hmm, vad andvänder du för kamera?
75-300mm blir 480mm i en Canon Digitalkamera =)) förstorar 1.6x
Exrema macorbilder, Sätt på Zoomobjektivett zoma ut fullt, Sätt orginalobjektivett utzoomatt på 55mm vänd det mot andra som sitter på kameran Lins mot Lins. Nu har du super mackro.
Japp Säker 1.6x förstorar Canon 350d/400d. NIKON tror jag förstorar 1.5x inte helt säker.Vet inte riktigt varför. tror det har o göra med Sensorn i dom Digitala systemkamerorna.FOV-Crop - DSLR av idag har i regel en APS-C sensor, storleken på sensorn varierar från 20.7×13.8*mm till 28.7×19.1*mm, vilket är mindre jämfört med småbildskamerans film som är 36x24 mm. Att storleken på sensorn är mindre än småbildskamerans film ger en effekt kallad FOV-Crop, som ger en brännviddsförlängning samt perspektivförvrängning. De flesta DSLR har en FOV-Crop faktor på 1.5, bortsett från Canon som har 1.6 och Olympus som har 2.0. Ett objektiv med 30mm brännvidd på en DSLR (digital systemkamera) upplevs som ett objektiv med 50mm brännvidd på en småbildskamera.Detta innebär att: brännvidd x FOV-Crop = Upplevd brännvidd , t.ex. 85mm x 1.6 (canon) = 136mm.Varför jag skriver upplevd brännvidd är för att brännvidden/perspektivet är densamma (85mm) men utsnittet blir 1/1.6 av småbildskamerans bild som bilden nedan visar ett exempel på. Bilden är tagen med en kamera utan FOV-Crop och ett 85mm objektiv, den ljusa delen av bilden visar utsnittet jag skulle få med min kamera, som har 1.6 x FOV-Crop.
mitt POL filter för 58mm för Canon orginal objektivett kostar 600kr.
Citat från: "Lunatics"mitt POL filter för 58mm för Canon orginal objektivett kostar 600kr.Kan man inte ha samma pol-filter till alla objektiv som man kan ha till en Canon EOS 400D exempelvis?* PS. Din bild syns inte - du verkar ha glömt den..
Sky filter? Vad kostar dom? Varför har jag inte alltid på mitt polfilter istället? Är de av plast/glas - tåliga?Jag kan max ha ett filter applicerat åt gången väl? Du rekommenderar väl motljusskydd också? Vad tror du om linsvätska/rengöringspenna förresten?