ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 48  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling  (läst 224093 gånger)

Utloggad nr1strange

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
    • Visa profil
nr1strange
Trimning
« Svar #108 skrivet: 20 juni 2008 kl. 10:42:27 »
Hur svårt är det att installera Dail-A-Jet. är det någon som har bruksanvisning till det så man kolla på det först.
Anmäl till moderator   Loggat
Chrysler Stratus 2,5 v6 -99

Goes 520 -07
Plog system från WARN
hemmagjord Hitchdrag (traktordrag)

Gasgas ec 250 -00

Utloggad SugBritt

  • AtvAvesta
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 638
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Permobilen
    • Visa profil
SugBritt
SV: Trimning
« Svar #109 skrivet: 13 augusti 2008 kl. 23:28:08 »
Har idag monterat på mitt 160 munstycke med lite blandat resultat. Avgassystemet är rensat från div tjafs, provat både med o utan snorkel. Med orginal munstycket gick den väl bra antar jag, typ. Med 160 monterat så upplever jag den som behagligare på nå vis, kanske inte nå super mer drag i maskin men den drar rätt bra i hela registret (nålen är lyft med en bricka oxå, idag). Däremot så smattrar den o smäller i bland, detta hände aldrig med oskruvad gasare. Har fått för mig att en motor som skjuter vid gassläpp går magert, har jag fattat fel? Nu när jag sätter i ett större så börjar den smälla, den kan smälla lite varstans i registret tycker jag. Min MagMax 275 som jag har kan ge en poff ibland, detta upphör då jag drar in luftskruven men tappar toppfart då ist. Ut med skruven o den blir lite klen i botten men ist går ca 15kmh fortare.
Hur är justeringen på en CF, är det luft eller bränsle man justerar, är det mängden av luft&bränsle?
Vad blir tipset från er kunninga? Måste man justera blandskruven vid byte av munstycket? Hur ska den ställas från inskruvat läge (antal varv?)
Visst kan man montera på ett DAJ ihop med ett 160 eller ska gasaren vara orginal för bästa resultat?
Anmäl till moderator   Loggat




www.AtvAvesta.se    Glöm inte att se våra FILMER
Vi har Leden runt hörnet ;)

Utloggad Falo

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Falo
SV: Trimning
« Svar #110 skrivet: 14 augusti 2008 kl. 16:40:55 »
Halloj!

Har för mig att jag läst att DAJ:en ger bäst resultat på originalbestyckningen då den aldrig kan minska utan bara öka bränslemängd vid behov. :)
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -08

Utloggad offroader

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
offroader
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #111 skrivet: 22 september 2008 kl. 10:45:18 »
Har man org avgas ska man gå ner i huvudmunstycke om man monterar daj. Har man mer flöde i avgasröret kan man köra org munstycke. Rätta mig om jag har fel. Men det är vad som skrivs av daj försäljarna.
Anmäl till moderator   Loggat
Brute force -09

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #112 skrivet: 24 september 2008 kl. 10:44:36 »
Kommer ihåg en gammal artikel som heter "raka rör så vridet dör" av Jan Hellinge i MCM. Mycket lärorikt.
Handlar om att sätta dragpipes (raka rör) på mc. Borde ju gälla våra fyrhjulingar med. Väldigt mycket tekniska termer som är jobbiga att komma ihåg men man kan dra slutsatsen att det oftast inte ger bra resultat vid normal körning.
Ett avgassystem måste ha ett visst motstånd för att förgasare och bränsleblandningar ska fungera optimalt.
Vakuumet som bildas efter avgaserna när dom far ur cylindern ska hjälpa till att dra in ny blandning i cylindern under den korta tid som ventilerna överlappar. Har man för öppet så far en del av den viktiga bränsleblandningen rakt genom vid låga varv.
Bränsle som skulle använts till förbränning=effektförlust.
Fanns även ett stycke om att avgaserna inte hinner ut pga den negativa energivåg som färdas tillbaka när avgaserna lämnar avgasröret, anländer till avgasventilen vid fel tidpunkt och på så sätt inte hjälper avgaserna ut ur cylindern.  Avgaserna trycks tillbaka in av vakuumet och blandar sig med den friska blandningen. Skjuter tillbaka allt genom förgasaren. En förgasare struntar i vilket håll luften passerar, vilket i sin tur gör att bränsle dras åt fel håll och ger en fetare blandning vid nästa insugstakt.
Dragpipes är gjorda för att få effekten på höga varv (över 5000rpm) men fungerar dåligt på låga varv vilket man oftast använder vid normal körning. Öppnar man upp ett avgassystem flyttar man upp effektkurvan men förlorar vrid på låga varv.
Vad kan man göra åt det då? Gå ner i dimension eller förlänga avgasröret. Lättast är att ha en ljuddämpare som fixar mottrycket.
Det är alltså inte helt lätt att optimera ett avgassystem.
Får man det att lira bra utan en massa avgassmällar, eller ännu värre, förgasarsmällar, så har man nog lyckats. Tror jag.
Min gamla customhoj hade raka rör men lät som ett smatterband vid gassläpp. Med insatser i gick den mycket bättre med mer ork men lät tyvärr där efter.
Nu gällde detta mc men det kanske kan hjälpa nån som bygger eget.
Vet man inte vad man ger sig in i så kanske det är bäst att köpa ett färdigt system som är optimerat för sin hoj.
Egentligen en alldeles för lång artikel för att kunna återges här men jag fick nog med det viktiga.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad offroader

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
offroader
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #113 skrivet: 25 september 2008 kl. 09:25:56 »
Det är skönt med lite fakta,själv ska sätta dit daj och låta avgasröret vara.Det måste ju gå att göra ett system som är effektivare än det som sitter där,vi får forska vidare i detta tycker jag.Är det nån som lyckas få mer effekt och behålla vridet vill jag gärna veta hur. :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat
Brute force -09

Utloggad Loswarana

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Loswarana
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #114 skrivet: 3 december 2008 kl. 20:14:48 »
Hello allihopa. Har idag monterat DAJ på min CF och 42 mm rostfritt avgasrör (39mm innerdiameter). Inga restriktioner i röret och endast en mindre bromsning i ljuddämparen, 450 mmm lång, 115 mm i diameter.

Test 1 : Orginal huvudmunstycke (130) och DAJ på mittläget
Resultat : Kröken eldröd och ca 2 dm in på röret åxå...bra respons från motorn men verkar ju gå mager med tanke på krökens utseende. Har ingen EGT mätare nu jyst så svårt att säga exakt avgastemp??

Test 2: 145 som huvudmunstycke samt DAJ på läge 5 alltså max bränsle/minst luft. Bra trottelrespons men samma problem med den eldröda kröken, verkar som om avgastempen fortfarande är för hög.

Verkar ju konstigt att ett relativt fritt flödes system kan gå såhär varmt????

Bör nämnas att luftburken är orörd i detta fall så går ej mager p g a modifiering av denna.

Har någon ideér om detta ? Orginalröret går ju inte kallt direkt det heller men syretillförseln via de två ventilerna kanske tar ner tempen en aning, sänker iallafall CO värdet om inget annat...

Hur är det med alla Er som hackat bort katten ur kröken mm, har ni märkt någon speciellt? Läste att kröken går kallare och mindre risk för bränd högerfot..(= men jag verkar ha ett nytt problem.

Om inte något annat hjälper blir det att göra en bredbandslambda analys under körning så får vi se vad som händer med bränsle/luft förhållandet....

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad g-power

  • -=Gustav=-
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1056
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
g-power
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #115 skrivet: 3 december 2008 kl. 23:25:20 »
Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin.

Min är stark oavsett vilken drevning jag har ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck ;)
Arbetar som frilansfotograf...

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #116 skrivet: 3 december 2008 kl. 23:42:55 »
Citat från: g-power skrivet  3 december 2008 kl. 23:25:20
Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin.

Min är stark oavsett vilken drevning jag har ;)

Hur drevar man ner en maskin med kardandrift, eller upp för den delen  :whip:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #117 skrivet: 3 december 2008 kl. 23:46:34 »
Citat från: LAHA skrivet  3 december 2008 kl. 23:42:55
Citat från: g-power skrivet  3 december 2008 kl. 23:25:20
Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin.

Min är stark oavsett vilken drevning jag har ;)

Hur drevar man ner en maskin med kardandrift, eller upp för den delen  :whip:

Byt till däck med annan diameter, det är det enda enkla.
Annars så blir det ny drevsats, om det går att få tag på.
Eller slutväxel.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad g-power

  • -=Gustav=-
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1056
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
g-power
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #118 skrivet: 4 december 2008 kl. 00:28:28 »
Citat från: LAHA skrivet  3 december 2008 kl. 23:42:55
Citat från: g-power skrivet  3 december 2008 kl. 23:25:20
Köp en trim cdi-box av känt märke, Sen hänger du på ett slipon, & sen så gör du en ombestyckning av förgasaren. Sen bör du plocka bort resten av alla "pluggar", samt att plocka ur insatsen ur dämparen. Och sen drevar du ner den ifall du vill köra fort eller drevar upp den ifall du vill ha en stark maskin.

Min är stark oavsett vilken drevning jag har ;)

Hur drevar man ner en maskin med kardandrift, eller upp för den delen  :whip:


Oops! tänkte inte på de som hade kardandrift, sorry!  ::)
Anmäl till moderator   Loggat
Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck ;)
Arbetar som frilansfotograf...

Utloggad Pegazus_Online

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1206
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Whats Next. A Man Walking On The Moon.
    • Visa profil
Pegazus_Online
SV: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
« Svar #119 skrivet: 13 januari 2009 kl. 22:30:43 »
Inget trim men jag tog bort piggen i locket på förgasaren... eller min återförsäljare igentligen.
skruvade ut stopskruven på gasen och tog bort katten i avgassystemet och min maskin blev helt ok med bara dom här enkla metoderna. eller ja ja helt enkelt var det ju inte att ta bort katten men lite borrande och hackande och svetsande gjorde susen, jo höll på o glömma..... bytte orginalfjädern till cvt:n, fungerar bra om man inte drar full gas på landsvägen för då slirar remmen och resultatet blir förödande.
Anmäl till moderator   Loggat
Kör inte alls längre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
Heltäckande hasplåt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvärme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primär variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vägregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 9 [10] 11 ... 48  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Trimningstips för ATV, Quad eller Fyrhjuling
 


Online just nu.

657 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 685. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info