Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06  (läst 2072 gånger)

Utloggad Trolle_T

Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« skrivet: 31 januari 2016 kl. 23:30:46 »
Ute å hugger ved med vagn i skogen då plötsligt det inte går att lägga i eller ur växeln utan att stänga av motorn först! Växelföraren är helt stum under gång och den smådrar på tomgång (står jag olastad på plant underlag rullar hjulningen iväg när lågväxeln är i)
Från att kunna stått still på tomgång med lågväxel i till att den börjar smådra och således omöjligt att lägga i neutral eller hög växeln utan att stänga av motorn på samma dag! Vad är det för fel? Varför?
« Senast ändrad: 31 januari 2016 kl. 23:34:27 av Trolle_T »

Utloggad osla

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2016 kl. 23:33:32 »
Fjäder i primärvariator som gått av eller bussningar i primörer som kärvar så inte skivorna går isär helt

Utloggad Trolle_T

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #2 skrivet: 1 februari 2016 kl. 06:55:36 »
Okej, tack för snabbt svar :) Finns det anledning att misstänka något annat?
Är det en kostsam historia? Eller kan man göra det själv?
Är det läge att byta/sträcka variatorremmen oxå? (Aldrig gjorts sedan ny, inte vad jag vet iaf)

Utloggad osla

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #3 skrivet: 1 februari 2016 kl. 10:13:45 »
Jag skulle inte tro det är något värre fel. Ja lika bra att byta rem då du har isär det

Utloggad Statsminister

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #4 skrivet: 1 februari 2016 kl. 18:17:06 »
Exakt samma symptom som jag hade för en tid sedan. Felet? Sönderstressad variatorrem! Men med tanke på lasset på bild så gissar jag på samma diagnos på din hjuling ;-) 1200:- och en timmes mecka så är det fixat. För mig va det en Sportsman 570 som remmen gick på
Polaris Sportsman 570

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #5 skrivet: 1 februari 2016 kl. 18:25:23 »
En timme?!  :o

Är det krångligt att byta rem på polarisar eller?
Tar högst 15 min att byta på mitt gamla kawaras.
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Statsminister

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #6 skrivet: 1 februari 2016 kl. 18:27:21 »
Ja första gången jag gjorde det tog det nog en timme totalt. Tog väl 15 min bara att få bort all dret och finna alla skruvar. Måste ju plocka bort e n del plast på den, bla ena fotbaljan. Men det va på min 570 det
Polaris Sportsman 570

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #7 skrivet: 1 februari 2016 kl. 18:31:40 »
Jaha Oki.  ()p
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad osla

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #8 skrivet: 1 februari 2016 kl. 19:02:40 »
Jaha Oki.  ()p

vi polaris ägare är ju inte så vana vid att byta rem, brukar hålla länge ()p

Utloggad Statsminister

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #9 skrivet: 1 februari 2016 kl. 19:56:01 »
hmm, trots att jag äger en Polaris så håller jag inte med dig tyvärr ... Två byten och den jag har nu är sliten ... Detta trots att maskinen är ett år gammal ... Dock så misstänkter jag att nått är fel. Jag anser mig själv ha kört på ett korrekt sätt och att remmen borde förväntas hålla längre än ca 55 timmar styck!
Polaris Sportsman 570

Utloggad Jupiter

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #10 skrivet: 1 februari 2016 kl. 20:01:52 »
Utan att veta själv så tycker jag mig ha läst på bla amerikanska forum att Polaris verkar ha kort livslängd på remmen. I jämförelse då, vill minnas jag läst om Grizzly som haft samma rem 1000 timmar.  :dntknow:
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad osla

SV: Får inte i/ut växeln Sportsman 500 -06
« Svar #11 skrivet: 1 februari 2016 kl. 21:41:47 »
hmm, trots att jag äger en Polaris så håller jag inte med dig tyvärr ... Två byten och den jag har nu är sliten ... Detta trots att maskinen är ett år gammal ... Dock så misstänkter jag att nått är fel. Jag anser mig själv ha kört på ett korrekt sätt och att remmen borde förväntas hålla längre än ca 55 timmar styck!

då har du något fel, antingen linjering eller så har dom misslyckats med variatorkalibreringen. tagit upp detta förut, men ingen av dom polaris hjulingar som finns häromkring har tagit rem, inte ens med bandsatser och dragit massor med ved. den som gått längst av alla är en 06:as 500 med drygt 600 mil på nacken, samt nu även 600 timmar och den fick sin första rem bytt i sommar, och inte för att den var dålig utan för att ägaren tyckte att en rem som suttit på i drygt 10 år borde börja vara ganska torr och hård, samt förstås smalare. men den var inte särskilt mycket smalare än den nya, men däremot mjukare förstås. min 800 är ju förvisso bara uppe i drygt 130 mil och 90 timmar, men större och tyngre däck och inte alls någon inkörning av den då den var ny och än är den hel. min förra 400 hade väl gått mellan 3-400 mil och drygt 200 timmar och ingen rem där heller, då saknade den även riktig lågväxel och man höll absolut stumt hela tiden i blötsnön på våren. sen finns det även en 09:as 850 som gått med band sen ny och inga problem där heller, men vet inte vad den gått.

du har väl garanti? bara in med maskin och klaga, för 55 timmar är ingenting på en rem

 


Online just nu.

146 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
clun
Flest online idag: 168. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme