Är ganska nybliven ägare till en Raptor 350 (c:a 1,5 mån).Nu har jag lite funderingar på att montera handskydd på den.Har lånat med mig en sats med "Ufo's" skydd till bl.a. några större Yamaha enduromodeller men dessa går inte att få dit på nåt sätt.Det är ju så mycket "i vägen" på mitt styre, på t.ex. höger sida sitter ju rullgas,bromscylinder, backspegel samt "On-Off"knappen.Vad har ni monterat ? Fabrikat, typ av fäste? Vart har ni köpt dem ?Tacksam för lite assistans i frågan, har sett att det finns mycket kunskap och idéer på detta forum//L.A.
Citat från: "BamBam"Är ganska nybliven ägare till en Raptor 350 (c:a 1,5 mån).Nu har jag lite funderingar på att montera handskydd på den.Har lånat med mig en sats med "Ufo's" skydd till bl.a. några större Yamaha enduromodeller men dessa går inte att få dit på nåt sätt.Det är ju så mycket "i vägen" på mitt styre, på t.ex. höger sida sitter ju rullgas,bromscylinder, backspegel samt "On-Off"knappen.Vad har ni monterat ? Fabrikat, typ av fäste? Vart har ni köpt dem ?Tacksam för lite assistans i frågan, har sett att det finns mycket kunskap och idéer på detta forum//L.A.Nu har jag hittat,och monterat,handskydd på "Lill-Rappen".Det som från början såg lite krångligt ut har löst sig ganska smidigt.Jag fick via Yamaha-Center i Karlstad tag i skydd från UFO som såg j-t kompetenta ut men som inte var speciellt dyra,lite drygt 300,00 kr/sats inkl.fästen.De vita jag köpte heter på UFO-språk PMO1634 041 och fästet till dessa PMO1636. Vet att de även finns i Yamaha-blått, dessa finns på lager hos Yamaha-Center i KD. Dessa skydd är ej fästa i styränden eller i broms-/kopplingshandtag utan sitter i ett fäste som skruvas på styret.På vänster sida använde jag backspegeln som överfall till fästet för skyddet. Detta sattes så långt till vänster som möjligt,det jag behövde göra var att flytta kopplingshandtaget c:a 1,5 cm åt höger.På höger sida styret sitter backspegelfästet som överfall på frambromscylindern-/handtaget . Jag gjorde samma sak här, satte spegeln som överfall till fästet till skyddet och så långt åt höger (rullgas) som möjligt. Som överfall till frambromscylindern-/handtaget använde jag det överfall som satt på vänster backspegel från början. Då det är gängat i frambromscylindern-/handtaget och även i överfallet så borrade jag bort gängorna i överfallet med ett 6 mm borr. På höger sida måste även start/stopp-knappen flyttas, denna satte jag precis under fågelpinnen på styret.Det eviga problemet kvarstår dock; Parkeringsbromsen. Där den sitter idag (org.plac) och med handskydd går den ej att använda. Däremot verkar det inte vara någon omölighet att flytta den så att den fyller sin funktion igen. Allt på plats och ser jävligt bra ut, till och med backspeglarna ser ut att smälta in bättre på hojen när de hamnade längre ut. För att inte tala om vad mycke bättre bakåtsikt man får när man inte bara ser sina egna axlar/armar.Så, har ni problem med handskydd, försök att få tag i ett par från UFO, jag är skitnöjd så här långt.Kör Hårt // Leif A.
Trevligt! Jag råkar ha exakt samma modell av skydd som du fast blåa och kör med orginalfästena, blir inte riktigt bra men det funkar iaf. Lägg gärna upp en bild på högersidan oxå så man ser hur du gjort där. Måste skaffa hylsorna så jag kan nyttja p-bromsen.