Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpråd Dinli 450  (läst 4828 gånger)

Utloggad Deflas

Köpråd Dinli 450
« skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:29:41 »
Hallå. Blitt sugen på maskin igen. Och erbjuden att köpa en Dinli 450 -07 ca 600mil. Vad är ett vettigt pris på en sådan. Och vad ska man kolla extra på. Eller är det bara att avstå direkt?
Dinli 450 -10 ( fick gas abstinens av TGB brummen)
Adly königser 542RR ( Skoj men såld )
TGB Targer 550 -11 ( trött och såld )

Utloggad Jupiter

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:35:33 »
Nu är jag ingen expert på Dinli, men märket har gått i konkurs och det verkar som en del reservdelar är svåra att hitta numera.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Deflas

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:38:16 »
Vill ha något liknande.  Nått annat man ska kolla på då?
Dinli 450 -10 ( fick gas abstinens av TGB brummen)
Adly königser 542RR ( Skoj men såld )
TGB Targer 550 -11 ( trött och såld )

Utloggad Jupiter

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:41:28 »
Är väl mest en prisfråga, Raptor 700 är ju säkert inte fel men klart dyrare än en SMC etc. Men man får nog också den bästa då.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Deflas

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:52:45 »
Har åkt så lite på mina tidigare maskiner så jag vill hålla nere budgeten men kunna dra ut då och då på en lekrunda. Grusvägar och lite stadskörning
Dinli 450 -10 ( fick gas abstinens av TGB brummen)
Adly königser 542RR ( Skoj men såld )
TGB Targer 550 -11 ( trött och såld )

Utloggad Jupiter

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2016 kl. 23:54:53 »
Känns som SMC, Adly och någon annan motsvarande blir billigast i inköp.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Knastonius

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2016 kl. 00:00:34 »
Finns ju typ Hyosung, Adly, Kymco, Access, Suzuki, Yamaha, Honda, Kawasaki och fler.

Allt från Mellan kvalitets till hög kvalitets maskiner finns i prisklasserna 15-45.

Hyosung, access o kymco ligger runt 15+ beroende på skick, mil o årtal.

Japanska maskiner kan du få för mycket bra priser dem med, vet att många Suzuki LTZ 400 går runt 20-25, Kawasaki KFX 450 runt 40, Yamaha raptor 450/700 runt 40-70.

Allt beroende på skick, mil o årtal.

Skiter du i om den är vägreggad så sjunker priserna med lätt 30-40% utan problem.

Hoppas du hittar nått  ()p
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Jupiter

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2016 kl. 11:29:32 »
Är inte Hyosung jäkligt svåra med reservdelar?
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Knastonius

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2016 kl. 11:39:56 »
Kommer faktiskt inte ihåg, men jo kanske.

Men det är i grund o botten en kopia på en Suzuki LTZ400, så kanske går att använda dess delar, men till vilken grad vet jag dock inte.

Annars är de ju bara o välja någon annan istället  ;D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2016 kl. 23:07:24 »
Satsa på en - 08 och framåt. År - 07 hade ventilproblem. Kan ju vara åtgärdat på den du är kikat på. Just nu är det begränsat utbud och höga priser på dinli 450 på blocket såg jag. I somras var priserna lägre och fanns ganska stort utbud.

Jag är inne på min 3:e Dinli 450 nu så visst är det en trevlig maskin.


I liknande klass finns Hisun 450, Smc 500, Adly 500 - de har ju alla den högklassiga Subaru motorn. Polaris Predator 500 har också denna subarumotor men på dinli har de byggt egen topp och bytt några andra detaljer för att få en billigare motor (som ändock är väldigt bra)

Reservdelar finns på atvhuset. Dyrt och halvkass-service ibland men funkar. Big Bore kit finns på eBay till predatorn. Men du får modda lite med t ex dubbla cylinderfotspackningar för att kolven ej ska gå i "taket" på dinlitoppen.

Så jag tycker det är en riktigt grym maskin till vettig peng. Den är helt fantastisk på grusväg. Och riktigt bra på kurvig asfalt om du moddar den lite för det ändamålet.

Varken bättre eller sämre än andra i sin klass (inom 450-500 klassen från Taiwan/Korea alltså). Men de andra märkena tål ju att testas så du finner din egen favorit.

Annars finns ju mer etablerade märkesmaskiner från t ex Japan som kommit ned i pris nära 20K också nu. Så bara att testa alla märken och inte ha bråttom så hittar du nåt bra
« Senast ändrad: 16 januari 2016 kl. 23:10:54 av Dinli 4500cc »

Utloggad Deflas

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2016 kl. 23:33:25 »
Satsa på en - 08 och framåt. År - 07 hade ventilproblem. Kan ju vara åtgärdat på den du är kikat på. Just nu är det begränsat utbud och höga priser på dinli 450 på blocket såg jag. I somras var priserna lägre och fanns ganska stort utbud.

Jag är inne på min 3:e Dinli 450 nu så visst är det en trevlig maskin.


I liknande klass finns Hisun 450, Smc 500, Adly 500 - de har ju alla den högklassiga Subaru motorn. Polaris Predator 500 har också denna subarumotor men på dinli har de byggt egen topp och bytt några andra detaljer för att få en billigare motor (som ändock är väldigt bra)

Reservdelar finns på atvhuset. Dyrt och halvkass-service ibland men funkar. Big Bore kit finns på eBay till predatorn. Men du får modda lite med t ex dubbla cylinderfotspackningar för att kolven ej ska gå i "taket" på dinlitoppen.

Så jag tycker det är en riktigt grym maskin till vettig peng. Den är helt fantastisk på grusväg. Och riktigt bra på kurvig asfalt om du moddar den lite för det ändamålet.

Varken bättre eller sämre än andra i sin klass (inom 450-500 klassen från Taiwan/Korea alltså). Men de andra märkena tål ju att testas så du finner din egen favorit.

Annars finns ju mer etablerade märkesmaskiner från t ex Japan som kommit ned i pris nära 20K också nu. Så bara att testa alla märken och inte ha bråttom så hittar du nåt bra

Den jag kollat på blocket är en -07 som gått 600 mil nästan.  19500kr för den. Kanske dyrt då.  Vilket problem med ventilerna brukade det vara. 
Bara hört att dinli kamkjedjorna skall bytas ofta.  Varför ?

Klurar på Smc 500 istället. Saknar nästan min adly nu. Fast det var jävla bildäck på den.
//Nicklas
Dinli 450 -10 ( fick gas abstinens av TGB brummen)
Adly königser 542RR ( Skoj men såld )
TGB Targer 550 -11 ( trött och såld )

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Köpråd Dinli 450
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2016 kl. 07:11:23 »
Ja du hittar en nyare som gått kortare för den pengen.

Ventilspelen krympte och till slut gav det renovering av topp. Tror problemet satt i toppen. Du kan nog läsa mer i den klistrade tråden här på dinlidelen "kända problem på våra dinli-maskiner" (elr liknande namn)

Kamkedjorna är väl också någon sparåtgärd som gått snett. Vill behöva bytas runt 500mil. Men tror det problemet kan vara isolerat till viss årsmodell också. Bytte på min - 10 nu och det stod Subaru på kamkedjeförpackningen. Tror jag kan köra ett par tusen mil med den, minst.

Ja smc 500 är ingen dum maskin.

Du hade såna stora bilhjul levererad med din Adly - skulle gärna ha till min då jag vill åka riktiga långresor med lågt motorvarv på sommaren - men vad tyckte du om de hjulen och minns du storlek och fabrikat på fälgarna?

 


Online just nu.

184 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, GeFeldz, siskan, skogsvarelse, Bjursing,
Flest online idag: 201. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme