Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ingen kompress i cylinder Varför?  (läst 1776 gånger)

Utloggad Lopata29

Ingen kompress i cylinder Varför?
« skrivet: 6 november 2016 kl. 21:01:53 »
Hej
Jag har en bashan ATV 200cc, allt ä bra förutom ingen kompress i cylindern tändstiften är torr det ä en sak sen när man har finger på (där tändstiften sitter) och man ska starta så är de jätte dålig tryck nästan ingen alls och den suger inte in fingret heller som innan eller på andra motorer:/ vet nån här på forumet vad de kan vara för fel? Jag är jätte tacksam för hjälp:)

Utloggad Jupiter

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #1 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:07:59 »
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lopata29

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #2 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:22:47 »
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
Vilken ventil menar du? jag tror att de kan vara nåt me kolvringar men jag är inte säkert och vill inte skruva löst motorn för att de kan vara annat fel som inte jag vet om:/

Utloggad Lopata29

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #3 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:24:19 »
Kan vara allt från en ventil som behöver justeras och inte tätar till kassa kolvringar, toppackning etc. Börja med att justera ventilerna och kolla så inte kylvattnet har olja i sig vilket är ett tecken på läckande toppackning (oftast får man högt tryck i kylsystemet vid det scenariot, men kolla ändå).
Och ja jag har kollat kylvattnet och det finns inget olja

Utloggad rally nizze..

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #4 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:27:08 »
Gör som jupiter skrev börja med att kolla ventilspel sluter dom inte tätt så blir det dålig komp och den vill då inte starta. efter det om den ändå inte startar så kan du riva cylinder och kolla ringar / kolv
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Jupiter

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #5 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:28:52 »
Vilken ventil menar du? jag tror att de kan vara nåt me kolvringar men jag är inte säkert och vill inte skruva löst motorn för att de kan vara annat fel som inte jag vet om:/
Under ventilkåpan på motorns topplock sitter oftast små justerskruvar för motorns ventiler, de ska justeras så ett specifikt mellanrum finns mellan ventilen och vipparmen. Ofta olika mått på insug respektive avgasventil. Tänk på att motorns svänghjul ska stå i ett visst läge för att ventilerna ska ligga obelastade vid justering.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lopata29

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #6 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:33:27 »
Ska titta på de nu och imorron ska jag försöka justera och säga hur de gick men då vet jag vart man ligger tack iallafall :)

Utloggad Jupiter

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #7 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:39:54 »
Hoppas det löser sig.  :)
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lopata29

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #8 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:56:15 »
Hoppas det löser sig.  :)
Hoppas jag me:/ de kommer inte vara lätt att justera den för insugning ska va 0,10mm och trycket ska va 0,15mm, jag hoppas att felet är me kolvringar och inte me ventilspel, vill helst inte hålla på me att justerar när man aldrig har gjort de förut:/ men jag hoppas att de löser sig jag hör av mig när de blir något annat eller om jag lyckas:)

Utloggad Jupiter

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #9 skrivet: 6 november 2016 kl. 21:59:03 »
Hoppas jag me:/ de kommer inte vara lätt att justera den för insugning ska va 0,10mm och trycket ska va 0,15mm, jag hoppas att felet är me kolvringar och inte me ventilspel, vill helst inte hålla på me att justerar när man aldrig har gjort de förut:/ men jag hoppas att de löser sig jag hör av mig när de blir något annat eller om jag lyckas:)
Ventilspelet och justering av det är normal service, det ska göras i intervall angivet i maskinens handbok. Byta ringar är en helt annan och betydligt mer komplicerad sak.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lopata29

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #10 skrivet: 6 november 2016 kl. 22:10:17 »
Ventilspelet och justering av det är normal service, det ska göras i intervall angivet i maskinens handbok. Byta ringar är en helt annan och betydligt mer komplicerad sak.
Ja jo jag håller med, jag såg en video på youtube men han sa ju de själv att man själv tar ansvar för de man gör lämnar man in de på servic så fixar dom de utan krångel, kolvringar har jag bytt flera gånger i olika motorer och inte haft bekymmer (inte i den) sen så har jag annan problem som jag glömde nämna i början att de finns ingen gnista och ja tendstiften fungerat jag har kollat vart kan felet ligga tror du?

Utloggad Jupiter

SV: Ingen kompress i cylinder Varför?
« Svar #11 skrivet: 6 november 2016 kl. 22:22:25 »
Kan vara allt från dålig tändspole och kabel till CDI-box och pick-up på svänghjulet, kolla även så spolen får ström fram.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

 


Online just nu.

189 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 213. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme