Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.  (läst 1841 gånger)

Utloggad börjelundin

Tjenare gubbs..!
Min xmr1000 har gått ca 65 timmar. För 15 timmar sedan (Maj 2015)  var den inne hos åf för 50h service samt felsökning av lågväxeln, som hoppar ur och kuggar över vid belastning. Låter som en jävla smatterkoppling..!

 Alla andra växlar funkar klockrent, friläget går i utan problem. Åf justerade länkaget och bytte oljan som då var fri från spåner. Perfekt tänkte jag. Använde den inte så mkt, mest grusväg & lite puttrande i skogen. Men när jag väl började pressa den lite på lågen så visst fan var problemet där igen..


Skiten blir ståendes pga bristande intresse, tar beslutet att försöka sälja maskin och tänker; det är nog bäst att jag lämnar in den igen och får detta fixat innan jag försöker sälja.

Åf där jag köpte maskin hade ganska lång väntetid så jag bestämmer mig för att höra med min lokala handlare. Inga bekymmer, dom tar maskin.


Tappar ur oljan ur lådan, fullt med spån å fliser. Plockar isär grejerna och skicka info och bilder till brp för beslutande om garanti eller ej.


Jag blir nekad garanti då brp hävdar att jag har växlat med maskin i rullnig. Jag motsätter mig detta, då jag har haft maskin sen den va ny, jag har inte lånat ut den till någon osv osv. Det första jag vart informerad om när jag köpte min första hjuling 2012, det var att INTE växla med maskin i rullning. Som mekaniker till yrket känns detta ganska självklart..

Har B.E.S.T garantin på maskin, trodde aldrig detta skulle bli ett problem överhuvudtaget..
Vad fan gör jag?
Känner mig lite lurad av hela "garanti grejen "
Tack på förhand!

Utloggad Hakerik

SV: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.
« Svar #1 skrivet: 1 december 2016 kl. 22:05:17 »
Om händelseförloppet är som Du beskriver borde ÅF som du var till för 50tim service känna till att du då klagade på felet. Det finns hur mycket som helst på nätet att läsa om konsumenträttigheter.
Ta och läs på lite så Du har klart för dig mer om dina rättigheter.
Klipper in lite text från
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/
När garantin inte gäller
För att säljare ska slippa stå för garantin måste de bevisa att felet beror på

att det har skett en olycka efter att du har fått varan.

att du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt.

att du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar.

Bevisbördan för dig som konsument ökar allteftersom tiden går. Om det gått en längre tid kan det vara svårt att bevisa att det inte är du som orsakat felet.

Låt ÅF få en chans till och får du tvär nej så är det bra om du har läst på lite så du kan argumentera.
Det finns nog mängder av liknande fall att hitta på nätet.
I sista hand vänd dig till ARN. Det kostar inget men kan ta en förskräcklig tid.

Lycka till och ge inte upp.
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad börjelundin

SV: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.
« Svar #2 skrivet: 1 december 2016 kl. 22:17:59 »
Tack för svar!
Problemet är inte försäljare eller åf, dom är väldigt tillmötesgående och jättebra att resonera med. Vd:n hos åf där jag köpt maskin sa att han tyckte att det var märkligt att brp inte bevilja garanti.
Detta efter att han tagit del av bilder på växellåda och skadade delar.
Däremot så verkar inte brp gå att rubba...

Utloggad Skojaren

SV: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.
« Svar #3 skrivet: 1 december 2016 kl. 22:33:11 »
Precis som Hakerik skriver så åligger bevisbördan säljaren inom garantitiden. Utanför garantitiden är det köparens ansvar att bevisa att felet funnits, eller att varan brustit i kvalitet.

BRP kan inte bara säga "du har växlat med maskin i rullning." 
Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden och be om hjälp med hur du skall gå vidare. http://www.arn.se/
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience

Utloggad Mrlilje

SV: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2017 kl. 07:36:38 »
Hur har det gått i ärendet?
Can-Am Outlander 570 PRO T3 -17
Can-Am Renegade XMR 1000R -16 SÅLD
Can-Am Outlander 650 PRO -16 SÅLD

Utloggad Blomqvist

SV: Xmr 1000 2014 problem med lågväxel, blir nekad garanti.
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2017 kl. 14:34:09 »
Jag skulle också gärna vilja veta hur det gick.
Är Can-Am´s B.E.S.T.-garanti värd något?

 


Online just nu.

173 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Lowest, UFR, 4hjul, Beangan, HåkanJ,
Flest online idag: 223. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme