Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Oljebyte på växellåda, diffar osv  (läst 1129 gånger)

Utloggad Nofear87

Oljebyte på växellåda, diffar osv
« skrivet: 7 februari 2018 kl. 15:51:41 »
Hej,

Har bytt motorolja 10w40 på min Hisun 800 UTV 2014, men i manualen så står de att de e våtkoppling på de vilket de inte är.

Vart byter man då växellådsoljan i med att detta inte stämmer och vilken olja bör användas?

De e väl bara att byta olja på fram axeln och bakdiffen? 75w90? eller finns de nått mer?

Har ett rasslande ljud vid långsam körning med 4wd i och ibland så hoppar växel ur när man kör, så tror de finns behov att gå över och byta lite olja.

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 880
  • Totalt antal gillanden: 96
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #1 skrivet: 7 februari 2018 kl. 21:21:13 »
Justera växellänkaget o kolla så det sitter fast ordentligt på alla ställen..
Att byta olja lär inte ta bort rasslet, det lär vara något annat fel.

Men annars är det avtappnings plugg under växellådan o påfyllning på sidan. Fyll till nivå plugg.
Olja, transmission olja typ samma som du har i bakdiffen.

I framdiff rekommenderas polaris demand drive plus o inte vanlig transmission olja! 
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Suzuki Vitara S Turbo - 16
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #2 skrivet: 8 februari 2018 kl. 07:28:18 »

Tack för svar Robban! :)

Ja, de kan jag ju testa att justera, tack för tipset :) anledningen varför jag vill byta olja e för att ingen har bytt på mer än motor sen den var ny och då känns de som att de är verkligen dax! den har bara gått 170 mil så tur e :)

De ända som har gjorts på hojen sen den var ny var byte av Olja och filter.

Finns de någon mer som jag bör justera eller se över?

Okej så 75w90 i bakdiff och växellåda och Polaris demand drive plus i framdiffen? :)

Vad kör du för olja i motorn, jag körde med 10w40 motorcykelolja, men de borde ju kanske varit bättre att kört med vanlig 10w40 bil olja i med att de inte e våtkoppling va?


Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 880
  • Totalt antal gillanden: 96
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #3 skrivet: 8 februari 2018 kl. 10:34:28 »
Oljan du använder i motorn lär fungera utmärkt.

Ja det är nog dags o byta i slutväxlar o växellåda om det ej är gjort på så länge helt klart.!!

Ja 75w90 i bakdiffen o polaris demand drive plus olja i fram differential.
Den är typ identisk med polaris rzr och arbetar likadant så de rekommenderar den oljan för optimal funktion.

Byt gärna ut de två skruvarna som håller fast vxl länkaget på lådan till bättre kvalitet och en bricka. Dra fast med lite medium locktite. När dessa inte sitter bra blir den svårväxlad o kan tappa växeln vilket inte är så bra.

I övrigt så se till att fetta in alla nipplar, finns även under kåpan i mitten av maskinen. Där dryckes hållarna är. Kanske kan de föra oväsen om det är smörj torrt.

Mvh

« Senast ändrad: 12 februari 2018 kl. 10:34:55 av Honda-Robban »
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Suzuki Vitara S Turbo - 16
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #4 skrivet: 8 februari 2018 kl. 10:44:32 »
Okej :) kan jag inte köra samma olja i framdiffen då?

Tror jag har en äldre axel på denna, då jag inte kan låsa framdiffen, har bara 4wd/2WD och 2WD/Unlock reglaget.

Så de e bara bakaxeln jag kan låsa tyvärr, så då e de väl inte samma som de nyare modellerna?

Jepp tack för tipset! :), de ska jag checka, ska även ta ner avgassystemet och dra åt lite där, då de vibrerar och väsnas en del där med. :)

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #5 skrivet: 8 februari 2018 kl. 10:54:44 »
Oljan du använder i motorn lär fungera utmärkt.

Ja det är nog dags o byta i slutväxlar o växellåda om det ej är gjort på så länge helt klart.!!

Ja 75w90 i bakdiffen o vxl låda o polaris olja i fram differential.
Den är typ identisk med polaris rzr och arbetar likadant så de rekommenderar den oljan för optimal funktion.

Byt gärna ut de två skruvarna som håller fast vxl länkaget på lådan till bättre kvalitet och en bricka. Dra fast med lite medium locktite. När dessa inte sitter bra blir den svårväxlad o kan tappa växeln vilket inte är så bra.

I övrigt så se till att fetta in alla nipplar, finns även under kåpan i mitten av maskinen. Där dryckes hållarna är. Kanske kan de föra oväsen om det är smörj torrt.

Mvh

Turf mode hette den varianten förresten som hade "öppen-diff" fram som jag har :P  HS800UTV-W T1 2014

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 880
  • Totalt antal gillanden: 96
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #6 skrivet: 8 februari 2018 kl. 11:53:29 »
Precis, du har turf mode, låst bak diff, samt 4wd med automatisk låsning av front diff precis likt polaris system. (möjligt att det är samma tillverkare "hilliard" men det vet man ej)

Hur detta system fungerar kan du söka efter i trådar på forumet eller på Google så slipper jag förklara. 😁

Ut o testa fyrhjulsdriften så upptäcker du säkert att den funkar som jag beskriver. 👍

Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Suzuki Vitara S Turbo - 16
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #7 skrivet: 8 februari 2018 kl. 12:29:42 »
Grymt de visste jag inte :P trodde inte den diffade fram :P men då måste ju de testas lite bättre! ;)
Har bara haft den i typ 1 månad så har inte hunnit testa allt för mkt, sen så e de den första 4wd jag har :) bara haft quad innan.

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2018 kl. 22:24:32 »
Precis, du har turf mode, låst bak diff, samt 4wd med automatisk låsning av front diff precis likt polaris system. (möjligt att det är samma tillverkare "hilliard" men det vet man ej)

Hur detta system fungerar kan du söka efter i trådar på forumet eller på Google så slipper jag förklara. 😁

Ut o testa fyrhjulsdriften så upptäcker du säkert att den funkar som jag beskriver. 👍

Prövade att byta olja idag på växellådan och front diffen men har lite frågor som du kanske kan svara på :)

I manualen så står de att de ska vara under 1 litern i både front diffen och i växellådan, men när jag har fyllt på i både front diffen med polaris oljan så ser de ut som de ska i mer än 1 liter och lika så gäller växellådan?

Hur mkt gick de i i din när du bytte?

Såg även att front diffen hade 4 nivå/tömnings bultar, 2 st ner till och 2st upp till, jag lossade de 2st nedre och tömde och sedan lossade jag ge 2st övre och fyllde, tänkte då att man fyller till de rinner ut olja från den övre som sitter mer på sidan men efter ha fyllt 1 liter så rann de aldrig ut från den nivå pluggen.

Gör jag fel eller rymmer de helt enkelt mer än 1 liter?

Varför har den totalt 4st pluggar? Har jag gjort hel fel nu?

Ursäkta alla dumma frågor men frågar man ingen så får
man ju heller inget veta och när manualen inte stämmer eller huvudtaget och ingen på nätet verkar ha nått svar heller så måste man ju fråga dem som har gjort de och kan detta ;)

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 880
  • Totalt antal gillanden: 96
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2018 kl. 19:04:28 »
Tja..

Sent svar men har jobbat hela dagen o har bara kunnat läsa ditt inlägg.
Nu kommer svaret. 😊

Fram differentialen skall fyllas med ca 3dl. Töm undertill och fyll på genom den övre. Du kommer åt om du tar bort lådan på huven. Lite trångt o pilligt men med förlängare funkar det o komma åt pluggen. Sen en slang o tratt o i med 3dl.

Växellådan tömmer du under med 17mm hylsa och fyller från ovansidan med ca 1L. Kolla nivån på stickan.

Bakdiffen töms undertill och fylls till max påfyllnings pluggen. Gärna lite mindre än till kanten. Hur mycket exakt den rymmer vet jag inte.


Lycka till.
Mvh Robban
« Senast ändrad: 12 februari 2018 kl. 10:38:30 av Honda-Robban »
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Suzuki Vitara S Turbo - 16
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2018 kl. 20:56:49 »
Hej igen och tack för svar :)

Okej de var inte så jag gjorde, gjorde om de i fram diffen idag och fyllde 4dl enligt verkstadsboken men bör jag gå tömma 1 dl?

Växellådan tömde jag under med 17mm hylsa och fyllde ovan ifrån i nivåsticke hålet, de gick i strax under en liter innan den var max på stickan? E de fel då asså?

Verkar märkligt att de skulle bara varit i 500ml då jag hällde i nästan en liter för att få den i rätt nivå.

Bör jag tömma ut oljan igen i växellådan och fylla på i de andra hålet istället, jag fyllde som sagt på genom oljestick hålet som som man kommer åt om man skruvar ner flaket.

Med vänlig hälsning, Mattias :)

Utloggad Nofear87

SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2018 kl. 07:17:55 »
Tja..

Sent svar men har jobbat hela dagen o har bara kunnat läsa ditt inlägg.
Nu kommer svaret. 😊

Fram differentialen skall fyllas med ca 3dl. Töm undertill och fyll på genom den övre. Du kommer åt om du tar bort lådan på huven. Lite trångt o pilligt men med förlängare funkar det o komma åt pluggen. Sen en slang o tratt o i med 3dl.

Växellådan tömmer du under med 17mm hylsa och fyller från sidan (14mm hylsa)  till du kommer upp i nivå med pluggen. Det blir drygt 5dl där i.

Bakdiffen töms undertill och fylls till max påfyllnings pluggen. Gärna lite mindre än till kanten. Hur mycket exakt den rymmer vet jag inte.


Lycka till.
Mvh Robban

Hej igen och tack för svar :)

Okej de var inte så jag gjorde, gjorde om de i fram diffen idag och fyllde 4dl enligt verkstadsboken men bör jag gå tömma 1 dl?

Växellådan tömde jag under med 17mm hylsa och fyllde ovan ifrån i nivåsticke hålet, de gick i strax under en liter innan den var max på stickan? E de fel då asså?

Verkar märkligt att de skulle bara varit i 500ml då jag hällde i nästan en liter för att få den i rätt nivå.

Bör jag tömma ut oljan igen i växellådan och fylla på i de andra hålet istället, jag fyllde som sagt på genom oljestick hålet som som man kommer åt om man skruvar ner flaket.

Se de bifogade bilderna :)

Med vänlig hälsning, Mattias :)

 


Online just nu.

148 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme