Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?  (läst 472 gånger)

Utloggad ATV-Lasse

(Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« skrivet: 7 januari 2020 kl. 11:48:22 »
Hej!

OBS - denna tråd gäller vintertid!
Märkligt nog tycker jag att det finns ett överdrivet motstånd mot ATV med band, istället för hjul, på skoterleder vintertid.
ATVer med band har ungefär samma vikt och samma yta mot snön som snöskotrar. Det finns snöskotrar med väldigt vassa band som river upp mycket mer än mina Camso-gummiband.
Hur man kör är individuellt - alla måste köra så underlaget inte körs sönder.
Tycker att det är synd att konservatismen skall vara så hård.
Men frågan kommer att aktualiseras allt mer ju varmare klimatet blir, snöskotergränsen drar sig allt högre uppåt landet.

Skulle vi kunna lista leder som tillåter ATV utrustade med band.
Själv skulle jag vilja åka omkring i Dalarna, eventuellt mera uppåt landet om snömängden är liten i västra dalarna.

Utloggad Rickard Marklund

SV: (Skoter)leder som tillåter ATV med Band?
« Svar #1 skrivet: 8 januari 2020 kl. 07:58:37 »
Du får väl köra överallt så länge du har en terrängreggad ATV, är den MC får du inte köra i terräng alls som jag tolkar lagen i alla fall.
Traktor är jag mer osäker på vad som gäller för.
Jag har aldrig mött några synpunkter på att det skulle finnas kritik mot att köra med ATV på leder, tvärt om brukar jag vara aktiv i början av säsongen och fylla igen diken, gropar och vattenhål med mitt plogblad för att göra lederna bättre.  ()p
« Senast ändrad: 8 januari 2020 kl. 08:00:09 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad raptor350

« Svar #2 skrivet: 8 januari 2020 kl. 15:24:02 »
Som jag tolkat det så gäller samma lagar oavsett vilken registrering form man har i terrängkörning.

Däremot så blir en fyrhjuling med band olaglig pga att den byggs om så pass mycket att den mest troligt behöver registreras om.

Utloggad Högdahl

« Svar #3 skrivet: 8 januari 2020 kl. 16:56:24 »
Vet att dom inte gillar dedär med band på atv i Sälen om man kollar lite i vissa grupper på facebook :hmmm:
Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
*28tums mega mayhem
 *Flyttbar vinsch+radiostyrning
*Hand+Tumvärme
*Hasplåt
*Variatorkitt
*Handmuffar I camo
*Lejab Låda
*Röjsågsfäste
*Xenon
*2st 48w Lampor (Fram)
*2st 15w lampor (Bak)
*Avestavagnen Ms 48 Ultimate Edition
*Plog
*Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09
Kranman T 700

Utloggad ATV-Lasse

« Svar #4 skrivet: 8 januari 2020 kl. 23:00:51 »
Tack för svaren hittills.

Kommenterar svaren ovan lite:

SOND - SnöskoterOmråde Norra Dalarna, skriver följande på sin hemsida, under fliken:
"På våra leder är det inte tillåtet att framföra MC eller ATV med eller utan bandsatser."
http://www.sond.se/sv/2.SKOTERPASS.html

Samma gäller för salenskoter.se, efter mailkontakt igår.

Så reglerna verkar vvara tråkiga i hela Dalarna.    :(

Det där med ombyggnad är bara en byråkratisk groda som tjänstemännen krånglat till för sig. Ville man så skulle man enkelt kunna skriva en lag där man får kompletteringsregistrera sin ATV att gälla för både hjul och band. Men istället väljer man att låta det finnas regler så dumma att ingen registreringsbesiktigar banden alls, varför skulle någon, om ens en regelstiftare, vilja regbesiktiga sin ATV kanske 5 ggr per år då snö och tö växlar så mycket som det gör att man enkel växlar mellan hjul och band flera gånger? Tjänstemännen visar därmed sin stora kompetens, inte skapa rimliga regler, dvs inkompetens. Så när de inte klarar av normal logik så får det bli som det blir.

En vanlig traktor körs ju ofta i terräng, pga arbete, traktor A/B är ju traktorer.

Finns det verkligen inga leder alls som tillåter ATVer med band vintertid?

Utloggad Högdahl

« Svar #5 skrivet: 9 januari 2020 kl. 17:06:27 »
Sa dom varför det inte var tillåtet med bandad atv?
*28tums mega mayhem
*Hand+Tumvärme
*Hasplåt
*Variatorkitt
*Handmuffar I camo
*Lejab Låda
*Röjsågsfäste
*Xenon
*2st 48w Lampor (Fram)
*2st 15w lampor (Bak)
*Plog
*Slaghack
Grizzly 450-09
Kranman T 700

Utloggad ATV-Lasse

« Svar #6 skrivet: 9 januari 2020 kl. 20:29:38 »
Ja, ett par fick jag skälen till och det var att ATVer förstör underlaget, även de på band. Min åsikt är att problem har mer med föraren att göra än med fordonet. Jag kan garantera t ex  att jag gör mycket mindre skada på en mjuk skoterled än de flesta skoterförare nu när jag vet att det är ett kinkigt ämne. Jag känner också att det är några få som förstört för många och att man märkligt nog hellre förbjuder ATVer med band  med 25mm mönster än 51 mm kammars racerskotrar. Allt har blivt en höna av några fjädrar, flera kommuner influerade av negativa skoterförare verkar ha tagit dessa tråkiga beslut på flera platser. Pratade kort med en ledvärd i Funäsdalen (som inte hade tid att prata - kanske pga ämnet) så detta område är också  inte tillåtet för band. Så jag börjar på allvar undra om det snart finns någon skoterled någonstans som tillåter ATVer med bandsats.
Visst jag kan förstå att de lägger ner mycket tid på att hålla underlaget fint på de flesta skoterlederna men jag tror också att man heller inte vill ha för många i lederna eftersom det också ger mer arbete och då minst av allt från fordon som många inte gillar - av olika anledningar som att de har orsakat stora och många markskador (speciellt sommartid) eller att man också hyser en avundsjuka.
Tittar man på skador från fordon så ligger ATV och snöskotrar mycket lika i den undersökning jag läste kort om nyligen (då tror jag det var året runt som avsågs, ATV endast lite högre), vikterna är jämförbara och ytan på banden är jämförbar. De förklaringar jag fått har varit mycket svepande men jag är som tidigare fast besluten i att problemen beror på i huvudsak förarna och inte på fordonen. Det gäller att lösa problemen på ett smartare sätt!
Men jag tror att tiden talar för en förändring då klimatet gör att skotergränsen rör sig norrut, att fler på ATVer innebär att kunskapen om fordonen ökar, att naturens känslighet medför att beslutsfattare så småningom kommer begripa att det är bättre att ha ATV-åkare på skoterlederna istället för bredvid dem då det annars blir mer skador.

Sedan återstår ytterligare ett vansinne som Transportstyrelsen behöver åtgärda och det är detta med regler kring helfordonsregistrering gör att registreringsbesiktning måste ske varje gång du byter mellan hjul och band, vilket skulle kunna bli flera gånger per år. Jag begriper inte hur tjänstemän kan tycka att dessa regler är rimliga och sedan framhärda i detta då ingen därmed  bryr sig. Varför skall det vara så svårt att skapa rimliga regler som att det räcker med en registreringsbesiktning som sedan säger att du får växla mellan band och hjul. Man skulle också kunna gå så långt att man gör undantag för att band behöver registreringsbesiktigas på din ATV.

Det sista var ett sidospår jag också irriterar mig på (som jag ville skriva av mig), men jag ställer frågan igen - finns det överhuvudtaget någon skoterled längre i Sverige där man kan få åka med sin ATV på band i lugn och ro och njuta av den fina naturen utan att arga gubbar/pojkar förstör hela tillvaron? Om vi ATV-åkare på band skulle göra skoterleden lite ojämn så förstör och hindrar skoteråkare i så fall oss att få fin naturglädje.

Utloggad Högdahl

« Svar #7 skrivet: 11 januari 2020 kl. 19:08:24 »
En tanke är ju att dom borde göra en led avsedd för just atv nu när det förmodligen blir skatt på atv/skoter.... Och som jag förstod ska mycket av dom pengarna gå till klubbar osv. 
*28tums mega mayhem
*Hand+Tumvärme
*Hasplåt
*Variatorkitt
*Handmuffar I camo
*Lejab Låda
*Röjsågsfäste
*Xenon
*2st 48w Lampor (Fram)
*2st 15w lampor (Bak)
*Plog
*Slaghack
Grizzly 450-09
Kranman T 700

Utloggad ATV-Lasse

« Svar #8 skrivet: 11 januari 2020 kl. 20:52:29 »
Ja det skall bli intressant att se hur vi som kör ATV får del av vår skatt ...

Fortfarande ingen led där man får köra med ATV med bandsats?

Inloggad skogsvarelse

« Svar #9 skrivet: 11 januari 2020 kl. 23:15:38 »
Finns ju för fan inte ens atv leder för någon årstid :(veryangry): :(veryangry):

Att skatten skulle gå till skoterleder låter lika troligt som att smurfarna är rosa. Bara att titta på all skatt som finns på bilar sedan se hur vägarna ser ut, inte är det dit all skatt på bilarna går.
släppa gasen
- Vad är det ???

Utloggad ATV-Lasse

« Svar #10 skrivet: 12 januari 2020 kl. 14:19:58 »
Är det verkligen så illa att det inte finns någon skoterled någonstans i Sverige där man får åka fyrhjuling med bandsats?

Är man då bara anvisad då till tjock natursnö i tillåtna naturområden och små enskilda tillåtna (för motorfordon) vägar när man vill få naturupplevelser?

Utloggad Rickard Marklund

« Svar #11 skrivet: 23 januari 2020 kl. 11:37:51 »
Jag har svårt att tro att det finns lagligt stöd för klubbarna att förbjuda en terrängreggad ATV på lederna, skoterklubbarna äger inte marken eller styr över allemansrätten.
Det där är nästan säkert ett självtag från maktfullkomliga styrelseledamöter.
Så vitt jag vet finns inge regler mot detta i Piteå, Sveriges största skoterklubb. (har varit i alla fall)

Det som kan vara är att det finns lokala kommunala trafikförordnings-regler som förbjuder det, men OM det inte finns är det bara köra.
Samma gäller oavsett registrering så länge man inte skadar undervegetationen.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Online just nu.

121 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsvarelse, Tomterna, Svorsken,
Flest online idag: 169. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme