ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: 550 esp efi 2015, problem varm
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: 550 esp efi 2015, problem varm  (läst 13296 gånger)

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #24 skrivet: 31 oktober 2017 kl. 18:00:52 »
Låter som vi kommer från samma bransch.  ()p

Som du säger är det väldigt viktigt tex. att slipa ringarna rätt och att övre resp undre kompringar ska olika gap. Finns skräckexempel där folk tar ringar tillhörande en större kolvdiameter och filar upp gapet för att sedan tvinga ner dem i loppet etc.etc. Horrbibelt.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #25 skrivet: 31 oktober 2017 kl. 18:36:11 »
Jag satte en sådan här över soppaslangen på min CF 500 (förgasare) efter "ång-problem" och har inte haft problem sedan dess:
http://www.speeding.nu/p/turbo-tillbehor/varmeskydd/varmeskyddsstrumpa/varmeskyddsstrumpa-25mm.html

Passade även på att byta hela soppaslangen till bättre kvalitet samtidigt - visade sig att orginalslangen hade släppt en massa gummibitar invändigt som stoppade upp flödet rejält, fastnade i "pipen" in mot soppafiltret och inte i filtret i sig (som ju är genomskinligt).
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

Utloggad anders76

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 5
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
anders76
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #26 skrivet: 1 november 2017 kl. 14:38:42 »
.
« Senast ändrad: 1 november 2017 kl. 14:45:21 av anders76 »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anders76

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 5
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
anders76
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #27 skrivet: 1 november 2017 kl. 14:42:16 »
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.

Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :



Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.
Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.

Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:



Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.

Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.



Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar :)

OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..

//Anders

« Senast ändrad: 1 november 2017 kl. 15:11:03 av anders76 »
Anmäl till moderator   Loggat
(3 people liked this)

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #28 skrivet: 1 november 2017 kl. 15:59:34 »
Citat från: anders76 skrivet  1 november 2017 kl. 14:42:16
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.

Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :



Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.
Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.

Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:



Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.

Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.



Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar :)

OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..

//Anders

Gött det verkar lösa sig, som du säger så vill tändspolen ha kylning. Typiskt på en tändspole som blir överhettad är just att motorn misständer. Går den inte att flytta till ett bättre ställe?
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad anders76

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 5
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
anders76
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #29 skrivet: 1 november 2017 kl. 16:18:37 »
Ja, jag håller på å bockar lite metall å ska svetsa dit ett nytt fäste på andra sidan ramen. Har redan förlängt kablarna till spolen från boxen så dom inte sitter tajt.
Ska prata med återförsäljaren i morgon innan jag svetsar i ramen dock. Vill inte pajja garantin.
Annars får det bli nån slangklämma bara.
Idiotiskt att ha tändspolen ca 1dm från avgaströret :(

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #30 skrivet: 1 november 2017 kl. 17:51:19 »
På efi motorer är ju tändspolen en del av systemet då boxen styr både insprutning och tändningen. Ofta är spolen tillverkad av samma som efi systemet, dyra med andra ord.  :(
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #31 skrivet: 2 november 2017 kl. 07:26:30 »
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.
Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.
Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.
Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?
Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.
Du borde nästan få betalt tycker jag.  ()p

Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.
« Senast ändrad: 2 november 2017 kl. 07:28:03 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #32 skrivet: 2 november 2017 kl. 08:07:26 »
Det beror nog på hur ödmjuk tillverkare det handlar om, man har ju hört om dyra maskiner som smälter plasten och där verkar inget hända osv. Men man kan alltid hoppas.  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #33 skrivet: 2 november 2017 kl. 08:38:05 »
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.
Man hör ju inget om det längre?
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad anders76

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 5
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
anders76
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #34 skrivet: 2 november 2017 kl. 13:51:14 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet  2 november 2017 kl. 07:26:30
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.
Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.
Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.
Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?
Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.
Du borde nästan få betalt tycker jag.  ()p

Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.

Så länge maskinen är under garanti, så är min erfarenhet att leverantörens support inte vill lägga mantimmar på felsökning, utan bara byter ut alla delar så fort det bara går.
Ska dit nästa vecka och berätta vad jag gjort, så dom förhoppningsvis kan rädda nån annan som har samma frustrerande problem som jag haft.  Sen tänkte jag berätta att om dom framöver behöver hjälp med felsökning samt peka ut designmissar så tar jag bara 1500kr/tim + moms ;)

Anmäl till moderator   Loggat
(2 people liked this)

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
rally nizze..
SV: 550 esp efi 2015, problem varm
« Svar #35 skrivet: 2 november 2017 kl. 17:31:18 »
Citat från: Rickard Marklund skrivet  2 november 2017 kl. 08:38:05
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.
Man hör ju inget om det längre?
Många getingfärgade märkesmaskiner som smälter plasten. Skriver inte märket ifall nån blir kränkt  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: 550 esp efi 2015, problem varm
 


Online just nu.

599 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info