Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch  (läst 650 gånger)

Utloggad johan_paz

Nyss köpt en sportman 800 efi, 2007, som första hjuling :)
Den har varit en arbetsmaskin från starten och det kommer den fortsätta att vara, men jag behöver använda den lite mer i skogen, så att få tag på något skydd under vore bra.
Någon som har tips på något överkomligt hasskydd? Kollat lite på Ebay men mest hittat till nyare eller enbart skydd för a-armarna.
Har någon något begagnat liggande är det ju givetvis intressant med.

Sitter fäste till polaris-plog fram, vet ej om det är i vägen för standard hasplåt under.

Undrar även om det finns något man kan göra med original vinchen fram, låter väldigt osmörjt när man kör den, finns det något som går att smörja upp?
« Senast ändrad: 1 november 2017 kl. 20:40:19 av johan_paz »

Utloggad rally nizze..

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #1 skrivet: 5 november 2017 kl. 06:39:57 »
Behövs ingen plåt under på en Polaris då ramen är såpass tät och robust så det är bara att köra på, A-arm skydd är ju bra då dessa skyddar drivknut-damaskerna. Ang winch satsa på en ny om den gamla låter illa visst det går att klyva och smörja men jag hade hellre satsat på en ny, finns flera på marknaden som är ganska bra.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Sme-oscar

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #2 skrivet: 5 november 2017 kl. 10:30:46 »
Jag skulle definitivt delat på winchen och gjort rent och i med nytt fett. Det är värt att testa innan man köper en ny.

Utloggad osla

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #3 skrivet: 5 november 2017 kl. 15:26:59 »
Vad är det för winsch? Warn eller märkesmaskin. Är det en Warn hade jag lagt ner lite tid och tagit isär, men är det någon kinesisk budget sak hade jag kört tills den gav upp

Utloggad johan_paz

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #4 skrivet: 9 november 2017 kl. 20:24:21 »
Winchen är orginal, svart och smutsig, men jag gissar att det är warn som tillverkat dem till polaris, får skruvas isär när tid finns.

Nu verkar det dock tyvärr som att den bränner rejält med olja så fort jag drar på, utan belastning kan man varva den bra mycket utan att det kommer rök, men så fort jag kör och gasar på så läggs det dimmridå. Befarar kolvringar :/

Att mäta comp var inte helt lätt, att komma åt tändstiften dvs. Någon som har något tips? Har gjort ett försök och det går att komma åt tändstiftet på höger sida utan att montera ner halva maskninen, ser värre ut på vänster.

Läcker dessutom från ventilkåpspackningen  :(veryangry):, allt för hårt dragna skruvar, beställt en 5-25nm nyckel och inväntar mer tid..

Utloggad osla

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #5 skrivet: 9 november 2017 kl. 20:47:34 »
Det går att komma åt det vänstra, jag har då bytt stift på min men som du säger var det jävligt och tålamod prövande men det gick utan att ta lös mer än sidokåporna

Utloggad johan_paz

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #6 skrivet: 10 november 2017 kl. 19:46:50 »
Kan ju låna min egen tråd och fråga om det är någon annan som haft problem med oljerök vid belastning?

Och om det lönar sig att beställa kolvar/cylindrar från usa, eller om det finns något prisvärt i eu? Hittade något i spanien på ebay men kan ju finnas fler varianter.

Utloggad Belse

SV: Hasplåtar Sportsman 800 EFI. + Fråga om original vinsch
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018 kl. 20:16:27 »
Kanske inte aktuellt nu, men jag har en likadan maskin, med en original Warn 2,5 winsch, som är märkt med Polaris också, och den har låtit som en stenkross, oftast när man matar ut linan, och det brukar gå över när man har kört den en stund. Iaf så körde jag av linan nu i veckan, och kom inte åt att få ut resten av linan utan att plocka bort linstyrningen, så jag tänkte att det är lika bra att ta bort hela winschen och kolla upp vad som låter illa i den. Hittade ingenting som kunde vara fel i den utan gjorde bara rent inuti, och smorde upp den med nytt fett, och nu går den tyst och fint igen så problemet var gammalt fett.

 


Online just nu.

196 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
M_åberg, ra, doggcrap, Ek1und,
Flest online idag: 223. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme