Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nålar  (läst 1448 gånger)

Utloggad Moco

Nålar
« skrivet: 1 juni 2007 kl. 18:13:15 »
Ni har sagt så mycket klokt i detta forum så amatören (jag) är helt förvirrad. Nu måste vi reda ut lite saker. Först förutsättningarna:

Jag skaffar en KFX 700.
Jag gör inget med luftburken.
Jag sågar av pipen på avgassystemet för att få bort stypningen (samt tar de övriga strypningarna som är limmade muttern på skruven på förgasaren och gasen).

Det som sedan för mig är lite förvirrat:

1) Byta huvudmunstycken på förgasaren för att de är för snåla från fabrik?
2) Byta bränsle-nålar eller bara flytta nål? (har sett den fina beskrivningen av tintin om hur man gör)
3) Det har skrivits om luftskruvar som sitter bakom plombering, vad gör dessa, ska dess justeras?
4) Det har skrivits om soppa-skruvar? Vad gör dessa? Ska dessa (har justeras? (har sett bilderna på var de är)
5) Något övrigt?

Så med tanke på att jag inte byter avgassystem utan endast stryper av samt med tanke på att jag inte grejar med luften, vad behöver jag i övrigt göra?

Puh...  :P   Tacksam om ni tar er tid för lilla okunniga jag.
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

Nålar
« Svar #1 skrivet: 1 juni 2007 kl. 23:44:31 »
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

Nålar
« Svar #2 skrivet: 2 juni 2007 kl. 08:50:35 »
Citat från: "Tintin"
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?


På onsdag kommer den till ÅF. Sen ska vi mecka lite.

Jag har läst om dels soppa-skruvar, dels luft-skruvar, men det är alltså samma skruvar eftersom de reglerar luft/bränsle, jag förstår. Det räcker alltså att fixa skruvarna luft/soppa? (har sett de fina bilderna)
Ej byte munstycke och nål för maskinens skull utan endast om man vill ha mer drag?

(För om man inte måste (för maskinens bästa) byta och ändra en massa så låter jag gärna så mycket som möjligt vara i orginal. Jag lever i tron att om man låter maskiner vara så som de kommer från fabrik så funkar de bäst i längden. Dessutom vill jag ha så lite meck och klydd som möjligt. Visst får man säkert några km/h mer och lite mer drag om man har dubbelsystem, annat filter, munsycke, nålar fast jag har kört Loncin 16 hk och SMC 20 hk hittils, så för mig räcker nog de 49 hk från fabrik gott och väl.)
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

Nålar
« Svar #3 skrivet: 2 juni 2007 kl. 08:52:02 »
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

Nålar
« Svar #4 skrivet: 2 juni 2007 kl. 09:20:09 »
Citat från: "Tintin"
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!


Det räcker väl tills du kommit förbi Halmstad och visat upp ditt monster...
Jo, kul ska det bli, kan ju lugnt säga att man längtar  :D
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Moco

Nålar
« Svar #5 skrivet: 2 juni 2007 kl. 19:28:30 »
Lite gas = bränsleskruven
Full gas = huvudmunstycket
Mellan reg = nålen.

För att min maskin ska må bra, räcker det fortfarande att bara justera bränsleskruvarna? Enligt ovanstående fixar jag ju bara bränsletillförseln vid lite gas. Motorn kunde ju ta stryk om den fick för lite soppa, eller?
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

Nålar
« Svar #6 skrivet: 2 juni 2007 kl. 22:03:53 »
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

Nålar
« Svar #7 skrivet: 2 juni 2007 kl. 22:26:14 »
Citat från: "Tintin"
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.


aah, då förstår jag. Skruvarna ställda för strypt maskin, dessutom med avgaskrav.
Tack för hjälpen. Ska sluta tjata nu   :)

Gött att Sverige vann till sist, hoppas bara expekt.com håller med om att det var en vinst efter allt tumult...
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

 


Online just nu.

209 gäster, 7 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Högdahl, raptor350, nordlander, Jiri, Martin o, JL, Jonesy,
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme