Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Första atv:n  (läst 2956 gånger)

Utloggad firefox

Första atv:n
« skrivet: 13 februari 2007 kl. 00:44:10 »
Hej på er Suzukiägare, mitt första inlägg på Atv Center

Sitter i köptankar av en ltz400 och denna tråden skräms lite  :?

Var helt inne på en raptor 660/700 först, men har mer & mer lutat åt en Suzuki, ska köra mycket väg 50/70 väg till&från jobbet (7km t&r), och resten lek på kvällstid!

Ser att det är nödvändigt med en hel modifieringar när man får hem den direkt från åf har jag förstått.

Men , men man har ju en guldgruva av info från er grabbar som hållt på ett tag, så man får väl inte skrämmas av alla dessa inst.

L8´r M8´s
Tillfälligt hjulinglös  :cry:
Yamaha Raptor YMF700R -07 -såld
CanAm Renegade -07 -såld
CanAm Outlander 800XT -07 såld
LTZ -06 såld

Utloggad daffan

Första atv:n
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2007 kl. 01:39:14 »
Egentligen är väl ingen modifiering nödvändig på en ny LTZ400 ?
Har en Dinli450
           *Im a Quadoholic, the only true religion*

Utloggad klotsvenne

Första atv:n
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2007 kl. 08:44:13 »
nej...det man brukar göra är ta bort strypningarna...o vill man sen hålla på o modda så kan man mecka i oändlighet....men det är inte nödvändigt.... 8)
YFZ 450

Utloggad corba

Första atv:n
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2007 kl. 09:02:54 »
.dubbelpost
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad corba

Första atv:n
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2007 kl. 09:05:41 »
Det är en av de absolut bästa hojarna du kan köpa, inte minst om man tittar till kvalitet och pris.

Komforten är hur bra som helst på landsväg och som föreg talare nämnt så brukar de flesta ta bort strypningarna men inte ens det är nödvändigt i början.

Den går förvånadsvärt bra trots strypningarna.
Efter en tid kan jag nog lova att du kommer att ta bort strypningarna ändå. Trots att den faktiskt går bra med strypningarna så blir det en helt annan maskin med strypningarna borttagna. Det bästa är ju att strypningarna är väldigt lätta att ta bort.

För min del så körde jag ostrypt nästan från början och var hur nöjd som helst tills att jag blev "lurad" av en polare att kanske bestycka om förgasaren, ge lite mer soppa....
Sen gick det fort, mer soppa kan ta mer luft som kan behöva mer soppa och större pipa för att bli av med avgaserna snabbare för att kunna få in mer luft och mer soppa.... du förstår nog hur det hela gick....

Helsystem, öppet K&N filter, rätt bestyckad och El Z är unleashed.

Man får komma ihåg att det faktiskt bara är en 400cc och ska egentligen inte jämföras med tex Dinli 450, Raptor 660-700cc som har helt andra utgångspunkter prestandamässigt men JÄKLAR vad den går nu.
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad Perra N

Första atv:n
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2007 kl. 09:37:12 »
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.
Mvh.
Perra N

Utloggad corba

Första atv:n
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2007 kl. 11:26:24 »
dubbelpost
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad corba

Första atv:n
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2007 kl. 11:27:46 »
Citat från: "Perra N"
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.


Efter att ha kört flertal Dinlis (drevad och helsystem) så måste jag fråga:
Vilken ska det vara bättre vrid och toppfart i?  :D
Suzuki LTZ 400 -05

FYM F49-6 ATV 110cc -07

Utloggad firefox

Första atv:n
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007 kl. 12:04:14 »
Låter bra grabbar, att en ostrypt org. maskin fungerar bra redan från början, och som ny anv. på atv lär det nog räcka & bli över!

Nu är det så med att vi har haft turen att vinna en Jeep på lotteri, en Suzuki Grand Vitara LTD -06, och min bil C70 T5 -98 har helt plötsligt blivit överflödig, vilket jag tänker sälja och köpa atv för pengarna, (finns under köpes by the way) skickade även runt förfrågan hos bilförsäljare som även har atv till salu för inbyte.

Då har jag nu fått ett erbjudande att byta in den mot en TGB 425 -07, och mellanskillnad i pengar, tyvärr har inte åf några suzuki, men tänker höra med han om möjlighet att ta hem finnes, men finns inte det får man vänta ett tag till innan bilen blir såld, man är ju så fö.....at sugen på att ut och köra atv :D

Misstänker att TGB 4WD är en helt annan maskin och körupplevelse!
Enda positiva med den är väl om det skulle spöregna till & från jobbet, att man sitter något sånär mer skyddad från framhjulens vattenstänk, blöt blir man ju ändå :)
Tillfälligt hjulinglös  :cry:
Yamaha Raptor YMF700R -07 -såld
CanAm Renegade -07 -såld
CanAm Outlander 800XT -07 såld
LTZ -06 såld

Utloggad Perra N

Första atv:n
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007 kl. 13:41:47 »
Citat från: "corba"
Citat från: "Perra N"
Det är ingen superskillnad mellan en ombestyckad och utrustad med sportavgas LTZ och en Dinli, möjligtvis lite bättre vrid och toppfart, men det är försumbart. LTZ:ans bättre fjädring och 50 kg lägre vikt talar för den.


Efter att ha kört flertal Dinlis (drevad och helsystem) så måste jag fråga:
Vilken ska det vara bättre vrid och toppfart i?  :D

Dinlin, om den är rätt bestyckad, mest för den extra volymens skull.
Min LTZ gör ca 125 med 15 t drev och originalhjul och Dinlin gör väl några km till?
Mvh.
Perra N

Utloggad firefox

Första atv:n
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2007 kl. 22:46:46 »
Yo folk´s

Ser ut som jag hämtar min ltz i helgen, fan va sugen man är, vill tacka alla suzuki ägare på forumet för att förenklat valet, och hoppas att istället för att ha köpt taiwanskt eller ännu värre kinesiskt "done the right thing" med en ltz:a, sneglade väl hela tiden år Raptor 700 hållet, men ingenting som säger att man inte kan byta upp sig senare om inte denna fyller mina förväntningar=) Kan väl ses som ett bra val som första atv, hoppas jag=)
Tillfälligt hjulinglös  :cry:
Yamaha Raptor YMF700R -07 -såld
CanAm Renegade -07 -såld
CanAm Outlander 800XT -07 såld
LTZ -06 såld

Utloggad daffan

Första atv:n
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2007 kl. 01:28:41 »
Det är garanterat en bra första maskin ! Ta det lungt i början bara...
Har en Dinli450
           *Im a Quadoholic, the only true religion*

 


Online just nu.

148 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 162. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme