Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Val av arbets ATV
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Val av arbets ATV (läst 8177 gånger)
Mottez
ATV Pro
Antal inlägg: 278
Total likes: 0
Mottez
Val av arbets ATV
«
skrivet:
13 juni 2007 kl. 17:23:23 »
Hej. Har tänkt att köpa en riktig arbetsfyrhjuling som ska vara vägreggad.
Kommer att dra tungt lastad atv-vagn samt olika mindre traktor vagnar, jobba i skogen dra ut grova vindfällen och ströträd till körbar väg.
Dom märken som är aktuella är Yamaha, Kawasaki,Polaris...ja dom stora välkända alltså.
Blir jag tvungen att välja en atv med stel bakaxel för att kunna dra tungt eller går det att få samma resultat med delad bakaxel bara man tänker på hur man lastar vagnen så att man inte får för tungt kultryck.
Det måste ju vara en hållbar slitvarg till atv. Damt att det ska finnas mycket arbetsutrusting/tillbehör.
Självklart ska den kunna skänka mycket glädje på fritiden oxå.
Är riktigt sugen på Kawa Brute Force 750........kan den klara dom uppgifter jag kommer ge den ?
Kom gärna med tips och ideér
Anmäl till moderator
Loggat
BRUTE FORCE 750 - Får hornen att växa ut!!!
LTZ 400 - ööörrrrrrrnnnn öörrrrrrnnnnnnn
STENE
ATV Moderator
Antal inlägg: 3362
Total likes: 0
Kön:
STENE
Val av arbets ATV
«
Svar #1 skrivet:
13 juni 2007 kl. 17:46:47 »
Det där med delad eller stel bak axel finns det en massa teorier om. Min personliga teori är att man med en stelbak axel kan lasta på ett sådant sätt att man håller ett högre kul-tryck. Detta skulle i vissa fall innebära att man får bättre fäste pga det högre trycket man kan åstakomma mellan däck och underlag. Tex om det är vinter och man kör med kedjor så är nog ett högre tryck till en hjälp.
Om jag skulle haft råd etc så skulle jag nog titta på en Honda. Detta eftersom de har mycket drift säkra MC motorer (har ägt några 2-hjuls hondor tidigare). Och jag antar att det använt sig av samma teknik i sina ATV's som MC's. Sedan vet jag inte hur det är med deras växel låda samt kraft gämfört med tex kawa, can-am 800.
Skall du dra riktigt tungt så kanske en polaris 6x6 kan vara något. Kolla med sundhult (tror det är så han heter) som har en och använder den till det som du nämt (kanske inte så mycket väg och skoj åka med jobbar med den gör han iaf).
Anmäl till moderator
Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4
Mottez
ATV Pro
Antal inlägg: 278
Total likes: 0
Mottez
Val av arbets ATV
«
Svar #2 skrivet:
13 juni 2007 kl. 17:56:17 »
Honda har ju väldigt bra kvalitet men dom saknar ju diffspärr fram.
Anmäl till moderator
Loggat
BRUTE FORCE 750 - Får hornen att växa ut!!!
LTZ 400 - ööörrrrrrrnnnn öörrrrrrnnnnnnn
Blade550
ATV Pro
Antal inlägg: 314
Total likes: 10
Kön:
Blade550
Val av arbets ATV
«
Svar #3 skrivet:
13 juni 2007 kl. 18:19:24 »
Suzuki KingQuad 700 LTA med EFI i "dresel" utförande (för vägreggets skull) kanske.....
Bror min har en terrängreg och det finns inte mycket den INTE klarar av....
Plogning, drar loss bilar på 2 ton fastkörda i lera, full lastade vedkärror i riktigt j-vlig skog, och dessutom en skitkul lekmaskin i fullrulle på grus och på väg :twisted: :twisted: (förutsatt att den inte är strypt då)
Anmäl till moderator
Loggat
pålamalm
ATV Extreme
Antal inlägg: 1043
Total likes: 0
pålamalm
Val av arbets ATV
«
Svar #4 skrivet:
13 juni 2007 kl. 18:42:26 »
polaris eller aricat båda är gjorda för arbete främst ,,,,går att leka riktigt bra med dom oxo.....
Anmäl till moderator
Loggat
CAN-AM 800 MAX
14 tum fälgar
DanneR33
ATV Pro
Antal inlägg: 557
Total likes: 0
Kön:
Strängnäs
DanneR33
Val av arbets ATV
«
Svar #5 skrivet:
13 juni 2007 kl. 19:44:43 »
Ska du dra tungt så skulle jag rekomendera en polaris 800, den har en lågväxel som passar att dra tungt med plus att diffen fram sköter sig helt automatiskt vilket underlättar när man måste hålla koll på det man arbetar med.
Dessutom finns det mängder med tillbehör.
om du ska ha en arctic så kan jag säga att du inte ska ha 650 v2 om du ska dra vagn eftersom lågen på den är som en vanlig högväxel på andra, min gjorde 90km/h på lågen.
den är i och försig stark men du får byta rem hela tiden om du ska dra tungt.
Däremot så ska H1:an och 700:an vara bättre har jag hört.
Anmäl till moderator
Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på
Mottez
ATV Pro
Antal inlägg: 278
Total likes: 0
Mottez
Val av arbets ATV
«
Svar #6 skrivet:
14 juni 2007 kl. 00:31:27 »
Dom jag velar mellan just nu är Yamaha Grizzly 700, Suzuki KQ 700, Kawasaki brute force 750 eller Polaris sportman 800.
Om det går att klara av det mesta med en Suzuki 700 så borde det väl gå lika bra om än bättre med en Brute Force 750 lr ?
Någon som har dragit tungt/ jobbat med en Brute Force ?
Anmäl till moderator
Loggat
BRUTE FORCE 750 - Får hornen att växa ut!!!
LTZ 400 - ööörrrrrrrnnnn öörrrrrrnnnnnnn
DanneR33
ATV Pro
Antal inlägg: 557
Total likes: 0
Kön:
Strängnäs
DanneR33
Val av arbets ATV
«
Svar #7 skrivet:
14 juni 2007 kl. 14:50:44 »
bruteforcen har väl samma symtom som arctic caten med lågväxeln efter som arctic v2 har just kawamotor, men bruteforcen har en grym kraft(blir nämligen ifrånkörd av en i axtest :oops: )
Men som sagt ska man dra tungt så bör man ha en låg lågväxel för och skona allt runt om motorn
Anmäl till moderator
Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på
Mottez
ATV Pro
Antal inlägg: 278
Total likes: 0
Mottez
Val av arbets ATV
«
Svar #8 skrivet:
15 juni 2007 kl. 00:00:20 »
någon som vet säkert hur det stårtill med lågväxeln på brute force ?
Är det inte tillräckligt med nedväxling, eller vad är nackdelen med brute force ?
Anmäl till moderator
Loggat
BRUTE FORCE 750 - Får hornen att växa ut!!!
LTZ 400 - ööörrrrrrrnnnn öörrrrrrnnnnnnn
peter1500
ATV Pro
Antal inlägg: 502
Total likes: 0
peter1500
Val av arbets ATV
«
Svar #9 skrivet:
15 juni 2007 kl. 00:22:24 »
Kom hit så får du testa min brutte
Anmäl till moderator
Loggat
URL=www.funride.se]
[/URL]
Tille
ATV Nybörjare
Antal inlägg: 9
Total likes: 0
Tille
Val av arbets ATV
«
Svar #10 skrivet:
15 juni 2007 kl. 08:33:02 »
Följer man de amerikanska forumen så öse man en hel del beröm över servostyrningen på Yamahan. Har själv en Grizzly 660 och har plogat snö och kört ut timmer med den. Är helnöjd med kapaciteten på den maskinen. Hög och låg samt framdiff. Drar inte speciellt mycket bensin heller.
Den här diskussionen om delad/stel bakaxel är något jag inte riktigt fått grepp på. Jag ställde frågan i en egen tråd i vintras men tycker att svaren mest är tyckande. Belastar du bakänden mer än vad som rekommenderas kommer du att få en "överstyrd" framände vilket inte är bra för manövreringen på någon typ av bakaxel. Följer du rekommendationerna på kultryck så har den delade bakaxeln fördelar i form av markfrigång och fjädringskomfort.
Tille
Anmäl till moderator
Loggat
rizzly 660 -03
transatlantic
ATV Entusiast
Antal inlägg: 145
Total likes: 0
transatlantic
Val av arbets ATV
«
Svar #11 skrivet:
21 juni 2007 kl. 23:55:59 »
Modernast, och bl a därför bästa köp, just nu är (föga förvånande tyckande från min sida)
Yamaha Grizzly 700 FI
. Jag använder min i skogsbruk och är mycket nöjd!
Hondas kvalitet håller jag som snäppet bättre, men de har så hopplöst knäppa lösningar på saker och ting. Bl a saknar en del lågväxel och diffspärr fram.
Kawasaki är diskad på förhand p g a sina USLA GARANTIER! Synd på en i övrigt fin maskin (BF 750).
Så: Köp en Grizzly 700 eller vänta till någon av "de andra" kommer med något bättre.
Anmäl till moderator
Loggat
Yamaha YFM 700 Grizzly ´07 (blå): ITP 589 M/S 27", Warn 2.5 CI, Hella M70 Xenon, bukplåtar, Zarges-box, samt diverse skogs- och snöröjningsutrustning...
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Val av arbets ATV
Online just nu.
319 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Sigge01
Flest online idag:
342
. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Mrhandsome
:
Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
3 januari 2023 kl. 21:41:56
Grusbus
:
Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
30 december 2022 kl. 17:06:41
Grusbus
:
Hej
30 december 2022 kl. 15:56:40
klant
:
Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
27 november 2022 kl. 15:13:49
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
26 november 2022 kl. 22:57:26
Emgyll
:
Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom?
7 november 2022 kl. 23:02:27
Bibbi
:
Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
23 oktober 2022 kl. 16:36:01
Bibbi
:
Hej
23 oktober 2022 kl. 16:32:04
Jote
:
hej låst växel låda 5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
15 oktober 2022 kl. 16:06:27
Mrhandsome
:
Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:38:08
Mrhandsome
:
Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
25 september 2022 kl. 10:35:52
Philip_M
:
Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
4 september 2022 kl. 10:15:48
tåsta
:
polaris sportsman 400
13 augusti 2022 kl. 15:32:19
Pelle77
:
Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä. Vad tror ni?
4 augusti 2022 kl. 19:40:42
Mathiast
:
Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
29 maj 2022 kl. 20:03:02
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info