Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Tja... behöver er expert hjälp! ;)  (läst 1420 gånger)

Utloggad eman

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« skrivet: 27 maj 2007 kl. 20:26:21 »
Vad är det som gör att kopplingen slirar? Kopplingen tar alltså bra men jag upplever att den slirar.... motorn varvar upp men farten finns inte till varvet, eller hur jag skall förklara.

Jag märker detta på höga växlar samt tycker att det blir värre efter en stunds körning, dvs när den har blivit varm....

Jag har provat att byta mellan några oljor, samtliga "bra" oljor så jag tror inte det kan vara att det "kladdar" ihop.
Är det lamellerna som gör att det slirar eller vad?

Tacksam för svar...

Utloggad Al_Bundy

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2007 kl. 20:31:23 »
hur långt har den gått? gör ett test med att dra i bromsen och sammtidigt gasa, eller åk upp för en backe på högväxel och gasa på, upplever du då att det slirar är det lammelerna som inte arbetar som dom skall
nu har jag ju ingen maskin alls helt plötsligt*

Jag är inte dum,Jag har bara otur när jag tänker

Utloggad K_F_D

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2007 kl. 20:39:41 »
en liten dum fråga, är det MC oljor du testat?
Oljor avsedda för bil får EJ användas.
uzuki LTZ 400 -07
-Alba helsystem med filter-
-Alba Nerfs svarta-
-AC Racing Skidplate-
-Tag Metals Alustyre-
-Zeta XCF Handguards-
-Grabbar med Väska-
-Garmin Zümo 550 GPS-
-Factorysuzuki Rear Likage skid plate-
-Doxo Racing Shockcovers-
m.m.

Utloggad Quad_Ante

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2007 kl. 23:16:31 »
Tycker jag känner igen det där, har samma på min maskin att vid ett läge känns det som att de bara varvar och inget mer. Säkert också troligt när den e varm :/
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sälj

Utloggad eman

ja... det är mc oljor
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2007 kl. 07:21:45 »
ja.. det är rekomenderande mc oljor.

Det är en 04.... tid vet jag inte exakt med den är i bra skick om jag så säger, regelbundet servad.

Men då tror ni att det är ett lamell kit som jag skall skaffa??
Jag tänkte att det kanske är de där fjädrarna som är dåliga eftersom kopplingen tar klanderfritt men slirar sen....

Fungerar inte en koppling som så att när man trycker in kopplingen så dras lamellerna isär? Tänkte om det kunde vara att de inte trycks tillbaks som de skall av fjädrarna....  :oops:  :?:

Utloggad Hubbe

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2007 kl. 07:55:04 »
Om kopplingen slirar så är det troligast att lamellerna är slitna. Kopplingen fungerar utmärkt att koppla ur med men de har dålig friktion när de är ihop igen. Kommer bli sämre och sämre, tillslut kommer du knappt ha drivning.
Du kan testa detta genom att ligga i låg fart på 3:an och ge fullt samtidigt som du duttar in kopplingshandtaget. En frisk koppling kommer ge ett ryck när du släpper igen och inte ha tendenser till slirning.

kontrollera även att kopplingsvajern inte är för sträckt när den är opåverkad av handtaget.
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad eman

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2007 kl. 15:31:05 »
Citat från: "Hubbe"
Om kopplingen slirar så är det troligast att lamellerna är slitna. Kopplingen fungerar utmärkt att koppla ur med men de har dålig friktion när de är ihop igen. Kommer bli sämre och sämre, tillslut kommer du knappt ha drivning.
Du kan testa detta genom att ligga i låg fart på 3:an och ge fullt samtidigt som du duttar in kopplingshandtaget. En frisk koppling kommer ge ett ryck när du släpper igen och inte ha tendenser till slirning.

kontrollera även att kopplingsvajern inte är för sträckt när den är opåverkad av handtaget.



aaa.... ok... tack för svaren!
Då får ett kopplings kit bli nästa köp, den slirar märkbart när jag skjutsade en kompis på den förut. Blir väl tydligare vid belastning antar jag. Det får dock vänta lite beställde precis nu en Trailtech Vapor.... vill få bort min lilla cyckeldator mot något rejälare!

Hittade ett kopplings kit för 1800kr.... behöver jag allt nytt eller bara lamellar eller fjädrar och stålskivor också??

Utloggad Al_Bundy

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2007 kl. 16:39:34 »
man bör alltid byta allt sammtidigt
nu har jag ju ingen maskin alls helt plötsligt*

Jag är inte dum,Jag har bara otur när jag tänker

Utloggad eman

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2007 kl. 20:30:28 »
OK... antog det. Låter ju så klart rätt att byta allt när man är där och skrotar!

Utloggad zacka

Tja... behöver er expert hjälp! ;)
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2007 kl. 00:21:58 »
eman
får man fråga vart o hur mycket fick du betala för vapor färdatorn ?
köpte du öven alu fästet som man sätter som styrfäste ?
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

 


Online just nu.

161 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, GeFeldz,
Flest online idag: 193. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme