Hmm... jag tror inte du kommer kunna hålla dig till att köra sansat. Nån gång när du börjar bli van kommer du vilja testa vad den går för, när du väl gjort det är du fast i skiten. :roll:Frågan är väl om man orkar dra på sig ett skydd varje gång man ska ut... man kanske far å handlar nåt, inte så snyggt o komma med skyddsutrustning på sig då kanske?
NOTERA att det är milsvid skillnad på en ryggSKENA och en ryggPLATTA.Skena är rent skit och det kan tom vara bättre att åka utan. Skenan stoppas oftast i ett befintligt fodral i din jacka...Plattans täcker en större del av ryggen och ska helst sitta fast med axelremmar också. Detta kan man dock pruta på om man har en tight sittande överdel, som i ett raceställ./J
Tjenare!Har precis köpt min första ATV, det blev en Kawasaki KVF750 som jag hämtar i mitten av nästa vecka. Har funderat lite på det här med skydd. Hjälm är givetvis en självklarhet, men hur är det egentligen med ryggskyddet? Jag tänker köra lungt och sansat i skog och mindre skogsvägar. Att ligga och pressa och "busköra" är inte min melodi. Det känns dock som att ett ryggskydd kan vara på sin plats ändå? De har jag frågat tidigare har dock ansett att ryggskydd endast är nödvändigt när man kör fort... Att köra i skogen med ryggskydd verkar enl. dem vara lika nödvändigt som att ha hjälm när man åker åkgräsklippare... Vet inte om jag håller med där? //y0da
Kanske detta kan vara något...http://www.dainese.com/eng/articolo.asp?cat=2&nome=JACKET_WAVE-V_NECK&articolo=1875796Vet att Lellesmc, http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html, i Uppsala säljer dem och det finns säkert överallt där det säljs Dainese produkter.Jag har ingen egen erfarenhet av skyddet, men det kanske är någon annan som har det. Jag vet heller inte om själva "nackdelen" fungerar så bra som skydd, men alltid gör det något. Annars måste man nog ha sk "krage", men det fungerar nog tyvärr sämre på hoj eller atv, fast det kanske bara är en vanesak... :roll: Det finns en annan nyutvecklad variant av nackskydd som jag tror mer på, men jag hittar det inte på nätet. Fortsätter att leta... /Wheelie