Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dog under körning - klurig felsökning  (läst 279 gånger)

Utloggad mats_o

Dog under körning - klurig felsökning
« skrivet: 1 augusti 2018 kl. 21:18:30 »
Tänkte berätta lite om mitt sommarhaveri på en 260B och felsökningen därefter.

Det började med att jag startade som vanligt men efter 10 meter dog hjulingen. Totalt omöjlig att få igång. Startmotorn drar men det händer inget mer.

Enligt principen om enklast först så börja med att kolla säkringarna. Alla hela och fina - kollade med "pip" på multimetern.

Nästa steg. Blir det någon gnista överhuvudtaget? Nix - tji gnista. Därmed dags att mäta upp tändspolen. Primärlindningen ok, sekundärlindningen var ok den också.

Enligt den mekhandbok jag har skulle nästa steg vara att mäta tändgivarens mostånd. Ca 5 ohm skulle vara bra. Min var på 200 så här var ju felet - eller?
Ny givare anskaffades men som tur var mättes den innan byte ("Våt" stator så det hade krävt packnings och oljebyte). Den var på 200 den med? Med hjälp av Google så visade det sig att 200 är ett utmärkt värde - helt enkelt fel i handboken.

Nu var jag less och började mäta varje komponent en efter en.
När det visade sig vara dålig kontakt och rost i tändhatten så var felet funnet -eller? Glad över att det var enkelt så vart det en tur förbi Mekonomen och 55 investerade riksdaler. Monterade nya tändhatten och provade - ingen gnista.....

Nu var det jag som tappade gnistan och det hela fick vila lite och under tiden grubblades det. Det måste ju vara elektriskt iom tji gnista. Eftersom styrströmmen till startrelät kommer från samma matning som matar tändspole och CDI så måste den ju vara ok. Mätte även på bromshandtagets brytare (samma matning enligt schemat) och jodå 12V så det var ju ok. För säkerhetsskull så tog jag och mätte upp spänningen till tändspolen. 2 Volt? vad i .....

Här var det ju definitivt nått skumt. 12V på ett ställe och 2V på nästa. Den tredje förbrukaren på den matningen är CDI boxen så ur med CDI för att mäta på dess matning. 12V där så nu kändes det ju som ett klart kabelbrott.
Mätte igen på tändspolen med CDI borta - 12V. I med CDI igen - 2V. Ur med CDI -12V. Ja men äntligen - det måste ju vara någon form av kortis i CDI boxen - eller?

En ny CDI beställdes men under tiden började jag grubbla. Om det skulle vara en sån kortis borde ju säkringen flyga eller så skulle nått bli varmt i alla fall så det kändes inte helt rätt ändå - dags för mer klurande. Till slut bestämde jag mig för att ta ett varv till med elsystemet. Nu mättes varje säkring. Inte för kontakt utan ut med dem och motståndsmätning. Här dök det upp en överraskning, 0.2 ohm på 3 av 4 säkringar (ska bara finnas tre enligt den där handboken .....). Den fjärde säkringen, den hade ett motstånd på 600 ohm. Naturligtvis var det säkringen till CDI och tändspole men det är ju extremt lättlöst. I med en ny säkring och så är det äntligen klart - eller?

Ny säkring monterades och fram med multimetern. Nu var det 12V med den gamla CDI-boxen på plats. Nu borde det ju bara  vara att starta då? Tji gnista .... Tillslut kom den nya CDI boxen och den gamla byttes. Nu var väl ändå allt löst - eller?

Känslan av att höra en startande motor var rätt underbar i det läget......

Slutsatsen är att CDI boxen måste ha pajat och nästan lyckats skjuta säkringen.
Jag har inte mätt upp det men schemat över elsystemet är definitivt fel. 4 säkringar istället för 3 och med största sannolikhet matas startrelät matas av en annan säkring. Finns ingen annan förklaring på skillnaden mellan bromshandtaget och tändspolens spänningar.

Nu ska jag bara lyckas få en besiktningstid - så svårt att besiktiga utan motor och tror nån på Opus löfte om 24 timmars garanti för alla lätta fordon så glöm den. 3 dagar - 5 samtal och än så länge har de inte lyckats skaka fram någon tid inom en vecka. Det är dock bättre än bilprovningens "vi har inga tider inom 6 veckor - hör av dig nästa månad"
inhai 260 -07
Hemmabyggt släp

 


Online just nu.

173 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, minigranis,
Flest online idag: 208. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme