det är egentligen bara rykten jag hört, jag har alldrig knäckt en axel på varesig volvo eller scania. men mekarna på jobbet som håller igång åkeriets alla bilar säger att drivlinorna på scania inte är lika stadiga som volvos, och då menar dom hela drivlinan, från låda till axlar
På den tiden jag gick fordonsprogrammet till maskinmekaniker så var det alltid tvärtom hette det, Scania var det starkare av de två medan Volvo hade bättre komfort. Men det är ju över 20 år sedan nu.....
Jävla kinesägare, ska alltid dra smatalsämnet åt fel håll!
Knäckta drivaxlar beror på hur chaufförerna kör, sen är det Scania som har den kraftigare drivlinan. Har inte sålt några drivaxlar på säkert 10år och var det någon som knäckte en så var det alltid skogsbilar.
Har ifrågasatt detta också, flera gånger här på forumet faktiskt.Bla här:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50049.msg497293#msg497293Men mest gällande Can-Am... som ju äger Rotax.Och de har småmotorer på över 250 häst... liggande i sina vattenskotrar osv, hade själv en på 255 häst... gick bra men sög soppa.Dvs typiskt amerikanskt.Men jag menar, de har ju liksom motorerna!(jo, Rotax levererar till många andra också...)För övrigt är Scania ett äldre namn på ett sydligt landskap, jag nämner inte vilket.Googla.