ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: smc 300
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: smc 300  (läst 10708 gånger)

Utloggad Al_Bundy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Al_Bundy
smc 300
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007 kl. 19:40:47 »
jag vet inte själv så jädra noga, jag säger bara det en polare med "lite koll" sa till mej när jag frågade vad han trodde min smc skulle ge med trim, han sa att smc motorn har ca 35hkr ostrypt, tror han baserade det på dinli 450 som han själv har och som nu tydligen skall ha 49hkr ostrypt.
anledningen till att jag har en ombestyckad och ett trimsystem,sk. fullsystem är att det skall låta ballare, sen ingick ju systemet i paketpriset jag fick :)
det vore intressant att få fram siffror på vad en rätt inställd och ostrypt smc 300 motor ger, för allt tror jag på mer än 3hkr extra, vad baserar ni som säger 3 hkr extra era uppgifter på?
Anmäl till moderator   Loggat
nu har jag ju ingen maskin alls helt plötsligt*

Jag är inte dum,Jag har bara otur när jag tänker

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Perra N
smc 300
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2007 kl. 20:29:29 »
Att den lilla 270 kubiks motorn i SMC 300 och 234 kubikaren i SMC 250 är ganska optimerade från början. Några 10-15 hk får man inte ur en 250-300 cc utan att ändra grejerna totalt, och öka varvtalet till det dubbla.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad Al_Bundy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Al_Bundy
smc 300
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2007 kl. 20:38:03 »
ja man läre väl upp i CC för att kunna plocka ur mera hkr än 30 skulle jag tro,det slutar väl som vanligt med att om 1 år så har man bytt upp sej till en maskin med fler CC fast det egentligen är lite onödigt om man inte skall åka sandgropar osv 8)
Anmäl till moderator   Loggat
nu har jag ju ingen maskin alls helt plötsligt*

Jag är inte dum,Jag har bara otur när jag tänker

Utloggad 250 barossa

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
    • Visa profil
250 barossa
smc 300
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2007 kl. 21:47:56 »
Men hur har Adly då med 0.12 cc mer lyckats få 27 hk ostrypt?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad 250 barossa

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
    • Visa profil
250 barossa
smc 300
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2007 kl. 21:50:15 »
Finns det inga uppgifter på antal ventiler och hk ostrypt på 300:n?
Eller har folk köpt en maskin det inte finns uppgifter på typ bara toppfart och mått
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad JR_700

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 936
  • Total likes: 22
  • Raptor 700 SE -08
    • Visa profil
JR_700
smc 300
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2007 kl. 01:42:55 »
Citat från: "Dany"
Citat från: "Al_Bundy"
med ett effektsystem och då skall det ge ca 35-40hkr


Inte en chans att det går att plocka ut så mycket ur 300:an
Har själv på effektsystem och bestyckat förgasaren, visst det blev lite bättre drag, men inte fan går den mycket fortare.

Tror att man plockar ut max 3-4 häst kanske...
Är själv lite besviken att det inte gjorde större skillnad.

Trökigt men sant...
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 SE -08

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
smc 300
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2007 kl. 08:51:12 »
Citat från: "250 barossa"
Men hur har Adly då med 0.12 cc mer lyckats få 27 hk ostrypt?


Adlyn har en helt annan motortyp, den är encylindrig precis som Raptor, LTZ och många flera. Dock är jag tveksam på att den har 27 ostrypt, möjligen med helsystem och annat luftfilter och ombestyckning.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad D-K

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
    • Visa profil
D-K
smc 300
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2007 kl. 11:26:52 »
Tänk på att SMC bara har en insugsventil. Och bara en avgasventil.

Och inget nålllager vid kolvbulten.

En crosscykel, vi kan ta Honda CRF 450R som exempel; har 50-51 hk mätt på bakhjulet.

Den har fyra ventiler och extrema kamtider och hög kompression och avstämt avgasrör med exakt längd och är konat på de rätta ställena, förgasare med acc-pump, trottelpositionssensor m.m.

den är visserligen inte bara "tunad" för max effekt, utan även maximal körbarhet. men betänk att detta är en av de starkaste och mest utvecklade produktionsmotorer man kan köpa för pengar. :idea:

Det är alltså i originalutförande, och om man trimmar en sån så blir det inte mycket mer hk, utan snarare att man flyttar effekten till ett annat ställe i registret, man byter bottendrag mott toppeffekt eller liknande, mest för att passa körstil och banans förhållande.

Honda har gjort så mycket de kan för att få hk och hållbarhet. Ni skule ramla av stolen om ni hörde vad service intervallerna är på den motorn...

Man byter oljan var 3:e till 5:e timme, man byter kolv, kamkedja och ventiler och fräser ventilsäten efter ca. 30 timmar. Nästa gång klyvs motorn och man byter alla andra lager också. Då har man bytt koppling kanske 4 ggr också.

Och om man fiskör motorn på motionsnivå, ja då kan det ju hålla längre, men då har man ju inte utnyttjat motorns effekt, och då finns det ju ingen orsak att välja en så pass extrem cykel till att börja med.

Ni skulle inte vilja ha en Dinli eller SMC med sådan litereffekt, tro mig :!:

Men det blir ju gärna sån här "moppenivå":

- Jag har kolv och drevat och min Puch Dakota ger 20 hk!
-Nähä, då har jag 22 hk! Jag körde ifrån bussen på 2:an!
-Jag har 23! Och så vidare....
Anmäl till moderator   Loggat
MC CBW 250 -05 orange *SÅLD*+ Monster Kawasaki KX 250F 2007

Utloggad Ryckrivstart

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Ryckrivstart
smc 300
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2007 kl. 11:50:55 »
Mycket bra skrivit :!:  :!:
Anmäl till moderator   Loggat
awasaki KX 250-06 *SÅLD
Kymco KXR 250-05 *SÅLD
Kazuma ATV 70-06

Utloggad 250 barossa

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
    • Visa profil
250 barossa
smc 300
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2007 kl. 13:54:00 »
REGISTRERAD FÖR VÄG: JA, MED A ELLER B-KÖRKORT.
GODKÄND FÖR 1 EXTRA PASSAGERARE: JA.
AVGIFTSBEFRIAD FRÅN VÄGTULLAR: JA.
En mycket omtalad maskin som har fått mycket bra kritik i press världen över!
Adly 300 Crossroad är utrustad med luftkyld, 4-takts motor (27 HK) med drivning på bakhjulen. Motorn, som har el-start och en manuell femväxlad låda med back, är monterad i en kraftig boxram i stål. Adly 300 har kraftfulla överdim. skivbromsar runt om för bästa bromskraft.
Fjädring samt dubbla A-armar och 5-nivås progressiva och justerbara stötdämpare ger maskinen en väghållning som är i tävlings klass.
Den har en extremt tuff kaross i tålig plast. och är det perfekta alternativet som
både fritidsfordon och som ett praktiskt transportfordon till och från arbetet ( även lämplig på crossbanorna).
Mycket välbalanserat chassi. EN AV FÅ MASKINER MED RIKTIG BOXRAM.
Kraft & prestanda i toppklass.


SpecifikationerLängd: 1730 mm
Bredd: 1050 mm
Höjd: 1080 mm
Vikt: 211 kg

Framdäck: 21x7-10
Bakdäck: 21x10-8

Framfjädring:
dubbla a-armar med 5-nivås
justerbara progressiva dämpare
Bakfjädring: sving med justerbar dämpare

Frambroms: 2ST Hydrauliska skivbromsar
Bakbroms: Hydraulisk skivbroms

Bränsletank: 8,2 l

Motor: Fyrtakt, fyra ventiler
Effekt: 14 kW/19 hk,
Kylning: Luftkylning
Cylindervolym: 282 cc
Växellåda: 5-växlad med back
Koppling: Manuell

El-system: CDI
Start: Elstart
Kraftöverföring: Kedja
Vridmoment: 21 Nm vid 5750 rpm






45,900 :-
Lägg i korgenKreditkakyl

Pris

Kontantinsats > 20%

Antal månader
12 Månader24 Månader30 Månader36 Månader48 Månader60 Månader
Tillverkare
ADLY
Finansieringen sker i samarbete med Wasa Kredit
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad 250 barossa

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Total likes: 0
    • Visa profil
250 barossa
smc 300
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2007 kl. 13:58:32 »
Jag menar att många har 250:n som första hoj,byter sen upp sig till en 300:a för att man vill ha större samt att man har goda referenser på 250 motorn.Sen får man inte mar att åke med än vad man hade,inga pluggar att ta bort och dyligt.Adlyn har ju en strypning och vipps så är det en annan maskin kostar dock ett större munstycke a 40 spänn
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Tobbe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 188
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tobbe
smc 300
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2007 kl. 14:45:30 »
adly 300 har inga strypningar :evil: det man kan byta är munstycken och luft filter,helsystem :!: 27hk är inte sant har haft en 300 för att få mer hk måste man ändra kamtider porta kanaler mm
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha raptor 700r + Yamaha FZ6-n

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: smc 300
 


Online just nu.

637 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 668. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info