Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Växellåds haveri!  (läst 1289 gånger)

Utloggad Ninnema

Växellåds haveri!
« skrivet: 29 februari 2016 kl. 17:38:05 »
var ute och åkte med en polare i det fina vädret, och plötsligt så small det till i min vildkatt.
Skulle köra ut från en grusplan var på jag gav fullt och la i 1:an, 2:an men när 3:an lades i så small det till och hela bakaxlen låste sig.
Först trodde jag att det var en slump då den gick att köra igen. Men när vi bestämde oss för att åka hem så kom det mer problem. 3:ans växel gav ingen respons, gick att få i den men den betedde sig som neutralen, och sen låste den sig helt, 4:an och 5:an gick heller inte att få i. Nu går det inte att få i eller ur någon växel.

Har någon varit med om detta innan och vet vad felet är? Och vad som behöver bytas ut?

Ska ringa ATV huset i morgon för att beställa delar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
SMC Wildcat 503 RE -12
Braaap! Braaap!

Utloggad Jupiter

SV: Växellåds haveri!
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2016 kl. 18:55:35 »
var ute och åkte med en polare i det fina vädret, och plötsligt så small det till i min vildkatt.
Skulle köra ut från en grusplan var på jag gav fullt och la i 1:an, 2:an men när 3:an lades i så small det till och hela bakaxlen låste sig.
Först trodde jag att det var en slump då den gick att köra igen. Men när vi bestämde oss för att åka hem så kom det mer problem. 3:ans växel gav ingen respons, gick att få i den men den betedde sig som neutralen, och sen låste den sig helt, 4:an och 5:an gick heller inte att få i. Nu går det inte att få i eller ur någon växel.

Har någon varit med om detta innan och vet vad felet är? Och vad som behöver bytas ut?

Ska ringa ATV huset i morgon för att beställa delar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Börja med att dela motorn, beställ delar när du vet vad som ska åtgärdas.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Ninnema

SV: Växellåds haveri!
« Svar #2 skrivet: 1 mars 2016 kl. 21:25:31 »
Börja med att dela motorn, beställ delar när du vet vad som ska åtgärdas.

Där börjar mina problem ;)
För det första så har jag ingen plats att vara på, har ju jobbet men då måste jag vara klar söndag kväll för den kan inte stå där.
Nästa bekymmer är att jag inte har någon erfarenhet av att skruva i en motor, känner förvisso folk som kan. Men vill inte vara krånglig och besvärlig :)

Nä, det lutar åt att lämna in den på någon verkstad, får hellre kosta lite i så fall :)
SMC Wildcat 503 RE -12
Braaap! Braaap!

Utloggad Sme-oscar

SV: Växellåds haveri!
« Svar #3 skrivet: 2 mars 2016 kl. 21:55:01 »
Fasen vad tråkigt för dig. Hoppas det löser sig

Utloggad Jupiter

SV: Växellåds haveri!
« Svar #4 skrivet: 2 mars 2016 kl. 21:58:47 »
Där börjar mina problem ;)
För det första så har jag ingen plats att vara på, har ju jobbet men då måste jag vara klar söndag kväll för den kan inte stå där.
Nästa bekymmer är att jag inte har någon erfarenhet av att skruva i en motor, känner förvisso folk som kan. Men vill inte vara krånglig och besvärlig :)

Nä, det lutar åt att lämna in den på någon verkstad, får hellre kosta lite i så fall :)
Äsch, det löser du lätt själv. En motor är inte så komplicerad som man tror.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Hydro

SV: Växellåds haveri!
« Svar #5 skrivet: 2 mars 2016 kl. 22:16:56 »
Jo... och en växellåda också.
Men framför allt kanske det kan behövas ett tränat öga för att se vad som faktiskt behöver bytas, så man inte byter för lite... men drev och gafflar kan nog vara på shoppinglistan.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

SV: Växellåds haveri!
« Svar #6 skrivet: 2 mars 2016 kl. 22:20:24 »
Själva motorn med internadelar brukar vara det enkla, noggranheten kommer vid montering av kamkedja och dess läge i förhållande till veven. Tändningen är ju inte något man justerar tex.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Ninnema

SV: Växellåds haveri!
« Svar #7 skrivet: 2 mars 2016 kl. 23:12:23 »
Fasen vad tråkigt för dig. Hoppas det löser sig

Ja det är jäkligt surt :-\ Men ska nog få ordning på det så småningom :)



Det lutar åt att plocka bort motorn och ta upp den i lägenheten, bor själv i en 3:a så det extra rummet får bli ett tillfälligt garage ()p

Har några som jag känner som är insatta i hur sånt kan fungera, känner att jag behöver hjälp med detta. Kommer nog inte lösa det på egen hand :)
SMC Wildcat 503 RE -12
Braaap! Braaap!

Utloggad Hydro

SV: Växellåds haveri!
« Svar #8 skrivet: 2 mars 2016 kl. 23:17:39 »
...att plocka bort motorn och ta upp den i lägenheten, bor själv i en 3:a så det extra rummet får bli ett tillfälligt...

Heminredning på hög nivå!
 :headbang:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Sme-oscar

SV: Växellåds haveri!
« Svar #9 skrivet: 2 mars 2016 kl. 23:20:28 »
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35798.0

Vet inte om det är samma men kanske

Utloggad Ninnema

SV: Växellåds haveri!
« Svar #10 skrivet: 3 mars 2016 kl. 19:18:30 »
Heminredning på hög nivå!
 :headbang:

Kan det bli bättre ()p

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35798.0

Vet inte om det är samma men kanske

Perfekt ()p
Kan komma väl tillhands :)
SMC Wildcat 503 RE -12
Braaap! Braaap!

 


Online just nu.

195 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
AÖd, k4rtan,
Flest online idag: 212. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme