Vår vän Tomas Wikberg:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1102922,00.html
Ang alla artiklar om fyrhjulingar så vore det på sin plats med en intervju av oss som kör fyrhjuling till vardags.Inte bara Tomas Wikbergs påståenden som jag anser vara extremt trångsynta. Detta är inte första gången han uttalar sig om detta och varje gång blir det ramaskri pga dessa uttalanden. Självklart har han rätt i en del av det han säger, som att det är otroligt korkat av folk att hoppa på en fyrhjuling om man är onykter, men vaddå, det är inget som skiljer det mot att köra bil eller MC onykter. Det körs oftast utan hjälm/skydd när det varit en olycka, otroligt korkat, men om Tomas Wikberg visste hur det ser ut bland alla tusentals seriösa åkare, så skulle det nog bli en tankeställare. www.atvcenter.se <http://www.atvcenter.se/> är ett ställe som talar för detta, det är ett av sveriges största forum för fyrhjulingar. Det skulle vara väldigt intressant att ställa upp i en form av debatt eller likn när det gäller detta och det är jag inte ensam om. Jag tror samtidigt att det skulle ge en viss inblick i hur det är att köra en fyrhjuling, för det är inte helt enkelt, den är varken en bil eller en MC och det bör man förstå. Dock är den inte farligare i sig än en MC, det är föraren det hänger på, och inkompetenta förare har vi överallt, tyvärr. Jag är FÖR en form av förarutbildning, det är aldrig fel. Dock är det fel av tex Tomas Wikberg att vilja ha bort fyrhjulingen för att â€den är ett nöjesfordon som inte har på vägen att göraâ€. Hur många dog inte i bilolyckor under midsommar?? Är det någon som DÅ talar om att förbjuda bilar? Icke! Näe, kom igen nu och publicera en artikel från seriösa ATV-åkare, som kan ge både ris och ros när det gäller framförande av fordonet. Tack för ordet och ser gärna nån form av svar på detta, för ämnet ligger mig varmt om hjärtat.
Ok, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?r
Detta blev svaret:CiteraOk, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?r För min del så är jag FÖR en förarutbildning, både landsväg OCH terräng, det är aldrig fel.Dock tar inte det bort problemet med fylla.Det vore bra om dom skrev ORSAKEN till olyckan, inte bara att den "åkt av vägen".Nåväl, detta är ett ämne som det kommer tjatas om länge fram över tror jag. Vi får starta ett ATV-parti eller nått
Citat från: "benring"Detta blev svaret:CiteraOk, hur många bilar var på vägarna under midsommar? Hur många döda?Hur många 4-hjulingar? Hur många döda?Det inser väl du också att det sker på tok för många olyckor med 4.hjulingar. Eller?r För min del så är jag FÖR en förarutbildning, både landsväg OCH terräng, det är aldrig fel.Dock tar inte det bort problemet med fylla.Det vore bra om dom skrev ORSAKEN till olyckan, inte bara att den "åkt av vägen".Nåväl, detta är ett ämne som det kommer tjatas om länge fram över tror jag. Vi får starta ett ATV-parti eller nått Robert har rätt i att det inte går att jämföra statistik mellan bil och 4hjuling, då det kördes mångfalt fler personkilometer i bil i helgen.MEN han är ju helt ute och cyklar gällande orsakerna till olyckorna, har för mig att 4 av de 5 döda i år var onyktra eller åkte med onykter förare.DÄR är problemet.
Umeå sjukhus kom fram till att störtbåge och säkerhetsbälte vore bra...vad händer med viktfördelningen då?..jo har vi vält förut kommer vi välta ännumer. Nä jag tycker sjukhusen borde hålla sig till att laga människor, och inte försöka ha ihjäl folk. Jag skrev också till Robert + herr Micic, jag publicerar ev svar.