Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Större hjul=högre fart  (läst 726 gånger)

Utloggad Ricky1891

Större hjul=högre fart
« skrivet: 13 april 2017 kl. 23:42:30 »
Undrar om tips på större hjul till Wildcaten för högre fart och ax? Någon som har satt på 12tums fälgar och åker i 175 blås?
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #1 skrivet: 14 april 2017 kl. 00:00:30 »
Ändras utväxlingen så blir det oftast så att man får välja mellan högre toppfart eller rappare acc...
Just tyngre däck är sällan den rätta vägen att gå.
Byta drev är garanterat klart vanligare och mindre effektslukande.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ricky1891

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #2 skrivet: 14 april 2017 kl. 00:31:14 »
Tänkte att kombon drev+större däck skulle va ett sätt att få upp farten lite. Vikten påverkar den så mycket tror du? Man kan ju gå ner i bredd och upp ihöjd. Har köpt 15drev och har 32 i bak. Såg att det finns 16drev att köpa i tyskland så jag har inte satt på 15drevet då jag funderar på 16drevet och måste man förlänga kedjan som jag läste att evan gjort så vill jag göra det en gång bara. Seikel och ebert racing har mycket trimm till smc
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #3 skrivet: 14 april 2017 kl. 00:41:03 »
Om det gör "mycket" vet jag inte men hjulens vikt påverkar.
...och här är det rätt snålt med effekt så att ösa på massa rörlig massa vet jag inte om är rätta vägen att gå...
Riktigt smala hjul däremot, tänk mc... och du kunde nog få upp farten lite.

Vet inte hur mycket kedjan tar, men o-ringkedja tar ju nån häst... så kör du utan o-ringar kan du spara lite.
...osv...

32 bak är väl inte så litet?
Borde ju gå att få på 24-28 nånstans... kan inte så mycket om SMC men till andra quads finns det små drev att köpa.
Ofta måste man dock även byta drevhubben.

...men så är det ju om man börjar skruva, det tar aldrig slut... man måste byta mer och mer och mer........
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ricky1891

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #4 skrivet: 14 april 2017 kl. 00:54:55 »
Vad åker du för atv? Ska vara 50 häst så så snålt är det väl inte? E inte ute efter att köra asfort men det vore trevligt att hänga på raptor iallafall.
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #5 skrivet: 14 april 2017 kl. 10:52:34 »
Skall man åka 175 i något så anti-aerodynamiskt som en quad krävs effekt... och har man 50 häst så får det anses klent.

Äger inga fyrhjulingar nu men har haft lite olika förr.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad CrozOver

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #6 skrivet: 14 april 2017 kl. 16:38:47 »
Alltid tyckt quaddar varit kvicka. Sen fick man prova köra MC..   :whip:

Utloggad Ricky1891

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #7 skrivet: 14 april 2017 kl. 21:34:41 »
Men hallå? En gokart med 50hp 160 kilo gör 0 till 200 på under 17 sec? Utväxling o varv plus jävligt mycket stake gör mycket oavsett vad man åker. Den som
Vågar vinner och 4 hjul tar kurvor snabbare än
2. Har kört jävligt
vassa hojar men förlorat på att lägga ner hojjen tills pinnarna tar i där är bara Rossi och dom. 4 hjul är bara hålla hårt o stå på. Vågar utmana mc åkare om jag hade samma slut hastighet och stabilitet och en liten kåpa + Vinge. Jag ska dit. Snart blir det 2 takt 500 cross motor. Budar på en kram 520 o en honda 500 och tänker göra mc av min outlaw. Tiveden i Örebro ska få porta upp cylinderlopp och sen är det välkommet att komma på race.


 
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #8 skrivet: 14 april 2017 kl. 21:51:15 »
Gocart ja.. och hur höga är dessa i förhållande till en quad?
...och höjden ger luftmotstånd.
Och hur tungdrivna och tunga är hjulen på en gocart?

Sätter man på hjul som är 25 cm breda och 50 cm höga och som väger tio kilo styck på en gocart så blir den inte så snabb längre.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ricky1891

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #9 skrivet: 15 april 2017 kl. 04:26:45 »
Ja vi får se hur det går.Kommer bli låg och stum och får jag honda motorn 62häst original men med modd nästan 80 på drevet avstämd pipa 25tum höga 7 tum breda väg däck drevning osv så blir den tillslut troligtvis en hyfsat svår maskin att hänga på och med en förare som är helt fartblind orädd och mycket van vid höga farter så rejsar jag gärna. Har gett upp planerna och funderingarna på att få Wildcaten att bli ett lejon pga 4takten. Satsar på 2takt. Får dubbla effekten i 4takt för att hänga på 2takt.Har klämt på outlawen lite och kvaliten är hög på ramen o sving framvagn så där börjar jag nog lite sakta. Lär meddela hur det går. Tyvär inte rik eller snygg så det får bli lite pö om pö. Nästa år kanske. 6000 på cr500 motorn bara och nu ska det åkas smc på heltid.Och hydro,det är inte så mycket motstånd me kåpa sänkt maskin 168kilo osv att åka fort och säkert stabilt med en quad som är moddad för det.Gokart 125cc Ricky 500cc och vill dö glad så jag vinner med det som ska bli en goquad :headbang: :headbang: :DV
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Ricky1891

SV: Större hjul=högre fart
« Svar #10 skrivet: 18 april 2017 kl. 22:26:39 »
Kan medela en framgång i strävan om bättre ax och fart. Tog bakhjulen från outlawen och satte på Wildcaten och skillnaden var stor. Känns som jag har drevat upp ifram 1 kugg i både ax o fart och fast däcken var nästan 5cm högre väger dom hälften så mycket så nu vet jag hur jag ska fortsätta trimmningen av Caten. En bra men billig kedje avdragare skulle jag behöva om någon vet någon? Blav mycket glad att skillnaden var så stor på VIKT,FART OCH AX MED STÖRRE HJUL. Dock så i 148  gps så stod mätaren på 117 men vem åker och tittar på den? Tänte ändå slopa den när jag byggt klart min kåpa och sätta dit anra mätare som ligger med varv hastiget kylarvatten väelindikator me färg för optimal växling som jag kan programera om efter varje förbättring  i fart istället för den löjliga mätaren som sitter på. Känns som vanligt att ha rätt när det blivit en vana :headbang: :headbang:
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

 


Online just nu.

97 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Jan_A
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme