Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare  (läst 693 gånger)

Utloggad johan_paz

Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« skrivet: 29 november 2017 kl. 02:57:43 »
Står i valet o kvalet vilken släpvagn jag skall köpa. Min polaris är enligt specen 122cm bred, har dock ej mätt om det är över julen eller skärmarna. Sportsman 800 Deluxe 2007.
Släpen jag kollar på är 128 eller 152 cm breda invändigt. Det känns som ett lite smalare släp är smidigare att köra omkring med, både i trafiken och efter hjulingen i trädgården, frågan är bara om de blir allt för smalt för att transportera hjulingen? Det bredare släpet är drygt 2meter brett utvändigt, och är då lite bredare än dragbilens backspeglar.

Alternativt är det kanske bättre att ha ett smalare släp, om det gör att hjulingen inte kan röra sig så mycket i sidled? Blir dock meckigare att få på surrningsband fram om man kör med gallergrindar på.

Någon som varit i samma situation? Jag jobbar tyvärr utomlands så har svårt att pröva vilken kärra som passar, och tänkte beställa en nu på ett erbjudande som tar slut om några veckor.


Utloggad qbtq

SV: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« Svar #1 skrivet: 29 november 2017 kl. 07:42:32 »
Min tidigare hjuling hade spec 124cm och mitt släp är 125 invändigt ... det gnagdegummi för att luften i däcken gjorde att det "bulade" ut...

Det fungerade utan problem.. den var stabil i sidled och jag förankrade framåt och bakåt... Så spec 122 mot 128 bredd borde fungera utan problem.. ( OM du har orginaldäck... ska du byta till feta mudders så blir de ju bredare gissar jag)

Jag skulle kört på den smalare  ()p

Utloggad Hydro

SV: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« Svar #2 skrivet: 29 november 2017 kl. 22:52:03 »
Släpens mått avgör inte om hjulen skall "röra sig i sidled" eller ej.
Hjulingen skall surras och skall då inte röra sig nånstans, det går tex bra att köra den på ett sk flatbed (flak helt utan lämmar) för den skall som sagt surras.

Ett personbilssläp anser jag för övrigt vara smidigt oavsett om det är nån dec hit eller dit... skall du däremot dra den efter hjulingen i trädgården så kanske detta påverkar, det vet du ju bäst själv hur tight din trädgård är.

Det där med gallerhäckar har jag för övrigt aldrig förstått mig på, visst om man kör flera kubik löv möjligen men.....
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Tripod

SV: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« Svar #3 skrivet: 29 november 2017 kl. 23:48:51 »
Jag har en släp som är 148X260 med tipp. Perfekt till hjulingen.
Har även en annan som är 130X245. Den är liten både när jag lastar hjuling/gräsklippartraktor och byggvirke.

Jag skulle satsa på den större.
Tiki har ju en som är 140 x 275. Lite mittemellan  :)
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad johan_paz

SV: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« Svar #4 skrivet: 30 november 2017 kl. 04:26:29 »
Släpen jag kollar på är Fogelstas obromsade "proffsläp",  L750B och D750B. Den senare är den bredare, 325x152 flak. Tämligen brett och långt men det kanske är positivt i längden. Trädgården är ganska stor så det funkar egentligen med ett 2m brett släp där när jag skall samla ihop löv. Längden på D modellen gör ju även att det funkar betydligt bättre för virke. Bara orolig att storleken på det gör att körkortet sitter löst för eventuell överlast, då de fort kommer upp i det.

För mig är gallergrindar ett krav, löv, grenar, skräp till tippen, osv, allt blir mycket enklare om det sitter galler runt. Jag har sammanlagt 6 träd på tomten och ca 15-20 till längs kanten på tomten så det blir många kubik löv var höst eller vår som ska köras ut till en lokal "skogstipp"

En fördel, som jag inte tänkt på innan , är att de längre släpet borde funka bättre att tippa ner och köra upp utan ramp, då de har betydligt längre överhäng.


Utloggad qbtq

SV: Släpvagn till hjulingen, hur mycket bredare
« Svar #5 skrivet: 30 november 2017 kl. 07:42:45 »
Släpens mått avgör inte om hjulen skall "röra sig i sidled" eller ej.
Hjulingen skall surras och skall då inte röra sig nånstans, det går tex bra att köra den på ett sk flatbed (flak helt utan lämmar) för den skall som sagt surras.

Självklart Hydro ska man surra så den inte rör sig i åt något håll.. MEN har du lämmar på kärran och hjulingen har gummit emot lemmarna på varje sida ... och du förankrar åt alla 4 hörnen.. ja då har du ju självklart hjälp av lemmarna på släpen för rörelse i sidled.

Lastsäkringen ska klara 100% av vikten framåt och 50% åt sidorna och bakåt..Har du en hjuling som väger 350/400 kg ja då hjälper iaf mina Lemmar på släpet till att säkra i sidled...

Sedan fattar väl vem som helst att det går att lastsäkra på en flatbed... (Hoppas det om man har släp iaf)

 


Online just nu.

151 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
race
Flest online idag: 177. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme