Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp med service  (läst 177 gånger)

Utloggad Hoffmeister2

Hjälp med service
« skrivet: 12 januari 2019 kl. 16:01:53 »
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2019 kl. 16:30:46 »
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan

På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!

Utloggad Hoffmeister2

SV: Hjälp med service
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2019 kl. 18:35:59 »
På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!

Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 18:56:07 av Hoffmeister2 »

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2019 kl. 19:35:02 »
Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?

En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 19:37:55 av foenik »

Utloggad Hoffmeister2

SV: Hjälp med service
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2019 kl. 21:25:28 »
En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).




Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 21:32:49 av Hoffmeister2 »

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2019 kl. 10:54:19 »



Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?

Man brukar köra med maskin så oljan blir varm så rinner den ut lättare, den är seg som tuggummi!
Oljan är brun men ska inte vara klumpig, då är den vattenskadad, det har samtliga mina varit så inget ovanligt...

80/90 växellådsolja , den du nämner är rätt

Byt i fram och bakaxel också när du ändå håller på, gå in på min tråd här under 260 så finns det film på hur du byter dom.

 


Online just nu.

171 gäster, 6 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
larsno, soffroad, Jens vestberg, CFM, Jonesy, Tomterna,
Flest online idag: 208. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme