Är det 4taktsmotor eller 2taktsmotor?Om 4t motor och det kommer olja ur förgasaren, måste den ha tryckt ut ur vevhuset via vevhusventilationen. Den får in i luftburken före förgasaren.Om ingen slagit olja i bensintanken.....Om 2t motor måste det komma från tanken.Finns ingen förbindelse mellan växellåda och förgasare.In i vevhuset är möjligt, men skulle inte kunna komma upp i förgasaren.Naturligtvis kam det också vara gammal 2t-olja som legat i flottörhuset från när den stått. Nu lösts upp och kladdar i munstycken, mm.
Kan det blivit en spricka mellan växellådan och vevhuset så att växellådsolja kommer in där?Finns det någon slang för "avluftning" av växellådan som går in i luftburken/insuget så skulle det ju teoretiskt kunna komma olja den vägen, t.ex om växellådan är överfylld.Nu spekulerar jag bara vilt utifrån din beskrivning.Annars som sagt, någon har hällt olja i tanken.Du har inte använt någon tom Aspendunk till spillolja och tankat fel?Kan "grabben" ha försökt vara duktig och tankat själv, med nåt som kanske inte ska vara i tanken?
Att den förbränner växellådsolja via vevhuset är möjligt om den packboxen lämnar in.Vanligaste är dock att den på svänghjulsidan ger sig, med tjuvluft och extremt dålig tomgång som följd.Har aldrig sett läcka från växellådssidan och då ändå jobbat en del med småmotorer. Omöjligt = nej.Men förbindelse mellan växellåda och förgasare är då MÖJLIGEN en ventialtionsslang. Kanske om den legat på sidan en längre stund...Olja i bensinen kan ju faktiskt vara skadegörelse också. Kanske nån som är avundsjuk på grabben.... Idioter finns.Lys ner i tanken och kolla.
Om växellådsoljan på nå't sätt tar sig in i vevhuset så låter det exakt som det du beskriver, de flesta tvåtaktare tar ju bränslet via vevhuset på nå't sätt och om packning/tätningsklister eller en spricka uppstår mellan växellåda och vevhus så blir det ju mycket rök och dålig gång.
Fyrhjulingen har aldrig legat på sidan , dock så kör vi rätt mycket i terrängen , med olika lutningen som följd , kan se va något sånt?
Är inte jättebra på motorer , hur ser jag ifall packboxen är pajj ? Vart sitter den? Måste motorn delta på?Är jättetacksam för all hjälp 😀