ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Fyrhjulsdriften
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Fyrhjulsdriften  (läst 5588 gånger)

Utloggad DanneR33

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 557
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Strängnäs
    • Visa profil
DanneR33
Fyrhjulsdriften
« skrivet: 11 mars 2007 kl. 15:35:15 »
Hur är furhjulsdriften på outlander 800:an? slår den i tillräckligt snabt ?
Jag har hört att den kan vara lite långsam att slå till när den behövs, sen ser man på den senaste filmen från arlanda när den gula quadden hånar 800:an  :lol:  att den bara driver på det framhjul som är i luften.

Jag är intresserad av att köpa en sån därav frågan.
Anmäl till moderator   Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på

Utloggad Tribal-X

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 123
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tribal-X
Fyrhjulsdriften
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2007 kl. 16:20:21 »
Hej.
En fråga som inte har ett riktigt svar, det funkar utmärkt med visholocken, bara du inte är för feg och duttar dig fram på gasen.
Ett till problem uppstår när du sätter större hjul på än orginal, dvs att det tar längre tid innan diffen kopplar. MEN. jag har haft en 800 XT med 27" hjul på och kört snart 150mil safari med Sveriges många duktiga offroadförare, hittills är det inget som kommit för mig till målet.
Jag driver ett exterme safari företag och har under föra året kört och guidat över 150 personer i extreme terräng. Visst har jag satt mig fast och det har då alla andra med gjort, eller så har jag gjort ett misstag osm satte ottisen i den sitsen. En ottis ska köras aggresivt och man får justera med bromsen i stället för gasen "dutta". När du kommer till den punkten att 4-hjulsdrift behövs, vågar du gasa? då funkar det!!
Detta med förändring av hjul dia, kommer det en lösning på inom kort, detta enligt kollegor i USA. Men är det inget monster med monster effekt du ska använda, så är kanske en ac700efi ett bra val, där du med PV/Duett liknade växel-spak låser diffen fram och sen får du bryta dig fram, för att sedan koppla ur den.
En funktion  som fungera utmärkt, när den är i, då har du 4x4, kör försiktigt..
Eller köp en ottis 800 och gasa, justera farten med bromsen i stället, du kommer att ha kul.
Det finns lösningar på G för diffen om det är ett problem för dig med att ha konstant 4x4. Vill du senare ha mer effekt typ 80hk, så finns det tillgå, ha själv beställt ett 30hp kit till  maskinen och variator kit. Kommer det en ventil eller en mekanisk lösning till diffenr då åker 29" arna på. Saknar funktionen attl smyga fram på en myr eller likande, det är ibland bra med kryp läge.
Men jag vågar lova att det är massor med kul att köra en ottis 800, den är stor, den är brutal och det finns effekt att köpa när man tröttnat på de befintliga 62hk. Ala har sina för och nackdelar.
Jag gillar min ottis, men kommer at köpa en AC700 till verksamheten under 2007, för en är grymm på sitt vis! Samt du slipper byta rem så ofta.
Jag har bytt rem 2ggr under ett år och ser inte det som något problem, att köra en ottis800 är som att kontrollera en Pitbull, det går inte att ge med sig och låta djuret styra, det är du sm förare som styr ingen annan..
Men som sagt inget säger att ottis är bäst, Yamaha 700 är grym (omöjligt att inte tycka om den maskinen), AC 700EFI, vilken kryp och dragförmåga och en underbar desig!, Polaris 800 OK (personligen gillar jag inte designen och all plast och ljudet) men det är en bra maskin ändå.

Mitt råd, testa dig fram, titta inte på en film, prova på riktigt, du är välkommen till oss, så kan du testa fler maskiner i extremea situationer, sen vet du vad du vill ha och hur mycket du behöver!!

Mvh. Ted Honkala atv-quadXtreme

www.tribal-x.se Tribal-X adventure "Sveriges bästa ATV-safari enligt kundundersökning 2006"
Anmäl till moderator   Loggat
an-AM 800XT (till salu)
Linhai 300 4x4 (till salu)
Blata 45
Kazuma 50
Arctic Cat 700SE EFI På väg hem!
Renegade 800 fortfarande på väg hem!!!!
Arctic Cat F7 sabercat edt (såld)
Artic cat F8 !!!! (såld)

Utloggad DanneR33

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 557
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Strängnäs
    • Visa profil
DanneR33
Fyrhjulsdriften
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2007 kl. 16:45:29 »
OJ 8O , det är sådana svar vill man ha, tackar så mycket för det.
Jag vill nog ha en allround maskin med mycket pulver så det lutar nog åt att det blir en outlander. det där med feghet ska man nog klara av när man vant sig med maskinen :lol:

D
Anmäl till moderator   Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på

Utloggad ingemar

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 958
  • Total likes: 2
    • Visa profil
ingemar
Fyrhjulsdriften
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2007 kl. 17:24:06 »
Citat från: "DanneR33"
OJ 8O , det är sådana svar vill man ha, tackar så mycket för det.
Jag vill nog ha en allround maskin med mycket pulver så det lutar nog åt att det blir en outlander. det där med feghet ska man nog klara av när man vant sig med maskinen :lol:

D


Det där är en kille som vet vad han snackar om.man får bra och goda råd och information allt inom ATV & QUAD maskiner och mycke därtill...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DanneR33

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 557
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Strängnäs
    • Visa profil
DanneR33
Fyrhjulsdriften
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2007 kl. 17:45:41 »
Ingemar
Det är kul att någon med så mycket erfarenhet svarar på detta.
Jag hoppas att även andra 800:a ägare kan komma med komentarer kring maskinen.

Har du Ted haft några andra problem som du tycker att man ska tänka på innan man handlar en, jag vet att alla märken har olika "problem" men jag tänkte om det finns något som är specifikt för 800:an.
Anmäl till moderator   Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på

Utloggad tribon

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 998
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tribon
Fyrhjulsdriften
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2007 kl. 21:34:43 »
Tjena DanneR33. Om du menar filmen från 2007-03-10 o den gula ltz som garvar. så är det jag som får skämmas med min 650 som sitter fast..

Alltt beror på ren feghet från min sida..

Det är som ted skriver. Man ska ha lite mer fart istället för att smyga.. hade jag haft liter mer ursprungsfart, så hade jag nog inte blivit stillaståendes.. 800:an som kom strax efter mig klarade detta galant.

Gäller bara att lära sig att våga ha lagom fart hela tiden.

Tro mig, uppe i örebro när Ted huidade oss genom skogen med den värsta stenpartierna jag har skådat, då gick det inte alls bra för mig... min körstil med lite mer softcorekörning fungerar inte då. Man blir bara ståendes på saker istället för att låta maskinen göra sitt o klara hinder.

Sedan är det som sagt med can-am diffen, man måste låta den varva o spinna lite, får INTE fega ur, gör man det så fungerar inte viskolocken....

Man lär sig något nytt varje dag :-)
Anmäl till moderator   Loggat
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
Fyrhjulsdriften
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2007 kl. 21:49:42 »
Det går alldeles utmärkt att köra sakta och försiktigt med Outy 650 eller 800 och ha låst diff, bara man inte släpper gasen helt.
Duttar man med gasen och kör ryckigt så måste diffen låsa om.

Jag har kört på blöta myrar och inte behövt förstöra marken genom att tokgasa, utan bara kört med jämn gas.
Ibland kan det vara nödvändigt att gasa till så diffen låser snabbare för att sedan inte släppa gasen helt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tribon

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 998
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tribon
Fyrhjulsdriften
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2007 kl. 21:57:09 »
d4, stämmer alldeles utmärkt det du säger. man måste inte gasa fullt, bara man håller fart hela tiden. Jag är lite feg o "smyger" lite för ofta o tar det väldigt softcore. är väl rädd om maskinen o mig :-)
Anmäl till moderator   Loggat
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad DanneR33

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 557
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Strängnäs
    • Visa profil
DanneR33
Fyrhjulsdriften
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2007 kl. 22:03:57 »
Citat från: "tribon"
Tjena DanneR33. Om du menar filmen från 2007-03-10 o den gula ltz som garvar. så är det jag som får skämmas med min 650 som sitter fast..

Alltt beror på ren feghet från min sida..

Det är som ted skriver. Man ska ha lite mer fart istället för att smyga.. hade jag haft liter mer ursprungsfart, så hade jag nog inte blivit stillaståendes.. 800:an som kom strax efter mig klarade detta galant.

Gäller bara att lära sig att våga ha lagom fart hela tiden.

Tro mig, uppe i örebro när Ted huidade oss genom skogen med den värsta stenpartierna jag har skådat, då gick det inte alls bra för mig... min körstil med lite mer softcorekörning fungerar inte då. Man blir bara ståendes på saker istället för att låta maskinen göra sitt o klara hinder.

Sedan är det som sagt med can-am diffen, man måste låta den varva o spinna lite, får INTE fega ur, gör man det så fungerar inte viskolocken....

Man lär sig något nytt varje dag :-)


Japp, den filmen jag mena.
men hur tycker du den funkar i miljöer som sten, lera och surhål jämfört med andra hojar i samma klass?

Citat från: "d4"
Det går alldeles utmärkt att köra sakta och försiktigt med Outy 650 eller 800 och ha låst diff, bara man inte släpper gasen helt.
Duttar man med gasen och kör ryckigt så måste diffen låsa om.

Jag har kört på blöta myrar och inte behövt förstöra marken genom att tokgasa, utan bara kört med jämn gas.
Ibland kan det vara nödvändigt att gasa till så diffen låser snabbare för att sedan inte släppa gasen helt.


Ok, så sålänge man håller lite gas så håller diffen i alltså, det låter som man helt enkelt får byta körstil om man byter till den här hojen, men det kanske man kan lära sig :D
Anmäl till moderator   Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på

Utloggad tribon

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 998
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tribon
Fyrhjulsdriften
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2007 kl. 22:06:22 »
tror nog den klara sig ganska bra. det handlar mycket om körstil o körvana. Sedanär min maskin en MAX modell som är ca 20 cm längre. Det ger både lite mer stabilitet i terräng, men ställer då till det när det blir trångt.

Gäller bara att lära sig köra rätt. :-)
Anmäl till moderator   Loggat
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad DanneR33

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 557
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Strängnäs
    • Visa profil
DanneR33
Fyrhjulsdriften
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2007 kl. 22:13:09 »
Citat från: "tribon"


Gäller bara att lära sig köra rätt. :-)


Stämmer nog ganska bra det.

Sen är det väl så att med vissa fördelar så får man ta några nackdelar :D
Anmäl till moderator   Loggat
PHOTO4FUN.se
info@photo4fun.se
Skriver i dagsläget för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på

Utloggad Quadjonen

  • QS
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 930
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Is, Grus och Asfalt är oxå skoj
    • Visa profil
Quadjonen
Fyrhjulsdriften
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2007 kl. 22:49:39 »
Man får gasa på ,jag tycker det ger mera ,att köra på så viscodiffen får jobba.Ottyn 800 är en kanon bra maskin Var oxså i Örebro,det var inte lätt att smygköra där,när Ted var våran guide, men jag och min Outty tyckte om det  :D
Anmäl till moderator   Loggat
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Fyrhjulsdriften
 


Online just nu.

608 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan
Flest online idag: 663. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info