Citat från: "guld"... fastighetsbetäckningar...det skulle jag vilja se /johan
... fastighetsbetäckningar...
Barometer har jag koll på, lite allmänbildning finns ju :wink: Det jag undrade över var hur den mätte höjd och då menar du genom lufttryck. Fast trycket ändras ju när vädret ändras, hur kan den då veta höjden med hjälp av trycket? (där brast allmänbildningen )Citat från: "Lillhajen"Jag tror att med barometer så menar man någon slags trendövervakning på lufttrycket, alltså väder. Du har säkert sett instrumentet som brukar sitta som prydnad på väggen med nålen som kan visa glada solen eller sura molnet med regn.....Höjdmätarfunktionen är ju inget annat än en barometer fast man tar lufttrycket och presenterar det i funktion av höjdskillnad istället.Men som du säger, Garmin borde kunna svara på det.//L
Jag tror att med barometer så menar man någon slags trendövervakning på lufttrycket, alltså väder. Du har säkert sett instrumentet som brukar sitta som prydnad på väggen med nålen som kan visa glada solen eller sura molnet med regn.....Höjdmätarfunktionen är ju inget annat än en barometer fast man tar lufttrycket och presenterar det i funktion av höjdskillnad istället.Men som du säger, Garmin borde kunna svara på det.//L
Citat från: "Moco"Barometer har jag koll på, lite allmänbildning finns ju :wink: Det jag undrade över var hur den mätte höjd och då menar du genom lufttryck. Fast trycket ändras ju när vädret ändras, hur kan den då veta höjden med hjälp av trycket? (där brast allmänbildningen )Citat från: "Lillhajen"Jag tror att med barometer så menar man någon slags trendövervakning på lufttrycket, alltså väder. Du har säkert sett instrumentet som brukar sitta som prydnad på väggen med nålen som kan visa glada solen eller sura molnet med regn.....Höjdmätarfunktionen är ju inget annat än en barometer fast man tar lufttrycket och presenterar det i funktion av höjdskillnad istället.Men som du säger, Garmin borde kunna svara på det.//LHöjden tar GPS:en med hjälp av satteliterna, precis som med navigeringen så beräknar den höjden exakt.GPS:en är sämre på höjdmätning än på position, (ca 2.5 ggr)men det är avsevärt mycket bättre än med att mäta lufttrycket.Däremot så är det inte höjd över havet den visar, utan höjd över ellipsoiden. Men vad det betyder får nån annan svara på. :roll:
Däremot så är det inte höjd över havet den visar, utan höjd över ellipsoiden. Men vad det betyder får nån annan svara på. :roll:
Lessnade ur på GPS'er. Så jag köpte mif en pocket pc med inbyggd GPS mottagare. Funkar kanon. följde med europa väg kartor. och använder fugawi och lantmäteriets kartor. Nu har jag äntligen en enhet som iaf nästan har alla de funktioner som jag sökte. att enheten dessutom bara kostade 1650 i sverige gjorde ju inte saken sämre.
Väcker denna tråd igen med en kanske dum fråga:Kan man ladda in friluftskartan på Garmin's bilnavigatorer, typ Nüvi / Zumo et.c?Eller måste man ha någon av de handhållna gps:erna, typ Quest/eTrex/Gpsmap60cx??/johan