Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Kontantinsats, kan man få tillbaka den?  (läst 2572 gånger)

Utloggad Tribal

Kontantinsats, kan man få tillbaka den?
« skrivet: 9 april 2007 kl. 14:31:07 »
Jag har beställt en Raptor 350, avlagt handpenning, skrivit kontrakt om leveransdatum osv osv!

Leveransdatum skrevs till 10:e April och det "absolut inga problem, du kan få dne mycket tidigare om du vill"
Det ville jag inte för jag var tvungen att köpa skydd, kläder och allt annat först så det passade bra med 10:e (dom hade mässa 1:e till 10:e också)

Så min fråga är vad som gäller med kontantinsatsen och köpet i sig, kan jag häva det pga att den inte levereras på utsatt datum?

Har inte tänkt att göra det, tror jag ivf, utan är mer nyfiken om en kontantinsats kan betalas tillbaka :)
amaha Raptor 350 -07
----------------------------

Moderator för Atvcenter.se

Hur man postar i ett Forum!

Utloggad Bushmaster

« Svar #1 skrivet: 9 april 2007 kl. 15:20:47 »
Det bör stå på kontraktet eller kvittot ni skrev i samband med att ni gjorde upp affären.

Normalt sett så är en kontantinsats eller handpenning en delbetalning och "bokningsavgift" för att handlaren skall våga beställa hem det köparen vill beställa.
Ofta är det ju vissa kostnader att ta hem dyrare saker och då vill handlaren ha en garanti på att köpet fullföljs, om köpet inte fullföljs pga att köparen drar sig ur så har handlaren fått betalning för frakt och nedlagt jobb som inte skulle behövts annars.
Om jag begärt en kontantinsats för att beställa åt ngn och den drar sig ur så skulle jag inte betalat tillbaka den.
Men har ni inte skrivit kvitto så rekommenderar jag att kolla på konsumentverkets sida om vilka rättigheter och skyldigheter du har
Mvh
Mats Jonsson
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Tribal

« Svar #2 skrivet: 9 april 2007 kl. 16:07:28 »
Jo klart vi har kvitto men för mig som inte är vidare bekant med alla dessa lagar och regler så blir allt en gröt som blir för maffig för att ta in!

Detta säger Konsumentköplagen:

"Om jag har beställt en vara och den kommer för sent
- vad ska jag göra?

Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:

* hålla inne betalningen,
    * kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
    * häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
    * få skadestånd."

Känns inte som om man åberropa någon av punkterna, börjar inte betala den förrän i slutet av Maj!
Kan inte kräva att de levererar den eftersom den inte finns!
Vad är egentligen stor betydelse? "Jag MÅSTE ut med killarna på AtvCenter"? ;)
amaha Raptor 350 -07

Utloggad Barossa

« Svar #3 skrivet: 9 april 2007 kl. 19:50:40 »
Du har ju planerat att köra på semestern så nu måste du skaffa en annan
Barossa SÅLD!
Dinli 450 såld
blata såld
ltz stulen
15 Drev
?

Utloggad Bushmaster

« Svar #4 skrivet: 9 april 2007 kl. 23:47:02 »
Förstår inte problemet???

Om du vill ha den så köp den om inte kolla med dem om du kan få pengarna tillbaka!!

10 apr  är ju inte förräns i morgon!!
Såvad är det du vill egentligen?
Har de sagt att du inte kan få den före sommaren??
Du behöver ju inte läsa hela det finstilta . det brukar vara rubriker och läs under den rubrik som handlar om kontantinsats el dyl.

Men som sagt vad är problemet.?
Mvh
Mats Jonsson
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Tribal

« Svar #5 skrivet: 10 april 2007 kl. 18:13:12 »
Baaaah glömde skriva lite i första tråden, såg det nu :?

Får den absolut tidigast 23:e April, tidigast! Som det ser ut nu är det rimligare att tro att den inte kommer förrän i Maj någongång!

Och anledningen till att jag eventuellt vill kunna häva det är att jag är lite sugen på något annat redan! Hade återförsäljaren bara visat lite goodwill och försökt visa att dom fortfarande vill ha mig som kund hade jag inte funderat på detta ens!
amaha Raptor 350 -07

Utloggad STENE

« Svar #6 skrivet: 10 april 2007 kl. 18:27:30 »
De e bara att åka och prata med dem. Och kolla konsument köp lagen. Den är allt som oftast på kundens sida. läs den, skriv ut den och ta den med dig när du åker och pratar med dem.

