Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Visco lok, hur bra är den?  (läst 2318 gånger)

Utloggad Smirrkoff

Visco lok, hur bra är den?
« skrivet: 8 december 2016 kl. 22:41:49 »
Hej!

Sitter och studerar vilken ATV man kan tänka sig. För efter att garaget är på plats så har man fått tillstånd att införskaffa en.

Kikar mer och mer på Can am xmr 650 -16. Den ser bra ut. Men jag är lite skeptisk till visco loken att den är automatisk.
Ni som kör dessa, handen på hjärtat. Är den så bra som man hör att  den är? Kopplar den in kvickt? Märker man av det ens? 
När tiden är mogen så ska man ju testa någon maskin men vill gärna höra era personliga åsikter om dem.
Är även inne på en Grizzly 700 eller varför inte en AC 700. 

Det jag gillar med dem är att jag som chaufför bestämmer när man vill ha det diffat. 
Men det är kanske skit sak samma, ska bara ploga infarten, använda den till arbete i bostadsområdet och leka i skogen. Utflykter med junior, ut och åka en sväng och ta med korv och grilla i skogen och sen hem igen. Det är användningsområden jag kan komma på nu.




Utloggad skogsbonne

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #1 skrivet: 8 december 2016 kl. 23:10:43 »
jag tycker visco loc funkar utmärkt, man lär sig även hur man ska köra för att den ska hålla sig "låst"

Klättrar man och håller på så märker man ju när den går in och ur men jämn gas så håller den i fint

Grizzly 700 är ju riktigt skottsäkra och du lär ha ett problemfritt ägande men effekten saknas ju om man jämför med CA 650

Samma med Arctic cat, skottsäkra maskiner, dock lite klena axlar och kardan

Ser absolut ingen fördel att kunna välja själv, diffen blir mer eller mindre oanvänd eller försent ilagd

Can am om du vill köra på bakhjul eller gillar effekt helt enkel men dom andra 2 funkar ju minst lika bra till det du ska göra :)
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad kurttis

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #2 skrivet: 9 december 2016 kl. 20:39:18 »
Har en xmr 650 -2013 och tycker diffen funkar kanon.
Innan can amen körde jag kawa bruteforce, kingquad 750, arctic 700 och jag saknar då inte diff knappen som finns på dessa maskiner.
Och effektmässigt går det inte att jämföra förutom med kawasakin som går riktigt jäkla bra

Utloggad rally nizze..

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #3 skrivet: 9 december 2016 kl. 21:16:10 »
Har en xmr 650 -2013 och tycker diffen funkar kanon.
Innan can amen körde jag kawa bruteforce, kingquad 750, arctic 700 och jag saknar då inte diff knappen som finns på dessa maskiner.
Och effektmässigt går det inte att jämföra förutom med kawasakin som går riktigt jäkla bra
Kawa diffknapp  :hmmm:
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad kurttis

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2016 kl. 11:00:18 »
Diffspak eller knapp vad är det du inte fattar?
« Senast ändrad: 10 december 2016 kl. 18:03:30 av Rickard Marklund »

Utloggad rally nizze..

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2016 kl. 11:51:59 »
Diffspak eller knapp vad är det du inte fattar?
Bara för att jag ifrågasatte diffknapp på en kawa jag vet att kawan inte har diffknapp utan en spak på styret då jag själv har kawa. Och alla förstår inte skillnaden om vad man menar då man skriver diffust en spak som på kawan drar man i och en knapp som dom flesta atv´s har trycker man in! är det så svårt att förklara nej det är det. Och jag är inte den som brukar bry mig nämnvärt i diskussioner om det ena eller andra men man kan iaf lägga ner sig och förklara ordentligt eller är du ute efter tjafs ?.
Jag är inte det iaf, vi ska väl hjälpa varandra på ett ställe som detta forum.
« Senast ändrad: 10 december 2016 kl. 18:05:15 av Rickard Marklund »
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Sme-oscar

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2016 kl. 12:18:28 »
Jag har en Can-am 1000 och innan det hade jag en grizzly 700 och jag saknar aldrig diff knappen. Mycket bekvämare med visco loc. Sen på dom två åren jag hade grizzlyn så tror jag att jag diffade den typ tre gånger.

Så till det du beskriver att du ska ha din atv till så skulle jag inte tveka att köpa atv med visco loc

Utloggad osla

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2016 kl. 12:26:56 »
jag hör till dom som inte gillar viscon. är man jävligt till med höga stubbar eller stenar så fungerar det inte lika bra, jag vill ha låst direkt, då klättrar det bäst över stock och sten, istället för att det ska börja hinna slira innan det börjar bromsa i viscon. det har blivit ljusår bättre mot för hur dom var i början, då fick man va glad om båda hjulen drev nån gång vid lite mer avancerad körning

Utloggad Hydro

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2016 kl. 12:42:05 »
Till körningen som omnämns i första inlägget krävs ingen låsning av framdiffen, möjligen vid plogning och då funkar visco fullt tillräckligt.

Manuell låsning är bra vid riktigt trixig terräng eller där gaspådrag är olämpligt av annan orsak.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad mabh__87

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2016 kl. 00:00:43 »
Skulle aldrig vilja vara utan riktig diff lock i riktigt terräng körning
Har själv en grizzly 700-15
Polarna åker can am och dom orkar inte låta när de verkligen behövs.
Ena can am 650 xmr vart viscon helt slut efter en fastkörning på en myr så de vart byte och maskinen hade endast gått 20Tim...

Utloggad Smirrkoff

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #10 skrivet: 11 december 2016 kl. 23:57:30 »
Tackar för era svar! Intressant att höra vad  ni tycker.

Hur är det när ni smyger över saker? Hur hög hastighet eller låg kan ni köra på innan den klickar i?  Då menar jag var gränsen går vid inte diffat.

Jag kan ju se någon fördel med viscon... Ena är ju då att det aldrig blir 100% låst. Det gör ju att det spar på grejerna. En annan är ju att man inte behöver  tänka.  Sen så tycker jag lite. Finns det en diff så ska det diffa, inget där i mellan. Sen får man ju köra därefter. Fördelen är då att man kan stanna till och veta att det fortfarande är diffat tills man lägger ur.

Det känns lite som att själva körningen blir mer kontrollerad om man kan välja själv, eller har jag fel ni som kör med nyare viscon?

Srn får man givetvis ha med i tanken  vad man ska använda grejerna till. Till det jag tänkt.. så lär det kvitta. Tycker att maskinen ser himla trevlig ut.

Utloggad kurttis

SV: Visco lok, hur bra är den?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2016 kl. 05:53:36 »
Kan du inte låna hem en xmr på prov nån dag ?

 


Online just nu.

180 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Mattias, Strawie, mdk,
Flest online idag: 193. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme