Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: BYta olja och glykol  (lĂ€st 2280 gĂ„nger)

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« skrivet: 14 april 2007 kl. 11:48:14 »
Vet att de finns flera trÄdar om detta med olja, men vill inte riva upp nÄn frÄn 2006 sÄ skapar en ny :)

Har en LTZ -06 som gÄtt nÀstan 60mil vid skrivande stund.

Jag tycker de hugger lite ibland nÀr man vÀxlar upp & ner, sÄ dÀrför tÀnkte jag att de kanske kunde vara bra att byta olja. Ju oftare desto bÀttre vÀl.

SÄ frÄga 1:
Ska jag köpa en motorolja för bil eller mc 4T ? Sen vilken viskositet Àr att rekommendera? Helsyntet vet jag att man ska ha iallafall :) Och hur mycket ska jag fylla pÄ utan filterbyte i burken ?

Sen frÄga 2:
Min glykol Àr nere pÄ MIN sÄ kanske Àr dags att fylla pÄ den med. Men först mÄste jag tömma systemet. RÀcker det med att jag slÀpper pÄ pluggen vid kylaren ? Sen har jag lÀst om att man ska spola igenom systemet. Verkar ganska jobbigt eller har jag fel ? Hur gör jag isÄfall det pÄ ett snabbt Ä enkelt sÀtt?
TÀnkte köpa WV:s röda glykol som " Almgren " köpte i en annan trÄd.
Har fÄtt min kÄpa bytt utav fourbyfour.....

Hoppas nÄgon orkar svara :)
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

Utloggad antedrutt

BYta olja och glykol
« Svar #1 skrivet: 14 april 2007 kl. 14:15:28 »
kör pÄ olja till mc. 10/40. gÄr nog Ä köra 15/50 oxÄ pÄ sommaren. tycker nog att du ska byta filter pÄ samma gÄng. blir ju alltid en skvÀtt gammal olja kvar Ä det Àr ju inte sÄ bra. glykolen har jag sÀmmre koll pÄ.

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« Svar #2 skrivet: 14 april 2007 kl. 14:31:52 »
Vad tror ni om detta service-kit frÄn minhoj

http://www.minhoj.se/Shop/Index.php?ArtId=SKLTZ400
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

Utloggad Lunk

BYta olja och glykol
« Svar #3 skrivet: 14 april 2007 kl. 21:27:51 »
Bra olja och filter. Har du köpt hojen hos Niklas pÄ Minhoj sÄ har han redan rÀtt glykol i maskinen sÄ du behöver inte spola rent. Annars sÄ sÀljer han Àven special glykol som passar.
LTZ400 -06 sÄld
LTZ400 -06 SĂ„ld

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« Svar #4 skrivet: 14 april 2007 kl. 21:44:32 »
Hojen Àr köpt hos fourbyfour.se

Hoppade över bestĂ€llningen pĂ„ filtret & oljan denna gĂ„ng frĂ„n min hoj dĂ„ frakten vart sĂ„ himla dyr. Över 200kr. SĂ„ jag bestĂ€llde ett filter frĂ„n atvhuset 67:- inkl frakt och sĂ„ fĂ„r jag Ă„ka pĂ„ OK och handla olja eller nĂ„t.
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

Utloggad zacka

BYta olja och glykol
« Svar #5 skrivet: 15 april 2007 kl. 13:43:15 »
Är den köpt hos tommy pĂ„ fourbyfour sĂ„ Ă€r det nog rĂ€tt glykol i den, eller sĂ„ Ă€r det bytt kĂ„pa

jag kör med okq8 racing 4T oljan för 149:- liter o funkar bra för min hoj (ltz400) ett tips Àr att köra med samma olja hela tiden o inte byta frÄn olika mÀrken...
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Perra N

BYta olja och glykol
« Svar #6 skrivet: 17 april 2007 kl. 15:32:40 »
Köp filtret pÄ Cross och Endurokompaniet istÀllet. Tror att jag betalade 35:- för filtret, sÄ jag köpte 5 st pÄ en gÄng. Och ihop med original o-ring med rabatt hos Lindstrands blir det 200:- / oljebyte (köper in oljan via min verkstad) och det Àr motorn vÀl vÀrd. Brukar byta efter 75-80 mil nÄnting.
Mvh.
Perra N

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« Svar #7 skrivet: 18 april 2007 kl. 18:10:49 »
Du har möjligtvis inte nÄn lÀnk till dom 2 du nÀmner? Och mitt filter frÄn atvhuset Àr skickat idag. Men fÄr inte jag med nÄgon o-ring till det?
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

Utloggad johano

BYta olja och glykol
« Svar #8 skrivet: 18 april 2007 kl. 19:23:31 »
Citat frÄn: "Quad_Ante"
Du har möjligtvis inte nÄn lÀnk till dom 2 du nÀmner? Och mitt filter frÄn atvhuset Àr skickat idag. Men fÄr inte jag med nÄgon o-ring till det?


Nope, bara filter.

/johan
LTZ400 -06

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« Svar #9 skrivet: 18 april 2007 kl. 19:32:27 »
De va illa, dÄ mÄste jag fixa det ocksÄ. Tips vart jag kan köpa sÄna dÄ? GÀrna med lÀnk :)
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

Utloggad klotsvenne

BYta olja och glykol
« Svar #10 skrivet: 18 april 2007 kl. 19:50:34 »
o-ringen behövs inte bytas...se bara till att den sÀtts tillbaks pÄ plats...den Àr lös pÄ rörtappen som oljefiltret monteras pÄ... :lol:
YFZ 450

Utloggad Quad_Ante

BYta olja och glykol
« Svar #11 skrivet: 18 april 2007 kl. 20:58:55 »
Okey dÄ vet jag.

SĂ„ med filterbyte ska jag i med 2 eller 2,1L olja ?
ill Salu: Suzuki LTZ -06 , se i köp & sÀlj

 


Online just nu.

178 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
mdk, Polaris570sp,
Flest online idag: 204. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme