Idag var jag iväg och bromsade/mappade min leksak. Gjorde många intressanta upptäckter under tiden vi höll på. PCIII - Stor fördel jämfört med andra ej mappbara boxar. Efter många pull med småjusteringar fick vi till ett mycket bredare effektregister än original, från 4000-7000 var kurvan i princip linjär. Kanske kunde ha blivit ännu mer effekt efter 7000 om jag hade bytt ventilfjädrarna (teori).Hotcam steg 2 - Bra kam för allroundkörning, dock bör ventilfjädrarna bytas (även fast det inte rekommenderas) då dom nära på bottnar.DMC dual - Brölar ordentligt med mycket throttelvinkelE85 - Billigt bränsle som ger gott om effektLuftfilterlocket - stjäl 3 hkluftfiltret - stjäl 4 hk (jag kör fortfarande orginal)Effekten - ca 52 hk på bakjulen i en bänk som ofta visar mindre än andra bänkar. Fick tyvärr inga kurvor digitalt, bara på vanligt vitt blekt papper.Summan av kardemumman - Jäkligt lättkörd och rolig maskin och mycket effekt finns att hämta på insugsidan.
"E85 - Billigt bränsle som ger gott om effekt"Kan man köra på det utan några moddningar ?
Fördelarna med E85 förutom priset är att det är det mest högoktaniga bränsle du kan tanka på mack i Sverige.
Citat från: "FreddeDalarna"Fördelarna med E85 förutom priset är att det är det mest högoktaniga bränsle du kan tanka på mack i Sverige.Kör man inte överladdat eller med extremt högt komp så är det inte bättre med högre oktan. Oktantal är endast ett mått på bränslets förmåga att motstå självdetonation, dvs tål högre tryck.Bränsle med högre oktantal innehåller MINDRE energi, vilket på en motor utan överladd eller högt komp, ger sämre effekt.Att man måste pyttsa på mer soppa vid E85 beror på att etanolen innehåller syre och blandningen annars blir för mager.