Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Kostnad för 100-timmars servicen?  (läst 1460 gånger)

Utloggad Z1973

Kostnad för 100-timmars servicen?
« skrivet: 13 augusti 2016 kl. 07:55:28 »
Hej!
Köpte en Sportman 800 2005:a för ett tag sedan. Killen som ägde den innan har bara bytt motoroljan i våras, han köpte den våren 2014 och då var den servad på Polarisverkstad.
Så nu tänkte jag göra stora servicen på den.

Har fått pris från två Polarisverkstäder och priset skiljer sig marginellt. Vad betalar ni för stor servicen? Den med alla oljor och alla filter?

//Mattias

Utloggad Beya

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 09:49:35 »
Vill minnas att det var svindyrt att lämna in på service.... Bättre att du gör den hemma!
Polaris Sportsman 500cc

Utloggad Z1973

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 12:34:52 »
Vill minnas att det var svindyrt att lämna in på service.... Bättre att du gör den hemma!

3 + moms  :D. Har tyvärr inte kunskapen att göra det. Tänkte att om Jagger den nu så är den fresch länge.

Utloggad PeterTh

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 17:39:56 »
Hej,
Köpte också precis en 2005 800 Twin. Den hade precis fått en 100-milaservice på Traktor Nord i Uppsala. Total kostnad var 11482 kr exkl. moms. För denna imponerande summa böt man också drivrem (1792 kr för remmen), en damask fram (585 kr för damasken) och satte dit hd-fjädrar bak (1813 kr för båda). Arbetskostnaden för detta var 5425 kr (7,75 h á 700 kr). För 100-timmarsservicens material så tog man alltså 1867 kr. Hur många av timmarna som var service framgår inte av fakturan. Jag kan kallt konstatera att serva kommer jag att göra själv... Maskinen hade gått 5 timmar efter servicen när jag köpte den. I servicen ingår det också en massa kontroller, t ex kontroll av hjullager. När jag körde maskinen över 40 km/h hade jag en del vobblande i styret så jag kollade hjullager fram. Båda var tämligen glappa så jag har bytt dem nu. Konstigt att de kan gå från ok till slut på 5 timmar...

Med vänlig hälsning
Peter

Utloggad Z1973

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 18:09:44 »
Hej,
Köpte också precis en 2005 800 Twin. Den hade precis fått en 100-milaservice på Traktor Nord i Uppsala. Total kostnad var 11482 kr exkl. moms. För denna imponerande summa böt man också drivrem (1792 kr för remmen), en damask fram (585 kr för damasken) och satte dit hd-fjädrar bak (1813 kr för båda). Arbetskostnaden för detta var 5425 kr (7,75 h á 700 kr). För 100-timmarsservicens material så tog man alltså 1867 kr. Hur många av timmarna som var service framgår inte av fakturan. Jag kan kallt konstatera att serva kommer jag att göra själv... Maskinen hade gått 5 timmar efter servicen när jag köpte den. I servicen ingår det också en massa kontroller, t ex kontroll av hjullager. När jag körde maskinen över 40 km/h hade jag en del vobblande i styret så jag kollade hjullager fram. Båda var tämligen glappa så jag har bytt dem nu. Konstigt att de kan gå från ok till slut på 5 timmar...

Med vänlig hälsning
Peter

Då låter det någ rimligt med 3+m för servicen. Dom pratade om att det är olja nere i varje nav som byts 🤔. Det är när det kommer till det + oljebytet för 4X4 driften fram å bak som mina kunskaper tryter. Vanligt oljebyte i motorn reder jag säkert ut.

Utloggad JussiN

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 19:32:34 »
Kan du byta olja i motorn kan du byta olja i drivlinan också. Det brukar finnas bra instruktionsvideor på youtube.

Utloggad osla

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 22:39:27 »
jag betalade drygt 2900 för 100 tim servicen på min 800 nu i sommar på polaris här i stan. dyrt men man måste väl så länge man har garanti

Utloggad Z1973

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2016 kl. 23:24:09 »
jag betalade drygt 2900 för 100 tim servicen på min 800 nu i sommar på polaris här i stan. dyrt men man måste väl så länge man har garanti

+moms förmodar jag, eller?

Utloggad osla

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2016 kl. 15:13:47 »
+moms förmodar jag, eller?

nä, givetvis med moms, 2300 nånting utan moms

Utloggad Z1973

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2016 kl. 16:58:28 »
nä, givetvis med moms, 2300 nånting utan moms

Det är väl inte givetvis. Då jag pratat med två Polarisverkstäder och den ena skulle ha 3200+m å den andra 3000+m. Eftersom att alla tre uppgifterna är från Polaris så skiljer sig säkert innehållet något.

Utloggad Jaybee

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2016 kl. 19:12:53 »
Man anger ALLTID pris med moms till privatpersoner, sånt behöver du inte ens fråga en handlare om. Säger dom 3000 till dej så är det ink moms. Har ni köpt hjulingen på er firma blir det annat...

Utloggad Z1973

SV: Kostnad för 100-timmars servicen?
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2016 kl. 20:23:31 »
Man anger ALLTID pris med moms till privatpersoner, sånt behöver du inte ens fråga en handlare om. Säger dom 3000 till dej så är det ink moms. Har ni köpt hjulingen på er firma blir det annat...

Fungerar tyvärr inte så i verkligheten. Handlare är så inne i sitt ex.moms tänk. Händer mer än ofta skulle jag vilja säga att priset anges utan moms. Därför är ja noga med att klargöra detta innan affär för att slippa obehagliga överraskningar.

 


Online just nu.

107 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP
Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme