ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: Motorbyte CBW 250
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

Omröstning

Motorbyte CBW 250?

Tönt, lägg ner, det kommer aldrig att funka!
0 (0%)
Cool! Go for it! (så kan du säga hur jag ska göra med min sen!)
16 (48.5%)
Gör det inte, Quad:en blir värdelös!
3 (9.1%)
Varför inte? - Om du ändå ska plocka ner motorn så...
12 (36.4%)
Gör det inte, om polisen tar dig så åker du i finkan!
2 (6.1%)

Antal personer som röstat: 33

Omröstningen har avslutats: 9 november 2006 kl. 23:07:59

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Motorbyte CBW 250  (läst 4142 gånger)

Utloggad Ika_Moppe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 140
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Ika_Moppe
Motorbyte CBW 250
« skrivet: 9 november 2006 kl. 23:07:59 »
Har haft tankar på att byta motorn på min SMC redan innan jag köpte den då jag visste att en fyrtakts 250 cc inte skulle räcka.

Eftersom jag ändå måste plocka ner motorn efter att växellådan börjat strula leker jag med tanken att ett motorbyte skulle kunna bli ett alternativ. Jag antar runt 400 cc, kanske en beggad CB 400 motor från MC-skroten. Allt ska fungera och jobbet ska se proffsigt ut.
Den kommer inte att gå genom Svensk bilprovning -09 men då har jag nog inte kvar den...

Har sett att en del folk har gjort motorbyten här i forumet men undrar om det bara är "kul projekt" eller om de verkligen använder sina quaddar som man ska (fast med mer ös).

Frågan är bara om hur 2:a handsvärdet ser ut (om det över huvud taget finns någon som vill köpa en quad med bytad motor). Eftersom man får göra en del svetsarbeten och andra modifikationer lär man inte vilja återställa den till original heller.
Att köpa större, bättre quad är alltid intressant, men det handlar om en tiobubbling av vad ett motorbyte kostar. Det kommer jag förmodligen att göra så småningom ändå.

Att göra något så här radikalt trim kanske låter som en mardöm med skeva ramar och utslitna lager etc. men så som jag har upplevt det hittils blir det nog ingen större skillnad, man måste alltid skruva ändå.
Att trimma originalmotorn mer är inte lönt, den pallar inte och det kostar vansinniga summor.

Kanske ska tilläggas att jag fick den ganska billigt = inte idiot.
Anmäl till moderator   Loggat
aptor 350

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Perra N
Motorbyte CBW 250
« Svar #1 skrivet: 10 november 2006 kl. 07:31:07 »
250:n är för liten för större motor. Bättre i så fall att bygga på en större maskin från början.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad dalle79

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
dalle79
Motorbyte CBW 250
« Svar #2 skrivet: 10 november 2006 kl. 07:53:48 »
Det är bara å bygga. inga större problen att trycka i en cb400 motor i en cbw. här har du ett par bilder på min barrosa med en cb450s motor i.


Före

imgfree.net - Image Hosting

Efter

imgfree.net - Image Hosting
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad EbbE

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 105
  • Total likes: 0
    • Visa profil
EbbE
Motorbyte CBW 250
« Svar #3 skrivet: 10 november 2006 kl. 13:04:31 »
Grymt!, men vad fick du modifiera, räckte det med motorfästerna? Vad fick du pynta för motorn?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ika_Moppe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 140
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Ika_Moppe
Motorbyte CBW 250
« Svar #4 skrivet: 10 november 2006 kl. 14:08:32 »
Ja 250:n är inte idealisk att bygga om men nu har jag ingen annan. Köper jag en större tänker jag inte byta motor och klabba.

Ja det var Dalle79 jag tänkte på angående motorbytet. Cool!
Hur funkar det Dalle? Är den helt gat-duglig eller är det något annat som först måste fixas?
Anmäl till moderator   Loggat
aptor 350

Utloggad dalle79

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
dalle79
Motorbyte CBW 250
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006 kl. 14:50:28 »
Nä det räcker inte riktigt med att göra om motorfästena jag har kapat bort hela underdelen av ramen och bockat fram nya ram delar och svetsat ihop. jag gav nog 4000kr för motor med elsystem. ja den är helt gatduglig har väl kört med den i ett ca halv år nu helt utan problem förutom att jag va tvungen att förstärka fästet till svingen.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad dalle79

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
dalle79
Motorbyte CBW 250
« Svar #6 skrivet: 10 november 2006 kl. 15:00:32 »
Före
[/url]
imgfree.net - Image Hosting[/img]

Efter
[/url]
imgfree.net - Image Hosting[/img]

skillnaden
[/url]
imgfree.net - Image Hosting[/img]
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ika_Moppe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 140
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Ika_Moppe
Motorbyte CBW 250
« Svar #7 skrivet: 10 november 2006 kl. 16:41:50 »
Härligt att höra Dalle! Lite "efterjusteringar" får man ju räkna med :)
Jag räknade också med ett pris på runt 4000-5000 för motorn inkl elsystem.
Kanske ska försöka hitta bättre dämpare också när man ändå är igång med verktygen.

