Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: outlander 250 hastighetsspärr?  (läst 816 gånger)

Utloggad jimsundberg

outlander 250 hastighetsspärr?
« skrivet: 29 december 2017 kl. 22:53:56 »
hejsan, skaffade mig en outlander 250 alldeles nyss. första fyrhjulingen så är väldigt ny på detta. dom flesta verkar vara väldigt nöjda med sina SYM.
jag har dock ett "problem", vid 50-60km/h så tar det stopp, den går inte fortare utan bara "hackar" precis som att den når ett varvstopp, är det någon som kan ha en aning om vad det kan bero på?
i övrigt så går den skitbra och det är bra tryck  i den upp till den hastigheten.
hur stora fälgar och däck kan man sätta på en sådan utan att behöva modifiera någonting?
är det någon som vet var man kan beställa tillbehör och reservdelar till dom, tillbehörskatalog?

tack på förhand, jim
« Senast ändrad: 29 december 2017 kl. 23:19:12 av jimsundberg »

Utloggad Christian G

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2017 kl. 00:32:37 »
Kolla så att du kan gasa fullt, det sitter en stoppskruv bakom tumgasen. det är en strypning så att du inte kan öppna trotteln fullt. Skruva ut den och se så att tumgasen går längre bakåt.
Den kan vara strypt via cdi-kassetten med och då får du byta ut den mot en ostrypt cdi. MvH

Utloggad jimsundberg

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2017 kl. 08:39:43 »
ja jag såg att det fanns en skruv där men jag har inte pillat med den ännu :)
finns det några andra strypningar på dom eller är det bara elektroniskt isf?

Utloggad jimsundberg

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2017 kl. 17:23:22 »
det visade sig efter en runda idag att den ger avgassmällar som fan vid full gas så någon hastighetsspärr är nog inte problemet, kan det vara förgasaren som behöver sig en genomgång?

Utloggad Pv544

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2017 kl. 14:15:53 »
Jag skulle tro det är varvstoppet du når.
Cdi boxen brukar kunna ha en strypning på en del, vet inte hur det är i ditt fall.
Men är den stark och snabb fram till den börjar misstända skulle jag tro den är nerdrevad.
Kolla vilka drev du har fram och bak, vet inte vilka drev du ska ha original men det borde du kunna hitta på nätet.

Skulle gissa att din maskin borde göra kring 80.
Vägreggade maskiner får ju ha 20hk, och det är ju sällan några större strypningar på maskiner upp till 250/300cc.

Är det en sym quadlander du har? Eller heter den verkligen outlander?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2017 kl. 14:20:03 »
Kanske också är läge att kolla variatorremmen, är den för smal borde du väl tappa toppfart och nå varvstoppet lättare.

En vanlig maskin ska väl inte nå varvstoppet om du inte åker utförsbacke med rejäl hemlängtan.  ;)
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad jimsundberg

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #6 skrivet: 1 januari 2018 kl. 15:55:25 »
fast den baktänder ju även jag står i neutralen ocg gasar upp den .
jag skulle tro att den heter quadlander egentligen, han som hade satt ut den på annons hade skrivit outlander och jag tänkte inte på det nåt speciellt utan insåg nu senare att den nog ska vara QL istället, som sagt jag är väldigt ny på detta med fyrhjulingar :)

Utloggad Pv544

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #7 skrivet: 1 januari 2018 kl. 20:58:49 »
Varvstoppet går ju på varvtal och inte hastighet, så varvar du dit spelar det ju ingen roll om det är friläge eller om du kör.

Kanske även kan misstända om ventilerna behöver justeras eller om det är något strul med förgasaren.

Ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut.
Googla lite om hur du tolkar stiftet.

gör enklaste kontrollerna först. Tex räkna tänder på dreven och kolla stiftet.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad vespa

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #8 skrivet: 3 januari 2018 kl. 17:52:58 »
Jag har aldrig märkt något varvstopp på min.
Rätt inställd och servad så bör de göra runt 90.
Byt stift, gör rent luftfilter och byt bensinfilter först och se om den  går bättre.

Utloggad jimsundberg

SV: outlander 250 hastighetsspärr?
« Svar #9 skrivet: 8 januari 2018 kl. 13:36:47 »
Har tvättat luftfiltret nu, tändstiftet har nog sett sina bästa dagar så det ska bytas. Vet inte hur gammal bensinen är heller så det kan ju vara läge att tanka på ny också.
Det hänger en slang i botten på förgasaren som inte är kopplat till något, ska det vara så? Jag blåste i den med motorn igång och då dog den.

 


Online just nu.

169 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Honda-Robban, Hisun utv, DaLu, skogsvarelse,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme