

Min åsikt bara  :roll:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
otrimmat
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2007 kl. 17:03:20 »
Jag menar:

Att återställa en strypt maskin till sitt orginal är INTE att trimma.

Trimma= höja effekten mer än orginal ostrypt

EDIT: Dessutom KAN dom inte må bra av dessa strypningar!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Nikoz

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Nikoz
otrimmat
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2007 kl. 17:12:46 »
Ok så du förklara nu den uppfattningen har jag med, och själv klart kan motorn inte må lika bra som ostrypt, det är ju så den är byggd för.  :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jocke72
otrimmat
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2007 kl. 20:55:49 »
Citat från: "Arke"
Jag har en Raptor 700 och den behöver absolut inte trimmas. Effekten räcker gott. Provkörde en likadan maskin som var fullkittad och den hade till o med lite sämre eller samma effekt. Bara väsnades mer!
Men jag kan förstå att dom som inte har storkubiksmaskiner att dom vill ta ut mer effekt.


Beror ju på vanan och ändamål. Om maskinen var "fullkittad" och gav samma eller lägre effekt var det inte riktigt gjort...

Jag har aldrig kört ett fordon som haft tillräckligt med effekt. Skulle möjligen vara GIS 2 Supran med 600+ hästar på hjulen, men även den började mattas efter 280. En turboförsedd Hayabusa börjar nog liknan något, har inte haft förmånen att testa någon.

Det är lagom när man inte vågar hålla fullt!  :D


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad Hanen

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 749
  • Total likes: 26
    • Visa profil
Hanen
otrimmat
« Svar #8 skrivet: 20 juli 2007 kl. 22:29:47 »
Att återställa en strypt maskin till sitt orginal är INTE att trimma.

Trimma= höja effekten mer än orginal ostrypt.


Benring är klok som en bok, så enkelt, så sant.
Anmäl till moderator   Loggat
Linhai 257cc -04.
CFMoto 500 camo edition -2015
Cf 850 -2020

Utloggad maxorn

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 129
  • Total likes: 0
    • Visa profil
maxorn
otrimmat
« Svar #9 skrivet: 20 juli 2007 kl. 22:44:08 »
måste hålla med darth-b
om att ta bort strypning är ju endast att återställa maskinen i orginal skick.
men det mina tankar rörde sig om när jag talade om strypning, handlade väl mer om hanhavandet av maskinerna vad man vill ha ut av dom.
ville jag spruta grus eller hoppa osv. med en quad vore jag säkert väldigt trimm sugen.
men eftersom jag nu har "arbetsmaskin"känns det lite overkill att jaga tio km i toppfart. eller finns det fördelar med att avstrypa/trimma för lite mer långsam och grisigare körning?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
otrimmat
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2007 kl. 12:50:25 »
Som jag ser det så är det bara bra för motorn att få jobba på rätt sätt vid långsam och grisig körning.

Min CF blir extremt varm "under huven" (och stannar då och då) och det beror troligast på att avgasröret är väldigt strypt på mitten (Har sett hur det ser ut på ett kapat rör, be saXos om en bild)

Kör man fort så har man inte problemet.
Så ska iaf en CF fungera bra på låga varv/farter på sommarn så ska den optimeras lite så att den inte suger i sig så het luft.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: otrimmat
 


Online just nu.

595 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 648. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info