Han som ska göra jobbet (förutom mig) har bytat ett flertal motorer i bilar och även satt en 250 cc crossmotor i en 80 cc cross. Det funkade bra, men den har ju inget avancerat elsystem direkt heller...

Varför är det inte fler som bytat motor?
Det verkar ju inte vara "rocket science" för någon som moddat/trimmat fordon förr.
Folk köper trim för summor som lätt överstiger summan av ett motorbyte och får en motor som är känsligare och överansträngd. Dessutom inte i närheten av önskvärd effekt heller.

Förresten Dalle, hur blev det med plastdetaljer, tank och kåpor? Eller det är inget man får problem med?
Och funkar det bra med en luftkyld motor isf en olje/vattenkyld? De flesta cb 400 jag sett verkar vara luftkylda.

Tack för att du delar med dig av erfarenheterna med motorbytet Dalle, det kommer jag också att göra om det blir av.
Anmäl till moderator   Loggat
aptor 350

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Perra N
Motorbyte CBW 250
« Svar #8 skrivet: 10 november 2006 kl. 16:47:38 »
Både originalmotorn (250) och 400 är olje/luftkylda, så kylningen är nog inte det värsta. Men chassi, bromsar och fjädring är ju knappt tillräckliga från början, så jag anser att det är fel väg att gå. Bättre i såfall att köpa en större modell och modda motorn på den.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad dalle79

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
dalle79
Motorbyte CBW 250
« Svar #9 skrivet: 10 november 2006 kl. 20:17:46 »
jag fick höja upp tanken ca 15-20mm, sen byggde jag ett rostfritt avgas system som går utmed sidorna på motorn och ihop under sadeln till en ljudämpare monterad i mitten så jag fick kapa bort luftburken men d va ju bara på grund att jag ville ha det så, det hade jag ju inte behövt gör.

Svar på tal till Perra N chassit är väl inte d bästa inte när det gäller svetsarna i alla fall det håller jag med om men inte det andra du skrev för bromsarna beror på vad du vill komma upp i för hastigheter men i mitt fall har jag drevat den så den inte går mycke fortare än innan. och fjädringen har ju inte nått med motorn och göra alls utan d beror ju på hur man har tänkt köra med den.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ika_Moppe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 140
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Ika_Moppe
Motorbyte CBW 250
« Svar #10 skrivet: 10 november 2006 kl. 22:59:09 »
Jag håller med Perra om att det inte är en idealisk grund att bygga på - bromsar, chassi och fjädring är aningen undermåliga för ändamålet.

Men som Dalle skrev så hade jag också tänkt dreva så att man maxar kanske 10 km/h mer än den gör nu så bromsarna håller förhoppningsvis.
Å andra sidan hade det varit nice att ligga i 90 på behagligt varv också

Chassi får man se över och förstärka där det behövs.

Fjädring har jag också funderat på. Att köpa bättre dämpare/fjädring verkar vara dyrt, har inte kollat. Har en galen ide om att hitta cross-dämpare på MC-skroten som man får passa in med nytt fäste osv. Fan, man kommer inte att känna igen den sen...

Å andra sidan, kör man inte och hoppar så klarar man sig nog, extra vikten av motorn kan inte vara så stor.

En annan sak jag tänkt på, man vill ju inte köra och skada sig. Man får köra med förnuft också. Den är ju ingen LTZ/Raptor som man kan köra tuffare med.

För övrigt verkar CB 400 motorn riktigt bra "en riktig slitvarg" sägs det med service intervaller på var 500:e mil. Men man kan nog göra det lite oftare om man kör hårdare.
Anmäl till moderator   Loggat
aptor 350

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Motorbyte CBW 250
« Svar #11 skrivet: 11 november 2006 kl. 01:16:28 »
säger bara go for it
du kan ju alltid sammtidigt du bygger nya ramunderdelen göra extra fästen som passar för orig motor så det blir lätt att återställa till orig om det krävs

det gillar även framtida köpare, bolt on grejer :)
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: Motorbyte CBW 250
 


Online just nu.

618 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info