Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dör efter fullgas repa  (läst 1176 gånger)

Utloggad zupe

Dör efter fullgas repa
« skrivet: 13 juni 2007 kl. 20:23:39 »
Min ltz dör om man kör en fulgasrepa sen släpper gasen, kopplar och rullar.
Man måste pumpa på gasen för att den inte ska dö.
Varför gör den så?

Har dynojet 27,5 och DJ 165 main samt DJ nål på tredje hacket.
Tror kanske jag har för högt lågfart, för den stratar helt utan choke. Chokar man det minsta så dör den. Kan det lösa fullgasproblemet också?
En på jobbet som kör mc sa att den kan vara soppa kranen som ger för lite soppa. Teorier?

Testade även att dreva den med ett 15T fram idag. Gick mycket skönare på vägen, men man saknar ju accet lite. Samt att verkar som den inte orkar varva ur helt på femman. Innan med 14T drev gjorde den 117 nu gör den 120, borde den inte göra typ 125? Men nu kan man marcha i 90 vilket är skönt.
Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad runken

Dör efter fullgas repa
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2007 kl. 22:43:19 »
om ja förstår dig rätt,så ger du maskinen mycke mat :lol:
men hur är de me :?: luft,andnings-väg(system)
med eller utan :?: lock,snorkel
grund tanken=mer mat=mer luft=EFFEKT :lol:
#61 TEAM minhoj.se
-09 KTM 450sx


www.teamminhoj.cybersite.se

Utloggad corba

Dör efter fullgas repa
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2007 kl. 09:18:19 »
Också var det bränsleskruven.
Justera den rätt, ligger säkert på 2,5 - 3 varv vilket är mycket.

Om du har möjlighet så gå ner till 25.

165DJ borde betyda att du har ett helsystem samt tagit bort snorkel och lock och ev. bytt ut filtret mot ett fullflödes, annars lär du vara fet ( bränsleblandningen)

Jag tror att ditt problem ligger i de lägre regionerna, då den inte dör på fullgas utan efter att du har släppt gasen, lågfart styr bränslebalndningen upp till 1/4 gaspådrag.
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad Dea

Dör efter fullgas repa
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2007 kl. 11:01:18 »
Jag kör med Yoshimura slipon, K&N powerlid, K&N filter och DJ nål på tredje hacket samt DJ 160 (har funderat på att byta till 165).  Har inte fått tag på 27,5 i Finland. Finns det nån ÅF i Stockholm city?

I manualen står det att det orginal ska finnas ett:

Pilot Jet - 22.5
Main Jet - 60
Main Jet - 130

Någon som vet vad 60 munstycket gör? Löns det att byta?
Arctic Cat DVX 400 -06
Yoshimura
Dynojet
K&N
Procom

Utloggad corba

Dör efter fullgas repa
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2007 kl. 13:55:54 »
60 munstycket är väl startmunstycket (eng. starter jet) och behöver inte bytas, om det inte är trasigt förstås
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad zupe

Dör efter fullgas repa
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2007 kl. 21:13:11 »
Har ett koniskt öppet K&N filter utan lock och snorkel på luftboxen. Samt ett Ett annat grövre ändstycke på dämparen.
Tror inte heller att det är huvud munstycket som är för stort då den inte bludrar något på fullt varv. Ska byta till 25 pilot och testa om det blir bättre.
Ska man byta till 160 huvud också?
Kan ju vara soppa skruven som är för långt utskruvad. Kommer inte i håg vad den står på men tippar på runt 2-2,5 varv.
Vad är optimalt?

Om jag fattat det hela rätt ska man ställa hög tomgång sen vrida ut/in soppa skruven tills det blir högre varv. Tyckte inte jag hörde någon större skillnad när jag kollade senast. Men den dog typ när man hade skruven helt i botten.
Jag har för mig att jag läst detta någonstans.
Går den bäst med 1 varv eller mindre har man för stort huvud munstycke.
Går den bäst vid 3 varv ut har man för litet.

Rätta mig om jag har fel.
Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad zacka

Dör efter fullgas repa
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2007 kl. 21:37:16 »
tror problemet är att du kör med orig system förutom bakändan förståss
jag borrade ett hål rakt igenom mellan väggen i dämparen o då gick den mycket bättre
avgaserna ska ut lika snabbt som de kommer in
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad zupe

Dör efter fullgas repa
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2007 kl. 21:42:18 »
Citera
tror problemet är att du kör med orig system förutom bakändan förståss
jag borrade ett hål rakt igenom mellan väggen i dämparen o då gick den mycket bättre
avgaserna ska ut lika snabbt som de kommer in


Funderade på det jag med men är lite rädd för att den ska låta för mycket då.
Ljudet blev mycket dovare och skönare med nya ändstycket på. Hur upplevde du ljudskillnaden efter du borrat ur dämparen? Är det bara en mellanvägg i dämparen? Ser ut att vara flera när man kikar in utan endstycke på.
Hur stort hål ska man göra 25 mm? mer?


Besvarar min egen fråga ang soppaskruven
feul mixture guide

är en sån här jag har på

[/url]
Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

 


Online just nu.

147 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 162. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme