ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.  (läst 6238 gånger)

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« skrivet: 1 mars 2007 kl. 22:25:15 »
Jahopp, då var det liksom dags för fas två i garagetrimningsäventyret (knepigt ord va?)

Det så kallade effekthöjande avgassystemet sitter ju på plats sedan en vecka och eftersom det självklara steget därefter är en uppgradering av huvudmunstycket så tog jag itu med detta i kväll.

Som tur är har jag en polare i branchen som erbjöd sig att låna ut ett sortiment med passande munstycken så jag kunde testa mig fram, naturligtvis tog jag chansen att lära mig lite mer om effekthöjande åtgärder på denna typ av små fyrtaktsmotorer, och här följer historien om hur det gick..

Jag mekar i ett garage hemma hos min mor & far, där finns det mesta i utrustningsväg man kan behöva, dessutom gott om plats.. vi brukar meka traktorer där inne, typ två av dom samtidigt så visst, utrymmet räcker gott och väl till för en liten fyrhjuling.. ganska skönt att kunna sprida ut sig :-)

Arbetet började med att demontera snorkeln till kåpan på CVT-lådan, den var liksom i vägen, därefter togs luftburksdetaljerna bort. Slangar och gaswire pillades lös från förgasaren och därefter även själva förgasaren. Innan denna togs bort passade jag även på att plugga bensinslangen, en ganska god idé då dessa maskiner inte är utrustade med vad man på branschspråk kallar bensinkran.

Flottörhuset skruvades bort från förgasaren och så även huvudmunstycket. Denna del av arbetet hade blivit mycket trevligare om jag tänkt efter lite före och tömt flottörhuset på bensin..

Men men..

Efter en stunds funderande över vilket munstycke som skulle få den stora äran att testas först, jag hade ju faktiskt 10 stycken att välja mellan från storlek 115 till 160.. så blev det ett 140 som åkte i. Självklart visste jag att detta var i överkant då orginalet är ett 110, men det skulle ju testas, eller hur?



Munstycket skruvas in i förgasaren, på med flottörhuset igen, fast med förgasaren, på med luftburk övriga pinaler och slangar som innan hade demonterats och dags för sprovstart.

Tidsramen för hela detta moment blev ca 25-30 minuter.

Nyckeln vreds om, bromsen hölls in och ett finger tryckte på startknappen och motorn startade!!!

Det formligen sprutade bensin ur förgasaren och dess skvallerslang, kul..

En djup suck drogs och så var det bara att ta bort hela skiten igen och kolla vad som hänt.

Jag hade visst inte upptäckt att den lilla nålen som håller flottören på plats hade hoppat åt helvete så att när jag skruvat ihop förgasaren och vänt den på rätt köl så låg visst flottören på botten i huset och skvalpade vilket resulterade i att den tokflödade..

Nåja, skam den som ger sig.. Tillbaka med allt igen och dags för ny provstart.

Förresten, fundera en stund på hur lång tid det tar att hitta en pytteliten nål till en förgasare på ett betonggolv..

I alla fall. Nu hoppade motorn igång igen och bensinen gick rätt väg, in i cylindern.. och i massor.

Den gick som ett arsel, om man nu får uttrycka sig så. Vid halv gas började den bluddra. Inte ens nån idé att provköra.

Så, på den igen.

Bort med luftburk och snorkel, alla slangar och gaswire fick sitta kvar på förgasaren men den lossades lite från insuget så jag kunde vrida den lite för god åtkomst.

Munstycket byttes till ett 130 och återmonteringen gick som en dans.

Denna gång tog det ungefär en kvart med hela operationen..
Motorn hoppade igång och den gick att varva upp med friläge i.

Dags för provtur, på med ytterkläderna och upp med garageporten. Var det tänkt i alla fall..

Under tiden som jag mekade med hjulingen så hade en snäll granne varit och skottat snö på gården med sin traktor och GISSA var han lade upp snön någonstans?
Jo, utanför garageporten..

En ännu djupare suck drogs tillsammans med en kortare svordom samtidigt som spaden åkte fram. Skitkul att skotta sig fram genom en snöhög..

Ja ja, det gick ju bra ändå. Nu skulle det åkas..

Den gick ju rätt bra, på lite mer än halvgas.. sedan ville den inge mer.. bara bluddrade och poffade.. Även detta munstycke var för stort.. Den gick bra på friläget men inte med belastning..

Tillbaka genom snöhögen och in i garaget igen..

Nu åkte snorkeln av tillsammans med luftburken, förgasaren fick sitta kvar i insuget, bort med flottörhuset, in med ett 120 munstycke, på med flöttörhuset, på med luftburk, gav fan i att skruva tillbaka snorkeln.

Operationen var nu så effektiv att det tog ca 7 minuter. Skönt att veta att man lär sig av sina misstag.

Nu funkar den ganska bra.. däremot krävs det lite finlir och justering av förgasaren, den går inte helt hundra ändå. Något vingel är det med toppvarven.. Eventuellt ska jag testa med ett 125 och att justera på luftskruven för att konstatera om även denna storlek är för stor.

Relativt nöjd och en hel del erfarenhet rikare gav jag upp för kvällen. Den är i alla fall körbar nu om det skulle vara så att jag inte orkar med finliret utan bestämmer mig för att åka lite i stället.

Nu sitter jag här med ett gott glas rött och mår ganska bra faktiskt  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad Bushmaster

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 207
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Bushmaster
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #1 skrivet: 2 mars 2007 kl. 00:44:18 »
Rolig story :D

Men det låter som mycket jobb ör att kunna sätta på ett 120 munstycke :wink:
Mvh
Mats Jonsson
Anmäl till moderator   Loggat
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Lunk

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 211
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lunk
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #2 skrivet: 2 mars 2007 kl. 00:50:20 »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ400 -06 såld
LTZ400 -06 Såld

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #3 skrivet: 2 mars 2007 kl. 01:00:44 »
Citat från: "Bushmaster"
Rolig story :D

Men det låter som mycket jobb ör att kunna sätta på ett 120 munstycke :wink:
Mvh
Mats Jonsson

Ibland är det ett jäkla skruvande. För att byta nålar på min måste man skruva loss 23 skruvar. En dag när jag skulle prova mig fram till rätt inställning så skruvade jag loss allt 5 gånger, bara för att komma fram till att den går bäst med orignalnålarna i alla fall  :lol:  :lol:  :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad hijack

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 481
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hijack
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #4 skrivet: 2 mars 2007 kl. 07:13:46 »
Kul att folk delar med sig av efarenheter men jag måste säga att det känns väldigt bra att man har inspruting när man läser detta  :D  :D  :D(jag är så trött på sånt förgasarpill :oops: det kan ju vara ett evighetsjobb )
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad PEPPE

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1324
  • Total likes: 1
    • Visa profil
PEPPE
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #5 skrivet: 2 mars 2007 kl. 07:51:07 »
Citat från: "hijack"
Kul att folk delar med sig av efarenheter men jag måste säga att det känns väldigt bra att man har inspruting när man läser detta  :D  :D  :D(jag är så trött på sånt förgasarpill :oops: det kan ju vara ett evighetsjobb )


Kan inte annat än hålla med, förgasare använde man på 70-talet 8) .
Anmäl till moderator   Loggat
GHOST-GRYLLHOPPERS STOCKHOLM

Kolla mina filmer/snuttar på Youtube.
http://www.youtube.com/user/Gryllhoppers

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #6 skrivet: 2 mars 2007 kl. 09:02:18 »
Att det finns folk som gillar att bli insprutade får man väl kanske lov att acceptera, fast egentligen är det ett ofog som borde stävjas!  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad oskar

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Total likes: 0
    • Visa profil
oskar
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #7 skrivet: 2 mars 2007 kl. 10:07:16 »
Larsa blev det starkare på mellan varv?
Tror du det kommer hjälpa med något annat munstycke eller blir det inte bättre än med orginal?
Anmäl till moderator   Loggat
astPower 250xt Sport Svart med brumbrum system

Utloggad FOREST

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
    • Visa profil
FOREST
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #8 skrivet: 2 mars 2007 kl. 11:07:20 »
Larsa hur mycket laborerade du med att höja nålen? eller körde du med samma läge hela tiden? :?:
Anmäl till moderator   Loggat
Montesa 242 COTA
Terrano 4X4 Turbodiesel

Utloggad Striker

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 93
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Striker
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #9 skrivet: 3 mars 2007 kl. 19:49:59 »
Håller på att tillverka ett avgassystem till min Utility så blir intressant att höra hur det går för dig, får jag kanske en fingervisning på storleken på munstycket.
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250XT Utility

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #10 skrivet: 4 mars 2007 kl. 20:46:42 »
Tjena!  Nålen på trotteln rörde jag inte alls.

I dag pillade jag i ett 115 munstycke för att se. Då kom avgaspoffarna tillbaka. Dessa var borta med 120 fast då missade den på toppvarven, ska testa med att justa på luftskruven med 115 och sedan samma visa med 120 så får man se vilken skillnad det blir.

Det lustiga med det hela var att då vi i dag låg och plågade bägge på E14 så gick fjällans helt orginala FP snabbare..  så frågan är ju om det är någon idé att trimma i över huvudtaget!?

Min är starkare på låga och mellanvarv, det märks.. men toppvarven har det inte hänt någe med.

//Larsa
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
« Svar #11 skrivet: 4 mars 2007 kl. 21:47:31 »
testa o höj upp nålen lite o bort med snorkeln o skruva lite på blandningsskruven till du hittar den rätta
jag körde 140 munstycke, bortaget lock till filtret, samt nålen uppflyttad 2 hack på en smc 250 o den gick bra
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Garagetrimma en 250 från Taiwan.. En berättelse.
 


Online just nu.

608 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 625. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info