Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: hur påverkar trasiga reedventiler?  (läst 2385 gånger)

Utloggad alex82

hur påverkar trasiga reedventiler?
« skrivet: 7 mars 2016 kl. 20:39:20 »
Har haft en del strul med grabbens lt80 o jag har rensat förgasare, kollat funktionen på soppakranen.
Ett tag gick den ganska bra men kort därefter börja den strula igen.
Cykeln kväver sig när den blir varm. Eller om man gasar upp dewn försiktigt kan man få den att komma igång igen, men det kanske nte barnen ska behöva hålla på o klydda med?
Plockade hur som loss förgasaren igen då jag tänkte att det kanske runnit ner mer skit från tanken?
Tänkte rensa förgasare och montera ett inlinefilter på slangen.
Denna gången plockade jag även av reedventilerna och upptäckte att den ena läppen va sprucken och sakna en liten flisa.
Även gummit som läppen ska täta mot va lite sargat. Känns som jag bör byta båda delarna. Men kan problematiken bero på reedsen?
Denna cykel har även vid flera tillfällen lyckats få vevhuset fullt av bensin och sedemera skapat hydraulisk låsning i tidigare nämnda vevhus. Detta tycker jag är mycket underligt, några ideer på det?

Utloggad Jupiter

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #1 skrivet: 7 mars 2016 kl. 20:47:28 »
Det påverkar inte jätte mycket om reedventilerna är otäta, de fungerar mest som en backventil mot förgasaren. Fyller den vevhuset med bränsle är nålventilen i förgasaren otät.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Pelle_jkpg

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #2 skrivet: 7 mars 2016 kl. 22:29:27 »
Känns spontant som tjuvluft.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Rickard Marklund

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #3 skrivet: 8 mars 2016 kl. 03:25:04 »
tjuvluft kan du detektera genom att spraya startgas runt förgasaren, om motorn varvar upp så tjuvar den luft någonstans.
Görs lämpligen när den "börjat gå dåligt".
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad alex82

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #4 skrivet: 8 mars 2016 kl. 18:59:34 »
Det påverkar inte jätte mycket om reedventilerna är otäta, de fungerar mest som en backventil mot förgasaren. Fyller den vevhuset med bränsle är nålventilen i förgasaren otät.

Har beställt nya reedventiler ändå. För det kan ju inte vara bra iallafall... o dom kosta typ 300 kr för en uppsättning nya.
Ny nålventil, o-ringen mellan bakelitskivan o förgasare, o packning till flottörhuset.

Rätta mig om jag har fel ang nålventilen. Men är inte bränslets enda väg ner i vevhuset via huvudmunstycket pga undertryck i venturi i gasform? Hur kan det räcka för att fylla vevhuset med bensin?
Om nålventilen inte sluter tätt... borde det inte ta vägen genom nån överströmningsslang snarare än ner i motorn?

Utloggad Jupiter

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #5 skrivet: 8 mars 2016 kl. 20:09:46 »
Är nålventilen kass kommer det in via huvudmunstycket när flottörhuset svämmaröver och ner i vevhuset.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad alex82

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2016 kl. 18:39:27 »
men brukar det inte flöda genom nån kanal o ut genom en slang nånstans?
Det gjorde det alltid på min moped när de va strul med nålventilen o flottören iallafall.

jag provade blåsa genom mässingshylsan som soppaslangen sitter på och lyft flottören lite försiktigt. blev jättestopp.
Har iallafall beställt en renoveringssats till förgasaren ändå.
Lika bra att byta grejerna när den ändå är nere. kosta 254 kr ink frakt 

Utloggad alex82

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2016 kl. 19:41:46 »
renoveringssatsen till förgasaren är uthämtad och allting i förgasaren är bytt.
Nu väntar jag bara på reedventilen och dom andra grejerna. sen ska lt:n monteras ihop igen och få lite ny olja i transmissionen.
Sen får jag väl hålla tummarna att den funkar som den ska

Utloggad Cittra49

SV: hur påverkar trasiga reedventiler?
« Svar #8 skrivet: 4 augusti 2016 kl. 08:12:07 »
För att va på den säkra sidan byt bensinkran, de är ju allt annat än bra, då membranet i kranen kan göra att den flödar om den får stå ett tag, kan även gå lite kalvrisigt om kranen inte orkar öppna ordentligt.

Antar att du märkte den blev lite mer lättstartad efter reed ventilbytet, då kompen inte går ut bakvägen  ':)

 


Online just nu.

198 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Kronblom, Diesel Nordlöf,
Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme