Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bästa framhjulen?  (läst 1166 gånger)

Utloggad Ricky1891

Bästa framhjulen?
« skrivet: 13 mars 2017 kl. 19:29:40 »
Är det någon som kan tipsa lite om runda framdäck? Jobbigt att studsa fram. Undra även lite om skoter däck som jag läst om men inte hittar någon info om storlekar på fälgar osv?
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2017 kl. 19:49:52 »
Frågorna är lite svävande här, så nog därför du inte fått några svar.

Scooterdäck som används är oftast till 10-tumsfälgar, dvs de fälgarna som oftast sitter på.
Man lägger oftast på bakdäck... i bredd om typ 130-150.

Vanliga quad-däck är generellt alltid runda om man köper riktiga.
Dvs låter bli Innova, Biltema mm.

Köp Maxxis, Goldspeed osv... och ju smalare desto mindre risk för instabil framfart.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ricky1891

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2017 kl. 05:07:37 »
Har kollat upp pirelli 150-80-10 som är ett högkvalitets däck för skoter. Priset på däckonline 385 kr st. Jag var och balanserade fälgarna och det blev många gånger bättre då han på innre satt 85g och yttre på samma fälg 105g? Andra fälgen i stort sätt samma och dom är nästan nya i minna ögon då dom rullat 120 130 mil. Nu full gas utan studs men vill gärna spåra till lite då och då. Köpte ett helt nytt set orginalfälg o däck från atvhuset 3000 kr och balans maskinen la fram ett ännu större antal vikter men bestämde mejför att avvakta ev pirelli köp. Min pensionär granne har däck firman kvar i källaren så det är nära o billigt. Oftast glad över ett par bira och lite snack en stund. Nu funderar jag på större däck och fälg för högre hastighet. Men köpa Bildäck pga stor prisskillnad och högre kvalitet.
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Atheos

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2017 kl. 13:52:10 »
Kan varmt rekommendera en styrdämpare också.

2014 Yamaha Raptor 700R SE "Midnight Blue"
DMC Force 4 duals, FCI with box, PC5 With Auto tune,
HotCams stage 2, 11:1 piston, 15T/37T,
TM Works case saver, ASV F3 levers, ProArmor killswitch,
Nerf Bars Pro Peg Alba Pro Elite, Streamline steering stabilizer,
Miedl Quadlights, Koso RX1n, PowerMadd handguards

Braaap!

Utloggad Ricky1891

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2017 kl. 17:57:00 »
A,har funderat på det jag med. Någon rekomenderad modell? svårt att bara köpa utan att veta om det är något som passar bra på wildcaten eller inte. Måste ha ett tystare avgas utan att förlora effekt,och helst få mer mos i slungan. Någon med tips på vad, typ från mc eller så?
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Atheos

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2017 kl. 19:14:54 »
Tyvärr har jag ingen aning om styrdämpare till smc, har bara köpt för yamaha raptor och suzuki ltz men borde ju finnas någon som funkar.

2014 Yamaha Raptor 700R SE "Midnight Blue"
DMC Force 4 duals, FCI with box, PC5 With Auto tune,
HotCams stage 2, 11:1 piston, 15T/37T,
TM Works case saver, ASV F3 levers, ProArmor killswitch,
Nerf Bars Pro Peg Alba Pro Elite, Streamline steering stabilizer,
Miedl Quadlights, Koso RX1n, PowerMadd handguards

Braaap!

Utloggad Hydro

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2017 kl. 06:58:11 »
Det är mycket som utgör grund för stabilitet på väg, inte bara däck.
Hjulvinklar, styrvinkel, precision i hjulupphängning mm, mm...

SMC har jag inte så stor erfarenhet av, bara kört några kilometer på asfalt.
Tyckte det gick rätt fint, pressade till toppfart och som sagt... men man fick ju hålla i styret.
Raptor med crossdäck gick lugnare på väg, mönstret "förlåter" väl en del kan jag tänka.
Raptor med konventionella asfaltsdäck var rätt spårkänslig och nervös men nån obalans noterade jag inte trots obalanserade hjul.
...och sen då Raptor med scooterdäck fram - klart lugna upp till toppfart.

Där jag har störst erfarenhet på asfalt med quad så är det dock på EATV.
Det är dock en helt annan division på prylar, så att den gick stabilt skall man nog inte förvånas över.
Körde först med Goldspeeds klibbiga motardhjul och bytte sen till Maxxis.
Valde då de med högst hastighetsindex, har för mig de fanns i 120 och 160... så valde då 160 och ej heller dessa balanserades.
Gick precis hur stabilt och lugnt som helst, en finger på styret (gasrullen) i 200 gick bra.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ricky1891

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2017 kl. 21:21:22 »
Låter hur kul som helst. Tumme upp. Är lite nybörjare och solo med villa och så så lär ju köpa saker efter plånboken. Men 200 är en härlig hastighet. Får börja glo lite på ninja motorn. 4 cyl 145 hk kanske ja hänger me? kanske dör me.
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Hydro

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2017 kl. 21:47:00 »
Tredubblar du effekten i SMC:n så lär du troligen hänga på en EATV ja.
...och fartkänslan lär garanterat bli högre på SMC:n...
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Atheos

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2017 kl. 14:44:53 »
Tredubblar du effekten i SMC:n så lär du troligen hänga på en EATV ja.
...och fartkänslan lär garanterat bli högre på SMC:n...

haha ja förfan kolla med gps vilken fart du maxar och avgör sen om du verkligen skulle vilja köra 200km/h :)
Jag är feg har kört 200+ med bilar men skulle inte vilja göra det med min quad. :)

2014 Yamaha Raptor 700R SE "Midnight Blue"
DMC Force 4 duals, FCI with box, PC5 With Auto tune,
HotCams stage 2, 11:1 piston, 15T/37T,
TM Works case saver, ASV F3 levers, ProArmor killswitch,
Nerf Bars Pro Peg Alba Pro Elite, Streamline steering stabilizer,
Miedl Quadlights, Koso RX1n, PowerMadd handguards

Braaap!

Utloggad Ricky1891

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2017 kl. 14:59:05 »
305 kmtimmen med 1100gsxr är väl mitt rekord på mc så jag vet hur fort det kan gå. Kawa ninjan 600 strax över 270.
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

Utloggad Ricky1891

SV: Bästa framhjulen?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2017 kl. 15:00:28 »
Kan inte känna rädsla för fart bara glädje.
Yamaha Fs1dx, FS1se, lb50,lb80, Dtr50, Zundapp combinette50, Crescent raket50, Bashan BB250, Polaris outlaw450, Smc Wildcat520.

 


Online just nu.

173 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
shortlund
Flest online idag: 202. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme