Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dinli 450 startar ej  (lĂ€st 4761 gĂ„nger)

Utloggad Werdina

Dinli 450 startar ej
« skrivet: 21 februari 2016 kl. 17:33:13 »
Hej jag har en dinli 450 som inte startar.

Den bara dog nÀr jag var ute och körde.

Ägt den 2 veckor.

Den fÄr soppa och jag har testat med startgas men ingenting hÀnder.

TÀndstiftet tÀnder men det hÀnder ingenting endÄ, dock vet jag inte hur man kollar om det endÄ Àr stiftet det Àr fel pÄ dÄ det inte sÄg sÄ nytt ut. Den lÄter fint nÀr jag kör med elstarten.

Men ingenting hÀnder .
nÄgon som har nÄgra tips pÄ vad det kan vara?

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2016 kl. 22:14:20 »
Hej

Soppa o gnista har du ju kollat. Pröva byt stift ÀndÄ.
Luft behöver den ju ocksÄ. Gör rent fuggen.
Kompression behövs - det kan du ju testa efter ovanstÄende

Good luck o berÀtta hur det gÄtt!

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2016 kl. 22:15:57 »
Kolla alla sÀkringar, sladdar , anslutning till cdi , dra Ät kabelskorna pÄ batteri - fast du har ju gnista sÄ Àr vÀl lite lÄngsökt men man vet aldrig

Utloggad Werdina

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2016 kl. 00:18:34 »
Hej

Soppa o gnista har du ju kollat. Pröva byt stift ÀndÄ.
Luft behöver den ju ocksÄ. Gör rent fuggen.
Kompression behövs - det kan du ju testa efter ovanstÄende

Good luck o berÀtta hur det gÄtt!


Har gjort allt detta. La ocksÄ mÀrke till att stiftet inte blir blött. Samt att det inte Àr sug in i förgasaren utan luften sugs ut frÄn förgasaren och inte in

Kan det vara ventilerna som behöver justeras eller tror du att skeden pÄ ventilerna Àr defekt?

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2016 kl. 23:36:24 »
Har du gjort komptest?

Kolla ventilspelen sÄ fÄr du veta ifall de behöver justeras eller inte. Förgasaren kan ju vara felet ocksÄ.

Utloggad Werdina

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2016 kl. 11:36:25 »
Har du gjort komptest?

Kolla ventilspelen sÄ fÄr du veta ifall de behöver justeras eller inte. Förgasaren kan ju vara felet ocksÄ.

Har inte gjort det men vad ska det vara för tryck pÄ en dinli vet du det? Annars tycker ja att kompett Àr bra

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2016 kl. 11:54:53 »
Du behöver ett bladmÄtt. StÀll motorn i övre dödlÀge. MÀt under bÄda kamaxelparen. De mot avgasrören ska vara 0.27 och de mot förgasaren ska vara 0.15 (ans tvÀrtom - fÄr kolla verkstadshandboken ans)

Kompet testas med komptestare för mc

Utloggad Werdina

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:07:37 »
Du behöver ett bladmÄtt. StÀll motorn i övre dödlÀge. MÀt under bÄda kamaxelparen. De mot avgasrören ska vara 0.27 och de mot förgasaren ska vara 0.15 (ans tvÀrtom - fÄr kolla verkstadshandboken ans)

Tack för svaret:) men om det Àr fel hur justerar jag ventilerna?



Kompet testas med komptestare för mc

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2016 kl. 01:31:37 »
Inga problem

Du kan endera montera av kamaxlarna och justera genom att byta shims. Men det drar med sig en del merarbete sÄsom att lossa kamkedjan och dÄ fÄr du lossa kopplingskÄpan och slÀppa ut all motorolja nÀr du ska sÀtta dit kamkedjan sen igen. Sen Àr det vÀl det med shims ej en lösning som hÄller för alltid utan det behövs vÀl egentligen att du lÀmnar in toppen och fÄr ventilsÀtena bearbetade. (Tror jag - sök sÄ hittar du massa info om ventiljustering/shims etc)

Men mÀt först sÄ fÄr vi se

Utloggad Werdina

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2016 kl. 08:54:32 »
Inga problem

Du kan endera montera av kamaxlarna och justera genom att byta shims. Men det drar med sig en del merarbete sÄsom att lossa kamkedjan och dÄ fÄr du lossa kopplingskÄpan och slÀppa ut all motorolja nÀr du ska sÀtta dit kamkedjan sen igen. Sen Àr det vÀl det med shims ej en lösning som hÄller för alltid utan det behövs vÀl egentligen att du lÀmnar in toppen och fÄr ventilsÀtena bearbetade. (Tror jag - sök sÄ hittar du massa info om ventiljustering/shims etc)

Men mÀt först sÄ fÄr vi se


Jag har redan skruvat bort allt det sĂ„ det spelar faktist ingen roll:p  jag lossade pĂ„ kamkedjan dĂ„ markeringarna inte stĂ€mde trots att kedjan satt hĂ„rt, monterade om kedjan sĂ„ att alla markeringar blev rĂ€tt , körde nĂ„gra varv med spĂ€rrnyckel och dem hamnar likt förbannat inte rĂ€tt endĂ„ , kanske ska bli sĂ„ efter nĂ„gra varv eller ???

hur fĂ„r jag tag i nya shims? Är det svĂ„rt att byta?

Tacksam för svar, du Ă€r kung 😎😎😎😎

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2016 kl. 09:56:19 »
Haha nej dÄ spelar det ej roll :)

Ok men dÄ sitter kamaxlar o kedja pÄ nu sÄ du kan mÀta ventilspel ?
AngÄende markeringar pÄ kamkedjan sÄ blir det som du beskriver sÄ det Àr helt ok sÄ lÀnge du kan dra runt motorn flera varv som du sÀger.

Det ska ej vara svÄrt att fÄ tag i shims men vet ej direkt. NÄgon mc-motormek verkstad eller sök online sÄ borde det dyka upp nÄt bra

Tackar :) :)

Utloggad Werdina

SV: Dinli 450 startar ej
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2016 kl. 16:15:59 »
Haha nej dÄ spelar det ej roll :)

Ok men dÄ sitter kamaxlar o kedja pÄ nu sÄ du kan mÀta ventilspel ?
AngÄende markeringar pÄ kamkedjan sÄ blir det som du beskriver sÄ det Àr helt ok sÄ lÀnge du kan dra runt motorn flera varv som du sÀger.

Det ska ej vara svÄrt att fÄ tag i shims men vet ej direkt. NÄgon mc-motormek verkstad eller sök online sÄ borde det dyka upp nÄt bra

Tackar :) :)


Nu har jag verkligen kollat allt, jag lossade pÄ hela cylindern, sÄg dock att kolven var kass. Den va brÀnd och ful, allt annat sÄg bra ut, jag borde ha gjort ett komptest frÄn början haha. Men vet du hur jag fÄr tag i en ny kolv?

 :djump: :cry:

 


Online just nu.

184 gÀster, 6 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, monster, GeFeldz, raptor350, siskan, Bjursing,
Flest online idag: 201. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme