Halv brukar väl vara trafik, stöld och vagnskada medan hel kan innehålla maskin, brand, bärgning och lite sånt. Det är bara att surfa in på sidan och kolla villkoren. Kan säga att jag fick nytta av bärgningen när ventilen gick av. Klarade mig på tusen spänn i självrisk.
Nu har jag försäkrat nya hojen. Folksam igen. Fick 3.036 i årspremie på helförsäkring. Tydligen var det ca 800 lägre än jag hade på förra hojen. Vare sig jag eller killen på Folksam kunde begripa varför för det är ju samma hoj. Blev lite klokare när jag lagt på. Jag är ju tydligen inte så "ung" längre nu när jag fyllt 35, så jag platsar visst för 35-års försäkringen Fick också veta att det inte var någon självrisk på assistance om den ingick i försäkringen men annars 1.000kr i samband med haveri. Riktigt hur det där hängde ihop kunde han inte heller förklara, men han sa i vart fall att jag inte skulle betala mer än den högsta självrisken i samband med en skada. Låter ju hoppfullt, men ska ringa och dubbelkolla imorgon i alla fall.
Har hört skräckexempel om Trygg-Hansa som varit ute och tittat på en skada tre gånger utan att komma till något beslut.