Tack för tipsen. Jag till helst lära mig ta bra kort direkt med kameran. Jag har nyligen köpt en Canon EOS 400D och vill trixa med slutartid och bländare etc. Varför jag ska ha längre slutartid är logiskt, men varför jag ska ha stort bländarvärde? Är det nga andra saker jag kan ställa in på kameran/kameror generellt för att få önskad effekt?
Stort tack för den infon, det hade jag ingen aning om, jag trodde bara bländaren påverkade ljuset i bilden. Den justerar ju ljusinsläpp.
Citat från: "ATVicious"Stort tack för den infon, det hade jag ingen aning om, jag trodde bara bländaren påverkade ljuset i bilden. Den justerar ju ljusinsläpp.Ett bra trick vid porträttfotografering är att använda rätt stor bländare och kort slutartid, då blir objektet skarpt medan bakgrunden lite suddigare.Detta är särskilt läpmligt om bakgrunden är lite rörig, typ mösntrad tapet, stadsmiljö eller annat, det är lätt att bakgrunden stjäl mycket av bilden om den är lika skarp som huvudmotivet... Om nu inte avsikten med bilden _är_ att ta en bild på Svea framför Eiffeltornet där "allt" ska vara med på samma bild./johan
Citat från: "johano"Citat från: "ATVicious"Stort tack för den infon, det hade jag ingen aning om, jag trodde bara bländaren påverkade ljuset i bilden. Den justerar ju ljusinsläpp.Ett bra trick vid porträttfotografering är att använda rätt stor bländare och kort slutartid, då blir objektet skarpt medan bakgrunden lite suddigare.Detta är särskilt läpmligt om bakgrunden är lite rörig, typ mösntrad tapet, stadsmiljö eller annat, det är lätt att bakgrunden stjäl mycket av bilden om den är lika skarp som huvudmotivet... Om nu inte avsikten med bilden _är_ att ta en bild på Svea framför Eiffeltornet där "allt" ska vara med på samma bild./johanSmart! Om jag vill ställa in både bländare och slutartid måste jag använda "M"-mode på min kamera, dvs. Manuell (inget ställs in per automatik). Om jag då mixtrar med såväl bländare som slutartid ser jag hur reglaget för vitbalansen ändras beroende på hur jag ändrar bländaren och slutartiden. Vitbalansen vill man ju oftast ska ligga precis i mitten (0), ska jag därmed använda vitbalansen som en "referens" när jag ställer in bländare och slutartid manuellt? Om jag ställer in en viss inställning och ser att vitbalansen då hamnar på +2 exempelvis, då blir högst troligen bilden iprincip vit. Om jag ställer in bländare och slutartid så att vitbalansen dimpar ned till -2, då blir troligen bilden kolsvart.Har jag uppfattat detta korrekt? Kan/bör man använda vitbalansen som referens då man ställer in bländarvärde och slutartid? Man vet ju att om vitbalansen är i ett ändläge så blir det inget kul.// Stort tack för länken också tribon!
Jag tror ni missförstår mig. Jag ändrar inte exponeringsnivån, den ändras automatiskt då jag justerar bländarvärde och/eller slutartiden. Markören i exponeringsnivån förflyttas bereoende på om jag ökar/minskar slutartid och/eller bländare.Min poäng var att denna markör bör ligga i mitten (0), för att jag skall få naturligt ljus. Om markören ligger i ett ändläge får jag en bild med konstigt ljus. Därmed kunde jag alltså använda denna markör som en referens vid inställning/justering av slutartid och/eller bländare.Några frågor:1. vitbalans - är detta ngt jag justerar själv eller bör jag alltid ha automatisk vitbalans?2. Bländarevärdet, varför är talet litet för en stor bländaröppning? Ologiskt.3. Jag läste lite om en s.k. "avbildningsskala" på den siten på länkade mig till tribon, "Fototeknik 2". Jag förstod dock inte riktigt vad "stor avbildningsskala" resp. "liten avbildningskala" innebar. Kan ni förklara?Jag hittade förresten "AI Focus AF" på min kamera, det är den s.k. "kontinurliga autofokus" som ni nämnde förrut. Min kamera har det! Det stod bekräftat att den ska användas vid rörliga motiv.Jag tvingar mig bekanta mig med min handbok till kameran, något jag sällan gör med produkter. Jag är mer en person av typ "trial 'n error"
Tack, då förstår jag precis! Men min första fråga hoppade du över, den angående vitbalansen...