Jag har köpt en magellan roadmate 2200T. Den skulle klara både väg, sjö och terräng kartor. Uppdateringen skulle kommit under Q1.... Inte fan kom den och ingen som helst information kom undertiden kunderna väntade. Sen kom de på den smarta iden att lotta ut 10 st kartor bland de som väntade på uppdateringen.. detta skulle dras på fredagen. Ingen resultat kom. Jag skickade då ett mail och frågade. Inga svar.. Skickade igen några dagar senare. Fick ett svar att det inte haft tid men skulle göra det inom 2 dagar. sen blev det tyst igen... skickade då ett mail igen som jag fick svar på långfredagen. Och då skulle jag tycka att de var schysta som svarade mig.. Men att detta var flera dagar efter utlovat datum verkade det inte som de brydde sig i.. De hade ju varit schysta att svara mig... Nä nu skall skiten tillbaka och jag vill inte ha att göra med magellan igen (vill bara göra det klart att jag pratat med magellan direkt och inte den ÅF jag köpte den av, Åf har svarat upp till alla mina förväntningar). Magellan har nu prata med den ÅF jag köpte den av och de kommer att ta tillbaka den.

Så vill du inte ha hojen lämna tillbaka den eftersom de inte kunnat leverera i tid... borde inte vara svårt
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Bushmaster

« Svar #7 skrivet: 10 april 2007 kl. 23:02:21 »
Citat från: "Tribal"
Baaaah glömde skriva lite i första tråden, såg det nu :?

Får den absolut tidigast 23:e April, tidigast! Som det ser ut nu är det rimligare att tro att den inte kommer förrän i Maj någongång!

Och anledningen till att jag eventuellt vill kunna häva det är att jag är lite sugen på något annat redan! Hade återförsäljaren bara visat lite goodwill och försökt visa att dom fortfarande vill ha mig som kund hade jag inte funderat på detta ens!

hahaha  ok då klarnar det hela.  då kan du utan problem häva köpet  då de inte kan hålla sin del av avtalet.
Mvh
Mats Jonsson
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Tribal

« Svar #8 skrivet: 11 april 2007 kl. 17:45:10 »
Tack för råden, har ett problem och det är jag själv! Har väldigt svårt för att stå på mig i såna läge! När man väl står där och pratar med försäljaren tex så blir det oftast att jag bara står och nickar och säger tack för att dom överhuvudtaget vill prata med mig  :oops:
Tänker hela tiden att: "Det är inte deras fel, det är Yamahas och dom kan man inte ringa"

Kanske ska börja med att skicka ett mail till ÅF  :roll:
amaha Raptor 350 -07

Utloggad Bushmaster

« Svar #9 skrivet: 12 april 2007 kl. 23:44:28 »
Citat från: "Tribal"
Tack för råden, har ett problem och det är jag själv! Har väldigt svårt för att stå på mig i såna läge! När man väl står där och pratar med försäljaren tex så blir det oftast att jag bara står och nickar och säger tack för att dom överhuvudtaget vill prata med mig  :oops:
Tänker hela tiden att: "Det är inte deras fel, det är Yamahas och dom kan man inte ringa"

Kanske ska börja med att skicka ett mail till ÅF  :roll:

Du ska inte tänka så där!!!

Du är kund, och kunden har "alltid" rätt.  Med det menas att även om det är du som gjort fel så kommer en seriös ÅF  att hjälpa dig på bästa sätt för att det ser inte bra ut med missnöjda kunder. Att som du stå där med mössan i hand och bocka och buga, leder dig ingen vart och du kommer att betraktas som en dussinmänniska som bara är att köra över.
Jag är en besvärlig jävel men rättvis och ärlig, de som orkar med mig och lär känna mig vet att jag är där för 100% om jag behövs. Jag kräver inget mer av de jag känner än det jag kan leverera själv.
Likadant med Företag jag handlar av, jag gör klart från början vad jag vill ha och hur jag vill ha det sedan är det upp till dem att godta affären. De som är schysta och håller avtal och annat har mig som bra kund en lång tid även om de inte alltid är billigast.

Så stå på dig livet är ingen vänlighetstävling!!!
Mvh
Mats Jonsson
SYM Quad Raider 600 2010

Online just nu.

70 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ra
Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
Import, sjöfrakter, förtullningar