ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Terränghjulingar »
  • Ämne: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Vad skiljer stel och delad bakaxel?  (läst 20089 gånger)

Utloggad Tille

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tille
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« skrivet: 2 februari 2007 kl. 11:21:44 »
Jag har sett att många förordar stel bakaxel vid tyngre arbeten / dragning i skog mm. Varför skulle det vara sämre med en delad bakaxel?

Inga subjektiva tyckanden, tack utan jag skulle vilja ha en vettig förklaring till varför det skulle vara en fördel med stel bakaxel. Tvärtom kan jag se att det kan vara följsammare med delat samt möjligen bättre frigång (om inte fjädringen blir nedtryckt av tungt lass).

Tille
Anmäl till moderator   Loggat
rizzly 660 -03

Utloggad BigBadGrizzly

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 828
  • Total likes: 0
    • Visa profil
BigBadGrizzly
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #1 skrivet: 2 februari 2007 kl. 11:30:40 »
När du hänger på ett tungt släp på en stelaxlad så tyngs inte fjädringen ner något, eftersom dragkroken sitter direkt på bakaxeln.
Vilket inte är fallet vid delad bakaxel.

Någon annan fördel vet jag inte om de finns.
Anmäl till moderator   Loggat
awasaki BruteForce 750 Camo
Kawasaki kx250
Triumph Speed Triple

Utloggad Veyron

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Veyron
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #2 skrivet: 2 februari 2007 kl. 12:36:22 »
vill bara säga att jag nu har arbetat med TUNGT lastad skogsvagn mycket och jag har inte haft några somhelst problem med fjädringen, de funka galant.
Anmäl till moderator   Loggat
olaris sportsman 500-05 fjärrstyrd warn winsch, glacier plowsystem.
kazuma dingo 150-04 bara allmänt ful å trasig.
Yamaha Vmax 600 xtc-97 styrhöjare, hkmatta, plastskidor, svart huv.

Proud Member of YoungBloodSquad

Utloggad Wideqvist

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 159
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Wideqvist
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #3 skrivet: 2 februari 2007 kl. 13:02:21 »
Det beror väl också på hur man placerar lasten på kärran.. Bara man lastar rätt så är det nog inga större problem.
Anmäl till moderator   Loggat
Sportsman 800 EFI -08

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #4 skrivet: 2 februari 2007 kl. 13:33:06 »
Nu vet jag inte om detta kan räknas som ett subjektivt tyckande men jag chansar:
Min förklaring till att folk förordar stel bakaxel är att men kan lasta med ett högre kultryck på en maskin med stel axel. Och varför skulle man vilja göra det då? Jo om man har ett högre kul-tryck så blir det även ett högre tryck mellan däcken och underlaget som skulle resultera i bättre fäste. Men kanske det är så att dagens nya maskiner med 4wd diffspärrar och starka motorer etc har gjort att detta tänka inte behövs, utan man har fäste så det räcker iaf.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Tille

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tille
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #5 skrivet: 2 februari 2007 kl. 15:28:23 »
Kultrycket är nog A och O vid körning med så lätta och korta maskiner det här är frågan om. Även om man har diff så vill man inte få för högt tryck på bakaxeln då man ju tappar greppet på framaxeln. Det måste ju även gälla för en stel bakaxel.

Sitter kulan fast på bakaxeln förändras inte frigången men den är å andra sidan rejält hög från början på delad axel.

Hmmm, fler bud...
Anmäl till moderator   Loggat
rizzly 660 -03

Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #6 skrivet: 2 februari 2007 kl. 16:40:33 »
Min teori är följande:

Man bör väl inte ha mer än 40-70 kg på kulan.

Det finns ett drag som heter "garpdraget" där man har en infästning mitt på fyrhjulingen för att flytta fram tyngdpunkten. Då får man mer fördelat tryck över hjulen så att alla ger dragkraft. Marktrycket fördelas på fyra hjul. Med tung belastning på en kula som sitter långt bak borde öka trycket över bakaxeln och risken för "nergrävning" ökar troligen. Dessutom fölorar man troligen styrförmågan om framändan "stegrar" sig lite.

Den stela bakaxeln ger väl bättre markfrigång?

//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad AfrikaATV

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
    • Visa profil
AfrikaATV
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #7 skrivet: 2 februari 2007 kl. 23:20:55 »
Citat från: "Sundhult"
Min teori är följande:

Man bör väl inte ha mer än 40-70 kg på kulan.

Det finns ett drag som heter "garpdraget" där man har en infästning mitt på fyrhjulingen för att flytta fram tyngdpunkten. Då får man mer fördelat tryck över hjulen så att alla ger dragkraft. Marktrycket fördelas på fyra hjul. Med tung belastning på en kula som sitter långt bak borde öka trycket över bakaxeln och risken för "nergrävning" ökar troligen. Dessutom fölorar man troligen styrförmågan om framändan "stegrar" sig lite.

Den stela bakaxeln ger väl bättre markfrigång?

//.D



hur skulle man kunna fästa draget mitt på fyrhjulingen? är inte det omöjligt med tanke på sving ellr andra delar som motor och vxl som sitter ivägen? finns det bilder på detta?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #8 skrivet: 3 februari 2007 kl. 08:24:36 »
Finns bilder i det gamla häftet "Terränghjulingen i skogsbruket" av David Torung.

Det kan köpas här:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1726&path=1907%2C1910


Här är en bild från det häftet:



Tanken är att flytta fram tyngdpunkt och att man med det draget också skall undvika överstegringar. Jag vet inte om draget finns i praktiken, men i häftet står det att
Citat från: "Terränghjulingen i skogsbruket"
I skrivande stund är draget på god väg att gå igenom som svensk standard


Vad det nu menas med det.

Ett ganska intressant häfte för mig som ny med ATV i skogen.


//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #9 skrivet: 3 februari 2007 kl. 09:51:16 »
Det draget funkar inte (iaf inte om det är att flytta in tyngd punkten som är målet, Herr david behöver någ gå en fysik kurs)... Du flyttar inte in tyngd punkten eftersom den är ledad i kulan som sitter lika långt ut som tidigare. Skillnaden med denna konstruktion och att fästa draget på bakaxeln är att om du lastar med högt kultryck på Davids drag så kommer fjädringen att sjunka ihop även om du har stel bakaxel. Så denna "uppfinning" kanske kom innan det fanns maskiner med delad bak axel och han av någon anledning vill utnyttja fjädringen...
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad atvmicke

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 0
    • Visa profil
atvmicke
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #10 skrivet: 3 februari 2007 kl. 13:11:16 »
Citat från: "AleX360"
Det beror väl också på hur man placerar lasten på kärran.. Bara man lastar rätt så är det nog inga större problem.


jag håller med AleX350, jag valde en maskin med delad bakaxel för att få draget i ramen så påfrästningen tar i den, istället för bakaxeln och svingen ska få stryk.

kolla hur jag lastar med delad: http://www.atvcenter.se/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=254
Anmäl till moderator   Loggat
olaris 700 4x4 -02 "lika stark som ägaren"

Utloggad Robin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 275
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Robin
Vad skiljer stel och delad bakaxel?
« Svar #11 skrivet: 3 februari 2007 kl. 16:49:57 »
Oj! det var ett rejält lass med ved, trodde den delade skulle sjunka ihop mer än det. Men jag har hel bakaxel på min och det funkar bra, jag har boggien nästan längst bak på timmervagnen, och det gör att jag får bra tryck på bakhjulen, skulle jag lasta så med delad bakaxel skulle atv:n ligga platt på backen.
Anmäl till moderator   Loggat
onda trx 500 fe -06, fullt skogsutrustad! Inkl hållare för motorsågen!


  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Terränghjulingar »
  • Ämne: Vad skiljer stel och delad bakaxel?
 


Online just nu.

609 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info